Vlagyimir Putyin orosz elnök és Orbán Viktor moszkvai tárgyalása után bejelentették, hogy az orosz állami vasúttársaság kétmilliárd dollár erejéig részt vállalna a magyarországi V0-s vasút beruházásában. A Világgazdaság azt kérdezte az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól, hogy milyen szerepet kaphat az RZSD-re a beruházásban, de nem árultak el részleteket.
A lap szerint a 629 milliárd forint jelentős összegnek számít akkor is, ha nem tudni, mennyibe kerül a Záhonytól Sopronig haladó, többnyire kétvágányú, villamosított, elsősorban a teherszállításnak szánt pálya kiépítése.
Nem készült még el a projekt megvalósíthatósági tanulmánya. Erre tavaly áprilisban írt ki pályázatot a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., ám azt május végén visszavonta, feltételezések szerint az újat majd az ITM teszi közzé.
A lap szerint addig folytatódhat a majdani nyomvonalat érintő mérlegelés és lobbizás: mely városoknak jelentene könnyebbséget, ha a V0-s révén csökkenne a rajtuk keresztüli tranzit, és mely térségek kerülnének be az ország szállítási vérkeringésébe a projekt által. Az is felvetődhet, hogy érdemes-e az egészet villamosítani, vagy lesznek olyan szakaszai, amelyeken hidrogénüzemű mozdony vontatja a szerelvényt.
A Jövő Új Városáért Egyesület (JÚVE) azt javasolja, hogy a V0-s adott szakaszát Szolnok, Kecskemét, Dunaújváros, Székesfehérvár és Győr között érdemes megépíteni. Ekkor ugyanis kettő helyett elég lenne egy Duna-hidat építeni - írja a Duol.