eur:
408.05
usd:
375.07
bux:
73837.78
2024. november 5. kedd Imre
Kamionok állnak sorban a hegyeshalmi határátkelőhelyhez vezető autópályán, az ausztriai Lajtabruck (Bruck an der Leitha) közelében 2020. március 18-án. Az új koronavírus-járvány terjedésének feltartóztatására a magyar kormány lezárta a személyforgalom előtt a határokat, de a teherforgalmat nem korlátozta.
Nyitókép: MTI/AP/Ronald Zak

Egyre nagyobb bajban vannak a fuvarozók

Kigazdálkodhatatlan terhet jelent a fuvarozó vállalkozásoknak a nem kamionnal hazatérő sofőrök koronavírus-tesztelése. Az ágazat továbbra is szenved, és lassabb teljesítésre számít a határzár miatt.

Ugyan a határzár nem vonatkozik a teherfuvarozásra, ám az ellenőrzések miatti torlódások, a megnövekedett menetidő, továbbá a kamionsofőrök esetleges vírustesztelése miatt - akkor szükséges, ha nem teherautóval térnek haza - komolyan érinti a már eddig is jelentős kieséseket elszenvedett fuvarszervező vállalkozásokat - derül ki Kormos Gábornak, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkárának az mfor.hu-nak adott helyzetértékeléséből.

Szerinte a tesztelés költségeit aligha tudják átvállalni, vagy kigazdálkodni a cégek, noha alapvetően nem az a jellemző, hogy ne teherautóval térjenek haza a sofőrök, azért mégis van rá példa. Ezt a pénzt ugyanis nem tudják beépíteni fuvardíjaikba. A vállalkozások vélhetően már szervezik munkatársaik hazajuttatását – mondta a portálnak a főtitkár.

Úgy véli, a fuvarozás várható lassulása ellenére sem kell áruhiánytól tartani sem a termelői, sem a lakossági oldalon.

A cégek fuvarteljesítménye 33 százalékkal csökkent a tavasszal, egyelőre pedig megjósolni sem lehet, milyen hatása lesz a járvány második hullámának.

A hazai fuvarozóknak azonban egyre nagyobb gondot okoznak a megemelkedett üzemanyag, bér- , biztosítási és egyéb költségek, miközben egyre problémásabb a fuvarszerzés is, mivel nőtt a szabálytalanságok mellett működő piaci szereplők jelenléte is, akik gyakorta önköltségi ár alatt is bevállalnak fuvarokat.

Utóbbi miatt az egyesület és egy másik egy másik iparági tömörülés, a NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) is kormányzati beavatkozásért lobbizik. E nélkül ugyanis hatástalannak tartanák a költségeiket jobban fedező fuvardíj-emelési próbálkozásokat.

„Üzleti tervet biztosan nehéz lesz készíteni 2021-re vonatkozóan,

hiszen nem tudjuk, meddig élnek az új korlátozások és lesznek-e újabb, még szigorúbb előírások" – mondta a portálnak a főtitkár.

Egyelőre még él a fuvarozókra is vonatkozó hitelmoratórium, de már most aggasztja a cégeket, hogyan alakul majd a bankok lízingekkel kapcsolatos politikája annak lejártát követően. Számos vállalkozás ugyanis jelentős arányban lízingeli a járműveit.

Kormos Gábor arról is beszélt, hogy a kormány által bevezetett munkahelyi bértámogatást tudomása szerint csak nagyon kevés tagvállalkozás vette igénybe, mivel túl bonyolult volt az igénylés és szigorú feltételeket állapítottak meg. Egyelőre nem tudni, hogy meghosszabbítja-e a kormányzat ezt az egyébként jó intézkedést – vélekedett.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
Amerikai elnökválasztás: a történelem sok mindenre kötelez

Amerikai elnökválasztás: a történelem sok mindenre kötelez

Az Egyesült Államoknak eddig 45 elnöke volt, a 2020-ban megválasztott Joe Biden sorrendben mégis a 46. A leghosszabb ideig, 12 évig és 39 napig Franklin D. Roosevelt, a legrövidebb ideig, 32 napig William Henry Harrison volt elnök. Érdekességek az amerikai elnökválasztások történetéből.

Elemző a moldovai elnökválasztásról: Maia Sandu pirruszi győzelmet aratott, egyre többen „gyűlölik” a pártját

A kelet-európai országban a hét végén tartották az elnökválasztás második fordulóját, melyet a hivatalban lévő elnök, Maia Sandu nyert meg Alexandr Stoianoglo ellen. Pászkán Zsolt, a Magyar Külügyi Intézet külső munkatársa szerint nem vár könnyű időszak Maia Sandura, mert bár a moldovaiak többsége támogatja az uniós csatlakozást, az elnök pártja egyre népszerűtlenebb.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 4. 20:22
×
×
×
×