eur:
411.22
usd:
392.73
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Engineer hand using tablet with machine real time monitoring system software. Automation robot arm machine in smart factory automotive industrial Industry 4th iot , digital manufacturing operation.
Nyitókép: Zapp2Photo/Getty Images

Újabb csapás a hazai autóipari beszállítóknak

Az energia és az alapanyagok árának változása miatt legalább 10, de akár 20 százalékos drágulás is történhet a szektorban.

Meglehetősen gyengén teljesített, 15-20 százalékkal visszaesett tavaly a hazai autóipar a globális nehézségek következtében, a gyárak többször leálltak az alkatrészhiány miatt, mindez rányomta a bélyegét a beszállítói láncok teljesítményére is – mondta a VG-nek a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetségének (Majosz) elnöke. Nyirő József kiemelte, hogy egy autó nem készülhet el, ha bármelyik alkatrész hiányzik belőle, ezért is okozott nagy gondot az alapanyag- és a csiphiány, illetve a szállítási nehézségek is.

Gyárbezárásokra, jelentősebb elbocsátásokra még nem volt szükség, a cégek tartalékokból és állami támogatásokból maradtak a felszínen, viszont mivel a tartalékaik fogynak, kulcsfontosságú lesz az idei év. A Majosz elnöke egyelőre kiemelt idei kockázatnak nevezte az energiaköltségek drasztikus emelkedését. Hatalmas versenyhátrányba kerülhetnek azok a vállalkozások, amelyeknek a lejárt áramvásárlási szerződésük helyett magasabb áron kell újat kötniük. Emellett a munkaerő költségeinek emelkedése is jelentős kiadásnövekedést okoz.

A globális ágazati előrejelzések szerint a szállítási nehézségek és a konténerválság arra ösztönzi a gyártókat, hogy rövidüljenek az ellátási láncok, aminek a kelet-közép-európai országok lehetnek a nyertesei. A magyarországi piacon egyelőre nem tapasztalható ilyen folyamat. Bár a szállítási költségek már elszálltak, még mindig a távol-keleti gyártók vezetnek árversenyben – mutatott rá Nyirő József.

A hazai autóipari beszállítóknak tavaly romolhatott a nyereségessége az alapanyagok, a szállítás és a raktározási költségek együtt mintegy 10 százalékos drágulást eredményező növekedése miatt.

A Majosz elnöke szerint az idén az energia és az alapanyagok drágulása miatt 10 százalék körüli, de akár 20 százalékos áremelkedésre is lehet számítani. Ennek ellenére a legtöbb gyártó bizakodik, hogy év közben javulni fog a helyzet, és december végére talpra áll az autóipar.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Az orosz invázió okozta pusztító gazdasági visszaesés ellenére Ukrajna 2023-ban figyelemre méltó ellenállóképességet mutatott, a gyászos 2022-es év után a GDP-je 5,3%-kal nőtt. Ugyanakkor a háború hosszú távú hatásai súlyosak: a költségvetési kiadások drasztikus emelkedése mellett a szociális, egészségügyi és oktatási források csökkenése demográfiai problémákhoz vezethet. Az EU és más nemzetközi partnerek támogatása kulcsfontosságú Ukrajna újjáépítéséhez, amelynek költségei a Világbank szerint elérhetik a 486 milliárd dollárt. A rekonstrukciós beruházások nemcsak Ukrajna talpra állását segíthetik, hanem stratégiai előnyöket hozhatnak az EU számára is, különösen a zöldenergia és az agrárszektorok terén – írja elemzésében a Vienna Institute for International Economics Studies (WiiW).

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×