Infostart.hu
eur:
386.77
usd:
328.38
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Munkások dolgoznak az orosz földgázt Ukrajna és Lengyelország megkerülésével Németországba szállító Északi Áramlat-2 gázvezeték fogadóállomásánál a németországi Lubminban 2019. március 26-án. Finnország partvidékénél 2018 szeptemberében kezdődött meg az Oroszországot Németországgal összekötő földgázvezeték tengeri szakaszának lefektetése. Az Északi Áramlat-2 egy 9,5 milliárd eurós projekt, amelynek keretében két új, összesen évi 55 milliárd köbméter szállítási kapacitású vezetékkel bővítik a Balti-tenger fenekén húzódó Északi Áramlatot, amelynek vezetéke az oroszországi Viborgból indul és a németországi Greifswald mellett fekvő Lubminnál éri el a német partot. A gázvezetékből már 600 kilométert, a teljes hossznak mintegy a felét már lefektették.
Nyitókép: MTI/EPA/Clemens Bilan

Szakértő: papírmunka miatt áll a németek gázhozzáférése

Tulajdon- és vezetékhasználati problémák állnak fenn, de az orosz Gazprom csak az első megoldásában látszik partnernek Pletser Tamás szerint.

Ideiglenesen felfüggesztették az Északi Áramlat-2 földgázvezeték üzembe helyezését megelőző hatósági eljárást Németországban.

A döntés okairól Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője érdeklődésünkre elmondta, hogy az üzemeltető cég eszközei egy svájci vállalat tulajdonában vannak, de ez a német szabályozásnak nem felel meg, német tulajdonra van szükség; a folyamat azonban sínen van, a Gazprom a megoldás érdekében alapított egy német vállalatot. Ez azonban így is több havi csúszást eredményez.

Közben viszont a rendszer már működőképes, sőt!

"Fel lett töltve gázzal ez a vezeték, ami azért fontos, mert valóban már csak az engedély hiányzik ahhoz, hogy a gáz elindulhasson Európa felé"

- tette hozzá Pletser Tamás.

Hogy mindez milyen hatással van, illetve lesz az árakra, arról elmondta, az eddigi hírek gázáremelkedéssel jártak.

"Elég markáns emelkedést láttunk az európai tőzsdéken, 100 euró/megawattóra körül vannak a jegyzések, ezt megelőzően a szám 80 volt."

A dolog érintettje elsősorban Németország, de mivel az uniós gázrendszer "össze van nyitva", mindenki részesedhetne ebből az energiaforrásból.

Ha ez a gáz nem érkezik meg a "papírmunka" miatt, akkor a szükséges gázt

  • Norvégiából lehet megvásárolni, illetve
  • a több országból importálható cseppfolyós földgáz is opció Katarból, illetve az Egyesült Államokból.

A helyzet érdekessége még, hogy az EU vitatja az Északi Áramlat-2 használatát, elsősorban azért, mert a tulajdonos Gazprom maga pumpál 100 százalékban gázt a vezetékbe, míg az uniós szabályzat szerint ez az arány csak 50 százalékos lehetne. Ezt viszont az orosz cég vitatja.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×