eur:
401.86
usd:
372.22
bux:
89897.98
2025. április 2. szerda Áron
Kamionok állnak sorban a hegyeshalmi határátkelőhelyhez vezető autópályán, az ausztriai Lajtabruck (Bruck an der Leitha) közelében 2020. március 18-án. Az új koronavírus-járvány terjedésének feltartóztatására a magyar kormány lezárta a személyforgalom előtt a határokat, de a teherforgalmat nem korlátozta.
Nyitókép: MTI/AP/Ronald Zak

Egyre nagyobb bajban vannak a fuvarozók

Kigazdálkodhatatlan terhet jelent a fuvarozó vállalkozásoknak a nem kamionnal hazatérő sofőrök koronavírus-tesztelése. Az ágazat továbbra is szenved, és lassabb teljesítésre számít a határzár miatt.

Ugyan a határzár nem vonatkozik a teherfuvarozásra, ám az ellenőrzések miatti torlódások, a megnövekedett menetidő, továbbá a kamionsofőrök esetleges vírustesztelése miatt - akkor szükséges, ha nem teherautóval térnek haza - komolyan érinti a már eddig is jelentős kieséseket elszenvedett fuvarszervező vállalkozásokat - derül ki Kormos Gábornak, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkárának az mfor.hu-nak adott helyzetértékeléséből.

Szerinte a tesztelés költségeit aligha tudják átvállalni, vagy kigazdálkodni a cégek, noha alapvetően nem az a jellemző, hogy ne teherautóval térjenek haza a sofőrök, azért mégis van rá példa. Ezt a pénzt ugyanis nem tudják beépíteni fuvardíjaikba. A vállalkozások vélhetően már szervezik munkatársaik hazajuttatását – mondta a portálnak a főtitkár.

Úgy véli, a fuvarozás várható lassulása ellenére sem kell áruhiánytól tartani sem a termelői, sem a lakossági oldalon.

A cégek fuvarteljesítménye 33 százalékkal csökkent a tavasszal, egyelőre pedig megjósolni sem lehet, milyen hatása lesz a járvány második hullámának.

A hazai fuvarozóknak azonban egyre nagyobb gondot okoznak a megemelkedett üzemanyag, bér- , biztosítási és egyéb költségek, miközben egyre problémásabb a fuvarszerzés is, mivel nőtt a szabálytalanságok mellett működő piaci szereplők jelenléte is, akik gyakorta önköltségi ár alatt is bevállalnak fuvarokat.

Utóbbi miatt az egyesület és egy másik egy másik iparági tömörülés, a NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) is kormányzati beavatkozásért lobbizik. E nélkül ugyanis hatástalannak tartanák a költségeiket jobban fedező fuvardíj-emelési próbálkozásokat.

„Üzleti tervet biztosan nehéz lesz készíteni 2021-re vonatkozóan,

hiszen nem tudjuk, meddig élnek az új korlátozások és lesznek-e újabb, még szigorúbb előírások" – mondta a portálnak a főtitkár.

Egyelőre még él a fuvarozókra is vonatkozó hitelmoratórium, de már most aggasztja a cégeket, hogyan alakul majd a bankok lízingekkel kapcsolatos politikája annak lejártát követően. Számos vállalkozás ugyanis jelentős arányban lízingeli a járműveit.

Kormos Gábor arról is beszélt, hogy a kormány által bevezetett munkahelyi bértámogatást tudomása szerint csak nagyon kevés tagvállalkozás vette igénybe, mivel túl bonyolult volt az igénylés és szigorú feltételeket állapítottak meg. Egyelőre nem tudni, hogy meghosszabbítja-e a kormányzat ezt az egyébként jó intézkedést – vélekedett.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk

A víruskutató elmagyarázta, miért kell vakcinázás helyett leölni az állatokat

Három hónapig még biztosan védekezni kell a ragadós száj- és körömfájás nevű állatbetegség ellen, amely eddig két Győr-Moson-Sopron vármegyei szarvasmarha-telepen bukkant fel – mondta az InfoRádió által megkérdezett víruskutató. Rusvai Miklós szerint az eddig bevezetett járványvédelmi intézkedések jók. A szakember azt is elmagyarázta, hogy miért van szükség az érintett állatállományok leölésére, és miért nem megoldás a vakcinázás.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.02. szerda, 18:00
Vágujhelyi Ferenc
a Nemzeti Adó- és Vámhivatal elnöke
Donald Trump tényleg nem viccel? Ez lehet a titkos terve, hogy élete végéig hatalmon maradjon

Donald Trump tényleg nem viccel? Ez lehet a titkos terve, hogy élete végéig hatalmon maradjon

Bár Donald Trump alig tart második elnöki ciklusának harmadik hónapjában, úgy tűnik, a republikánus politikus hosszú távra rendezkedett be a Fehér Házban. Most nem arról van szó, hogy a volt ingatlanmágnás milyen változtatásokat hajtott végre az Ovális Iroda bútorzatán – ami egy külön misét is megérne –, hanem arról, hogy Trump a hétvégén ismét felvetette azt a lehetőséget, hogy 2028-ban, azaz 82 évesen ismét ringbe szállhat az elnökségért, és a lant letétele helyett elindul egy harmadik négyéves mandátumért. Mindezzel csak egy probléma akad, mégpedig az, hogy sértené az amerikai alkotmányt. Trump viszont kijelentette, léteznek módszerek a tiltás megkerülésére, így érdemes sorra venni, mit is érthetett ez alatt az amerikai elnök.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×