Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Nyitókép: Pixabay

Újabb csapás miatt állt le több kulcsfontosságú hazai cég

Az év első hónapjainak ipari teljesítményére is hatással lehet az autógyárak téli szünet utáni újabb, nem tervezett leállása. Németországban a Ford egy hónapra, itthon a kecskeméti Mercedes 10 napra állt le, a győri Audiban pedig ezen a héten még egy műszakban dolgoznak.

Németországban a Ford február 19-ig állt le az alkatrészhiány miatt, de a világban jelentkező chiphiány miatt szerdán a kecskeméti Mercedes-gyárban is leállt 10 napra a termelés, a győri Audi pedig úgy döntött, hogy két hétig csak egy műszakban folytatja a gyártást, de februártól visszaáll a három műszakos munkarend. A téli üzemszerű leállás után az újabb váratlanul jött, és bár a hivatalos kommunikáció szerint csak rövid ideig tart majd a kényszerszünet, Szandányi Levente, a Portfolio elemzője azt mondta, nem hivatalos piaci források ennél hosszabb szünetet vetítenek előre.

A globális chiphiány oka az, hogy az ázsiai beszállítók más piacokat találtak, és nem az európai autógyártókat részesítik előnyben, a piaci folyamatok rendeződése pedig akár több hónapig is eltarthat.

"Tajvaniak, kínaiak, japánok inkább a szórakoztató-elektronikai termékeket gyártó vállalatokat részesítik előnyben" – mutatott rá az elemző, hozzátéve, hogy a kialakult helyzetért az autógyártók is felelősek.

A globális chiphiány ugyanakkor átírhatja a 2021-es ambiciózus autógyártói terveket. "Amikor a válság miatt kevesebb járművet adtak el, a gyártók nem rendeltek annyi chipet – most viszont hiány van, a beszállítók ugyanis időközben elkezdtek más piacra, más gyártóknak termelni. Ennek hatását megjósolni még nem lehet, de az jól látszik, hogy minden autógyártó igyekszik úrrá lenni a helyzeten, vagy átütemezésekkel, vagy más forrásokból való beszerzésekkel."

Szandányi Levente szerint a 2020-as visszaesés után 2021-re mindenki jelentős fellendülésre számított az autóiparban, a chiphiány fennmaradása ezeket az optimista várakozásokat döntheti romba.

A mostani alkatrészhiány azonban nem hasonlítható össze a 2020 tavaszán tapasztalt jóval kiterjedtebb alkatrészhiányokkal, amelyet az ellátási láncok megszakadása, illetve leállása okozott nemcsak az autóiparban, hanem az egész gazdaságában.

Más ipari és elektronikai szektorokat is megvisel

Világszerte jellemző, hogy alkatrészhiány lépett föl, elsősorban a chipek terén, ami nagyon sok termék gyártását megnehezíti. Ez Magyarországon az autógyártásban mutatkozik meg, de más országok teljes elektronikai szektorát is sújtja. Vagyis a megnövekedett kereslet fontos problémává lépett elő, miközben megmaradt az a bizonytalanság, hogy a cégek nem igazán tudják, mennyire bővíthetik a kapacitásaikat, hiszen a vírus még korántsem tűnt el – magyarázta az InfoRádiónak Hornyák József, a Portfolio elemzője.

A kereslet mellett természetesen a kínálattal is vannak problémák, tekintve, hogy a pandémiát nem volt képes minden vállalat oly módon átvészelni, hogy ne kellett volna súlyos megszorításokat eszközölnie, leépítenie, kapacitást csökkentenie. Így,

ha a nagyobb cégek ki is tartottak, a kisebb, sérülékenyebb beszállítóik hiányában ő maguk sem képesek termelni.

Hornyák József emlékeztetett, a magyarországi ipari termelés a koronavírus-járvány második hullámában nem rengett meg úgy, mint amennyire az első alkalmával. Ismert, tavaly tavasszal egy igen jelentős visszaesés volt látható, az őszi hónapokban, valamint a tél kezdetén azonban úgy tűnik, hogy az ipar jól vészelte át az időszakot, amiben kulcsszerepe volt a legnagyobb súlyú ágazatoknak – ez Magyarországon a járműgyártás és az elektronikai szektor –, főként az exportpiacoknak köszönhetően.

A januárban tapasztalható leállások, műszakcsökkentések viszont már

biztosan érzékeltetni fogják a hatásukat a magyarországi ipari termelésben

az év első hónapjaiban. Ezt követően viszont, ha a világgazdaság lendületre kap, az év második fele sokkalta erősebben alakulhat – tette hozzá a szakértő.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Tüzet nyitottak a francia katonák, Putyin megállapodott a világ legnépesebb országával - Háborús híreink Ukrajnáról szombaton

Tüzet nyitottak a francia katonák, Putyin megállapodott a világ legnépesebb országával - Háborús híreink Ukrajnáról szombaton

Drónokat észleltek csütörtök este a normandiai Brest kikötőjében található Ile Longue nevű katonai bázis felett, amely a francia nukleáris ballisztikus rakétákat hordozó tengeralattjáróknak ad otthont, a francia tengerészgyalogosok tüzet nyitottak a drónokra. Vlagyimir Putyin orosz elnök indiai látogatásán egy 70 pontos javaslatot fogadtak el Narendra Modi miniszterelnökkel. Az Egyesült Államok újra érvényesíteni kívánja dominanciáját a nyugati féltekén, erősíti katonai jelenlétét az indo–csendes-óceáni térségben, és felülvizsgálhatja Európához fűződő viszonyát.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×