eur:
413.94
usd:
396.69
bux:
78741.84
2024. december 23. hétfő Viktória
Védőmaszkos emberek várakoznak egy sanghaji bolt előtt 2022. március 27-én. A helyi hatóságok közlése szerint Sanghajt március 28-tól két szakaszban lezárják, és felfüggesztik a tömegközlekedést a koronavírus-fertőzöttek kiszűrése érdekében, miután az esetek száma a járvány kezdete óta a legmagasabbra emelkedett a kínai városban.
Nyitókép: MTI/AP

Európa gazdaságának újabb csapást jelent a kínai víruskitörés

Senjangban és Sanghajban tapasztalták a legerőteljesebb esetszám-növekedést Kínában: az ország a járvány kezdete óta nem tapasztalt annyi napi friss fertőzést, mint most.

A gyorsan bevezetett, szigorú lezárások 2022 elejéig segítették Kínát abban, hogy hatékonyan akadályozza meg az új koronavírus terjedését: a mostani kitörés azonban a nagyon fertőző omikron variánsnak betudhatóan a rendelkezések ellenére is aggasztó mértékben terjed, írja a CNBC

Sanghajban március 28-án kezdődtek a vírushoz kapcsolódó lezárások: hogy ezek meddig tartanak, még senki sem tudja. Becslések szerint hetente 40 százalékkal csökken a város kikötőinek kapacitása. Bár maga a kikötők tulajdonképpen ugyanúgy működnek, mint általában, a logisztikai üzletág komoly nehézségekkel néz szembe - kevés a teherautósofőr, mivel a folyamatosan lezárások érintik őket, illetve gyakori koronavírus-teszten is át kell esniük.

A kikötőt üzemeltető cég ugyanakkor arról számolt be, hogy a dokkolás és kirakodás hatékonyabb jelenleg, mint tavaly volt: a hajóknak kevesebb mint 24 órát kellett várniuk a kikötőben.

Nagy a bizonytalanság Sanghajban

Bettina Schoen-Behanzin, az Európai Unió Kereskedelmi Kamarájának (EUCCC) sanghaji tagozatát vezető elnök szerint az egész városban erős a bizonytalanság érzése, amit az ellátási hiányok, a végtelen zárlatok és a karanténtáborokba való bekerüléstől való nagy félelem táplál.

Elmondása szerint

a városban élők azért kelnek hajnali négykor, hogy ételt tudjanak rendelni maguknak, a működési engedéllyel rendelkező vállalkozásoknak pedig buborékban kell tartaniuk dolgozóikat.

Sok helyen kempingágyakat szállítottak a munkahelyekre, hogy a dolgozók el se hagyják az üzemeket, így is minimalizálva a megfertőződés esélyét.

Az észak-kínai Shenjang városában a helyiek több mint két hete zárlat alatt vannak Harald Kumpfert, az EUCCC shenyangi részlegének elnöke szerint. A BMW vegyesvállalata a városban kezdetben fenn tudta tartani a termelést, de egy idő után le kellett állítania azt, mert az ellátási láncot nem lehetett fenntartani. Külön engedély nélkül ugyanis közúti szállítást sem lehet végezni. A Volkswagen is leállította a Sanghaj külvárosában található lerakatának működését.

A termelés sok gyártónál csökken

Az EU Kamarájának képviselői

az ellátási láncban némi fennakadást észleltek,

de összességében a koronavírusnak az ország működésre gyakorolt hatását kicsinek látják, azt azonban nem tudják, Kína vidéki területein mi a helyzet. A Citi elemzői szerint a fogyasztásra nagyobb hatást gyakorol a jelenlegi helyzet, míg a termelésre és a beruházásokra kisebbet.

Eközben ugyanakkor a gyártók több mint 80 százaléka számolt be a termelés lassulásáról vagy csökkenéséről, valamint az ellátási lánc megszakadásáról. A pekingi Amerikai Kereskedelmi Kamara a múlt héten végezte el a felmérést.

Kevesebb európai vállal munkát Sanghajban

A Covid Kínára gyakorolt hosszabb távú hatása - különösen a sanghaji zárlat fennállása miatt - a tehetségek odaáramlásának csökkenése az EU Kereskedelmi Kamara képviselői szerint. Az utazási és karanténkövetelmények már eddig is sok új külföldi munkavállalót tartottak vissza attól, hogy munkát vállaljon Kínában.

Sanghaj a külföldi vállalkozások egyik központja volt az országban, a város kultúrájának és a sok nemzetközi iskolának és kórháznak köszönhetően. Becslések szerint megfeleződött az itt dolgozó európaiak száma, és nyárig újra megfeleződhet.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×