Infostart.hu
eur:
397.39
usd:
343.08
bux:
101306.73
2025. július 29. kedd Flóra, Márta
Elszállításra váró autók a Tesla amerikai elektromosjármű-gyártó üzemében a kaliforniai Fremontban 2020. május 12-én. Elon Musk vezérigazgató bejelentette, hogy a Tesla észak-kaliforniai gyárában újraindul a termelés, még annak ellenére is, hogy az Alameda megyében jelenleg a koronavírus-járvány miatt érvényben lévő kijárási korlátozások ezt nem tennék lehetővé.
Nyitókép: MTI/EPA/John G. Mabanglo

Súlyos veszélyre figyelmeztetnek a legújabb autókban

Nemzetközi szakmai szervezetek és hatóságok egybehangzó véleménye szerint több odafigyelést igényelnek a vezetéstámogató rendszerek.

Az Egyesült Államok Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatala (US National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) széleskörű vizsgálatot kezdett a vezetéstámogató rendszerek biztonságával kapcsolatban. A felülvizsgálatot az indokolta, hogy több olyan baleset történt az elmúlt időszakban, amelyekben működésbe lépett vezetéstámogató rendszerrel rendelkező autók és sürgősségi szolgálati járművek vettek részt – írja az autoszektor.hu.

Az NHTSA nemrég hivatalos levélben kereste meg a Teslát, amelyben arra kérte a vállalatot, hogy október 22-ig nyújtson be részletes adatokat az úgynevezett Autopilot rendszerének használatáról és működéséről. Az ügynökség azóta kibővítette vizsgálatának hatókörét, és 12 másik autógyártónak küldött megkeresést, amelyben adatokat kértek vezetéstámogató rendszereikről.

A vezetőt segítő automatizált rendszerek – mint például az Autopilot – segíthetnek a gyorsításban, fékezésben és kormányzásban, de a jelenleg forgalomban lévő rendszerek egyike sem működtethető a jáművezető szoros felügyelete nélkül. Ezeket hívják „2. szintű” automatizált rendszernek. A technológia korlátai ellenére a Tesla továbbra is Autopilot néven forgalmazza termékeit, és most a rendszer „béta” verzióját kínálja az Egyesült Államokban a „Full Self-Driving” kifejezéssel. Egyes 2. szintű rendszerek marketingjét és működését bírálták többek között olyan neves szakmai szervezetek, mint az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanácsa (US National Transport Safety Board), a Holland Biztonsági Tanács (Dutch Safety Board), az Euro NCAP , az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (European Transport Safety Council, ETSC).

A neves Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói által szeptemberben közzétett tanulmány azt is megállapította, hogy a Tesla Autopilotot használó járművezetők kevésbé foglalkoznak a vezetéssel mint tevékenységgel, mint a manuálisan vezetők.

Az ETSC többször is figyelmeztetett már, hogy nem szabad további lépéseket tenni az olyan vezetést támogató rendszerek engedélyezésére, amelyek jelentős mértékben elvonják a járművezető figyelmét a vezetési feladattól, egészen addig, amíg sokkal többet nem tudunk meg a meglévő rendszerek valós biztonsági teljesítményéről. Európában még nagyon keveset tudunk például arról, hogy ezek a rendszerek milyen szerepet játszanak a balesetekben. A legtöbb baleseti elemzés ugyanis korlátozott hatókörű, és nem vizsgálja, hogy mely biztonsági rendszerek működtek a baleset idején, részben az ilyen adatok lekérésének technikai nehézségei miatt.

A Holland Biztonsági Tanács 2019-es vizsgálata számos problémát vetett fel az ilyen rendszerekkel kapcsolatban, nevezetesen:

  • emberi tényezőkkel kapcsolatos problémák, mint például a járművezető túlértékelése, félreértése és visszaélése, valamint a járművezető figyelmének elvonása a vezetési feladattól;
  • olyan rendszerek, amelyek aktiválhatók és aktiválódnak olyan helyzetekben, amelyekkel nem tudnak megbirkózni – például nem elválaszott pályatestek körforgalommal;
  • az átláthatóság hiánya ezen rendszerek tervezése, képességei és hatékonysága tekintetében;
  • szabályozási kérdések a funkcionalitást megváltoztató, vezeték nélküli frissítésekkel és a járművezetői képzéssel kapcsolatban.

Az ETSC aggodalmát fejezi ki amiatt is, hogy 2022-től az elektronikus adatrögzítők (Electronic Data Recorders - EDR) új típusú járművekbe történő beépítésére vonatkozó új követelmény Európában szintén nem sokat segít a biztonsággal foglalkozó kutatóknak, mivel a tervek szerint az ütközések idejére és helyére vonatkozó információkat nem rögzítik. Az EDR-ek hasznosak lehetnek a vezetőtámogató rendszerekkel kapcsolatos kockázatok meghatározásában, de csak akkor, ha az időre, helyre és az adott időben aktív rendszerekre vonatkozó információk könnyen hozzáférhetők a felhatalmazott hatóságok számára.

Címlapról ajánljuk
Apokaliptikus erdőtüzek pusztítanak Délkelet-Európában

Apokaliptikus erdőtüzek pusztítanak Délkelet-Európában

Tűz pusztít Törökországban, Görögországban, Albániában és Koszovóban is. A hőség, a szárazság és az erős szél több száz tűzoltót állít próba elé. A katasztrófa legsúlyosabb gócpontja jelenleg Törökország negyedik legnagyobb városánál, Bursánál található.

Balogh László: Budapesten az átlaglakás nemrég még luxusnak számított

Az albérletpiacon kisebb ütemben nőnek az árak, mint az eladó ingatlanoknál, de a felsőoktatási tanulmányaikat kezdők helyzete így sem könnyű –fejtette ki az InfoRádió Aréna című műsorában Balogh László. Az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője beszélt az Otthon Start program ingatlanpiaci hatásairól és arról is, hogy Magyarországon európai viszonylatban kiemelkedően nőttek az ingatlanárak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.29. kedd, 18:00
Ferencz Orsolya
űrkutatásért felelős miniszteri biztos
Ez lenne a híres repülőrajt? Legalább a legrosszabbat elkerülhette Magyarország

Ez lenne a híres repülőrajt? Legalább a legrosszabbat elkerülhette Magyarország

Vélhetően a második negyedévben sem robbantotta be a motorokat a magyar gazdaság – emelték ki a Portfolio által megkérdezett elemzők a szerda reggel érkező első adattal kapcsolatban. A szakértők stagnálásra számítanak előzetesen, vagyis még mindig várni kell a kormány által beharangozott repülőrajtra. Az egyetlen pozitívum, hogy talán az újabb recessziót el tudta kerülni a magyar gazdaság, vagyis a kiábrándító évkezdés után nem zsugorodott tovább. Viszont szép lassan a 2026-os kilátások is romlanak, egyre nehezebbnek tűnik a 3%-os növekedés elérése.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×