Megvalósulni látszik a kormány 2010 óta képviselt patrióta gazdaságpolitikája szerint elképzelt nemzeti túlsúly a kiskereskedelemben is a média, az energiaipar és a bankszektor után. Erre utal, hogy a francia tulajdonú Auchan üzletláncban kisebbségi tulajdonrészt vásárol Magyarország egyik vezető befektetéskezelő cégcsoportja, az Indotek - írja pénteki számában a Magyar Nemzet.
A cikk ismerteti, hogy a magyar-amerikai tulajdonú, befektetéskezeléssel foglalkozó Indotek Group kizárólagos tárgyalásokat folytat az Auchan üzletláncot üzemeltető két magyar leányvállalatot (Auchan Retail Magyarország, Ceetrus Magyarország) magába foglaló ELO-csoporttal, hogy közösen erősítsék tovább hosszú távú gazdasági pozíciójukat Magyarországon. A versenyhivatali jóváhagyásra váró ügylet látványos következménye lesz, hogy miután az Auchan áruházak egy része már eleve az Indotek-csoport által kezelt bevásárlóközpontokban működik, a jövőben további Auchan-boltokat nyitna a francia-magyar vegyesvállalat, ahol az új résztulajdonosnak a céges tevékenység fontos kérdéseibe lesz beleszólása, igaz, a boltok működésébe, az operatív irányításba kevésbé.
A Fidesz-kormány a kezdetektől törekszik arra, hogy az egyes stratégiai szektorokban többségbe kerüljön a magyar tulajdon - mondta a Magyar Nemzetnek Szatmáry Kristóf, aki 2010-től a gazdasági tárcánál a belgazdaságért felelős államtitkárként, majd 2014-től a Miniszterelnökségen miniszteri biztosként képviselte a patrióta kereskedelempolitikai irányt.
Mint rámutatott, most érkezett el az idő, hogy az agrárium újrapozicionálása mellett a nemzeti kiskereskedelem kikezdhetetlen rendszere is létrejöhet a negyedik kívánatos szektorként. Közölte: abban bíznak, hogy az élelmiszer-kereskedelmünk stratégiai kérdései magyar kézbe kerülnek.
Az is fontos szempont, hogy erősödjenek a magyar versenytársak: így például az új befektető piacra lépése továbbra is a többi nagy szereplőnek jelentsen kiélezettebb versenyt, és az átalakuló erőviszonyok ne a kisvállalkozások által üzemeltetett boltoknak okozzanak feszültebb versenyhelyzetet - jegyezte meg Szatmáry Kristóf.
Arra is kitért, hogy az energia- és a bankszektorhoz képest a kiskereskedelemben azért is húzódott el ez a folyamat, mert az uniós szabályok nem biztosítanak rugalmas keretrendszert a tagországok belső piacainak védelmére. Viszont mégis jelentős helyzeti előnye lett Magyarországnak, ahol a környező piacokhoz képest nem okozott súlyos veszteségeket az évtizedeken át viselt multiuralom. Nálunk erősek az alapok a teljes ellátási láncban, az élelmiszer-termelésben, az agráriumban - jegyezte meg.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Magyar Nemzetnek elmondta:
a kereskedelem vonzó befektetési terület szerte a világban, ráadásul az elmúlt években - a járvány előtti időszakban - évente öt-hat százalékos volt a magyar bolti forgalom bővülése,
ami nemzetközi viszonylatban is tekintélyes. A pandémia átmeneti hatásai mellett is kedvezők a kilátások, ezt bizonyítja a mostani befektetés bejelentése is - fejtette ki Vámos György.
Mint mondta, a napi fogyasztású és a tartós élelmiszertermékek értékesítése a teljes eladások legnagyobb szeletét, csaknem a felét adja. Sajtóinformációk szerint az Auchant érintő tranzakció egyik lényege, hogy a magyar termékeket helyeznék előtérbe a piaci versenyben, ami néhány éve a többi áruházláncnál is kiemelt szempont. Az új befektető szándékaira viszont most a többieknek is reagálniuk kell, vagyis várható, hogy az élelmiszer-értékesítésben erősödik a rivalizálás - állapította meg.
A főtitkár szerint az új befektető azért is láthat fantáziát ebben a lépésben, mert a kormány megindította az élelmiszeripar és a magyar vidék, az agrárium fejlesztéseinek grandiózus támogatási programját, amely az elkövetkező hét évben, az uniós forrásokkal együtt, 4265 milliárdot juttat a területre.
A jelentős fejlesztések révén több és jobb minőségű magyar élelmiszer juthat a boltokba, ez minden iparági szereplőt újabb befektetésekre és fejlesztésekre ösztönözhet - jegyezte meg Vámos György, kiemelve, hogy ezek a befektetések elsősorban a fogyasztók javát szolgálják.