eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Nyitókép: Pixabay

Egy lépéssel közelebb az új, országos jelentőségű vasútvonal építéséhez

Megjelent a fővárost délről elkerülő teherszállító vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányának pályázati felhívása a közbeszerzési értesítőben – írja a Magyar Nemzet.

A lap felidézi, hogy a zsúfolt nagyvárosi környezetet távolról elkerülő tehervasúti pálya, vagyis a V0-s létrehozása már a 2010-es évek elején téma volt, ám akkor a finanszírozás hiánya miatt nem valósult meg. Aztán az Európai Bizottság tavaly decemberben közzétett Fenntartható és intelligens mobilitási stratégiájában a vasúti teherszállítás teljesítményének megduplázását irányozta elő 2050-re, s a megfelelően előkészített és indokolt fejlesztések mellé forrást is ad az uniós program. Ezt követően kormánydöntést hoztak a V0-s megvalósításáról, és már megjelent az uniós közbeszerzési értesítőben az előkészítést célzó pályázat.

A V0-s Budapestet délről elkerülő teherforgalmi vasútvonal előkészítéséről szóló fejlesztés célja, hogy Magyarország és a Kárpát-medence északnyugat–délkeleti vasúti szűk keresztmetszetét jelentő budapesti Déli vasúti összekötő híd tehermentesítésére egy fővárost elkerülő új,

a Dunát keresztező országos közforgalmú, egybefüggő és villamosított vasúti kapcsolat létesüljön, amelyen a szerelvények óránként 120–160 kilométeres sebességgel közlekedhetnek.

A nyertes pályázónak ki kell dolgoznia

  • az országos vasúti áruforgalmi fejlesztési koncepciót, közlekedési stratégiát és a döntés-előkészítő tanulmányt.
  • Az elfogadott koncepció és nyomvonal alapján el kell végezni az élővilág előzetes felmérését,
  • el kell készíteni a környezeti hatástanulmányt és
  • le kell folytatni a környezetvédelmi engedélyezési eljárást a Bodajk–Cegléd-szakaszra.
  • Ugyancsak el kell végezni a 2012-es megvalósíthatósági tanulmány felülvizsgálatát és költség-haszon elemzés elkészítését a Bodajk–Cegléd, mintegy 120 kilométeres szakaszra, kitekintéssel a mintegy 60 kilométer hosszú Győr–Bodajk-szakasz megvalósítási lehetőségeire.

A dokumentumoknak tartalmaznia kell többek között az érintett vasúti hidak és alagutak, intermodális infrastruktúra kialakítására vagy fejlesztésére és vasúti iparvágánnyal rendelkező áruforgalmi központok megvalósíthatóságának vizsgálatát.

A megvalósíthatósági tanulmánynak ugyancsak vizsgálnia kell a Győr és Székesfehérvár térsége közötti szakasz összhangját is az ugyanebben a nyomvonalsávban tervezett Budapest–Varsó nagy sebességű vasútvonal fejlesztési elképzeléseivel.

Az előkészítés alatt álló Budapest–Varsó vasút a tervek szerint a Dunántúlon Győr érintésével viszi el a pályát Pozsony közelébe. Felmerült az is, hogy egy elágazással Bécs felé is építenek kitérőt, a másik ág pedig Pozsony mellett halad Brno felé. A Budapest–Bécs-szakaszon belül lehetőség lenne a két nagy légikikötő, Ferihegy és Schwechat közvetlen összekötésére.

Címlapról ajánljuk
Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×