eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Aranyrúd a Magyar Nemzeti Bank (MNB) sajtótájékoztatóján a jegybank székházában 2018. október 16-án. Az MNB tízszeresére növelte Magyarország aranytartalékát, a döntéssel 2018 októberében a jegybank nemesfém állománya a korábbi 3,1 tonnáról 31,5 tonnára emelkedett, melynek értéke mintegy 1,24 milliárd dollár.
Nyitókép: MTI/Illyés Tibor

Jókora összeget kaptak vissza a banki ügyfelek

A Magyar Nemzeti Bank intézkedéseinek eredményeként közel negyedmilliárd forintnyi jogosulatlanul elvont pénz került vissza a fogyasztókhoz 2019 óta - mondta a jegybank felügyeleti szóvivője.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi felügyeleti intézkedései nyomán 2019 eleje óta a bankok mintegy 246 millió forint jogosulatlanul elvont összeget térítettek vissza a fogyasztóknak - közölte a jegybank.

A fogyasztóvédelmi ellenőrzései során feltárt fogyasztói érdeksérelmek rendezése érdekében az MNB számos esetben az eredeti állapotot helyreállító elvárásokat is megfogalmazhat a pénzügyi intézményeknek. E visszatérítési kötelezések, elvárások közvetlenül hozzájárulnak a fogyasztókat ért anyagi érdeksérelem rendezéséhez.

A fogyasztók egyedi jogsérelmei ügyében indult eljárásaiban a Magyar Nemzeti Bank (MNB) többször tárt fel olyan jogszabálysértő banki gyakorlatot, amely az eljárás kérelmezőjén túl más ügyfeleket is érintett. Ilyenkor valamennyi érintett fogyasztóra vonatkozóan felszólította az adott kereskedelmi bankot a jogosulatlanul felszámított összeg visszatérítésére. Ennek köszönhetően az elmúlt bő két évben 246 millió forint jogosulatlanul felszámított összeg került vissza az érintett lakossági ügyfelekhez.

A konkrét példák között elsőként sorolta fel az MNB azt az esetet, amikor

csaknem 1600 szerződésre vonatkozóan több mint 163 millió forintot térített vissza egy hitelintézet a fogyasztóknak,

mivel az állami kamattámogatással nyújtott lakáshitelek esetében nem a jogszabály előírása szerint állapította meg a kamat, illetve a kezelési költség mértékét.

Egy másik bank szintén hibásan, nem az állami kamattámogatásra vonatkozó rendelet szerint szabta meg egyes kamatait, ráadásul a saját hirdetményében foglaltnál is magasabb kamatot számított fel. A feltárt 534 esetben közel 38,5 millió forint járt vissza a fogyasztóknak.

Az MNB intézkedett azon bankkártyás tranzakcióknál is, amelyeknél indokolatlan devizakonverzióra került sor. Ezeknél a forinttól eltérő devizanemben vezetett fizetési számláról belföldön végzett bankkártyás tranzakciók során a fogyasztó által elvileg fizetett szolgáltatás ellenértéke eltért a számlán ténylegesen terhelt összegtől. Az MNB felhívására a jogsértő módon eljáró bankok 5 évre visszamenőleg elvégezték a hibásan terhelt összegek korrekcióját. Az egyik bank ügyfelei körében ez meghaladta a 14 ezer tranzakciót. A hitelintézetek devizában írták jóvá a többletterhelést mintegy 111 ezer euró, 1200 svájci frank, 2000 angol font és 4500 svéd korona összegben.

Egy további hitelintézet az indokolatlanul küldött banki sms értesítések díját terhelte a fogyasztókra. Például a fogyasztó által beállított 99 euró értékhatár ellenére a bank 99 forint limitértéktől küldött sms-értesítést. Az MNB felhívására a bank a hibajavítás mellett a téves limitbeállításból eredő sms díjak miatt 380 ügyfélnek térített vissza közel 2,4 millió forintnyi forintot és devizát.

Pénzforgalmi jogszabálysértés miatti bírságfizetés mellett 21 fogyasztó számára keletkezett visszatérítési kötelezettsége egy további banknak, amely (informatikai hiba miatt) a felmondott jelzáloghitelek részletfizetési megállapodásaiban foglalt fizetési részleteket jogosulatlanul egy összegben terhelte. A tévesen beszedett összegek visszautalásáról a bank intézkedett és a terhelés miatti negatív egyenleg okozta kamatot, költséget pedig nem számította fel a fogyasztók számláin.

Az MNB a Minősített fogyasztóbarát termékek megfelelőségét is rendszeresen ellenőrzi, ennek során egyes hitelintézeteknél a fogyasztóbarát lakáshitel pályázati szabályait sértő eseteket tárt fel.

Az MNB munkája során továbbra is kiemelt figyelemmel kíséri azokat az eseteket, amikor a bankok jogszerűtlen eljárása anyagi terhet ró a fogyasztókra. Minden lehetséges esetben alkalmazni fogja a reparációt, azaz a jogszerűtlenül befizetett összegeknek a fogyasztók számára történő visszatérítését.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×