Infostart.hu
eur:
396.67
usd:
337.84
bux:
101380.77
2025. július 27. vasárnap Liliána, Olga
Egy alkalmazott a Mercedes-Benz gyár összeszerelő üzeme előcsarnokában Kecskeméten 2017. szeptember 21-én. Ezen a napon letették az autógyár közvetlen szomszédságában felépülő új képzési központ alapkövét.
Nyitókép: MTI/Ujvári Sándor

Egyre pesszimistábban látják az autóipar jövőjét

Ötödével is csökkenhet a nyugat-európai autóértékesítés a kereslet visszaesése miatt 2020-ban. A cégek elhúzódó válságra készülnek, a hazai autóipari beszállítók pedig a csak pár hónapnyi pénzügyi tartalékuk miatt lehet, hogy meg sem érik.

A Moody’s Investors Service legfrissebb elemzése szerint a globális autóértékesítés 14 százalékkal eshet vissza 2020-ban, a nyugat-európai gyártók értékesítése pedig 21 százalékkal - írta a növekedés.hu. A kilábalást nem segíti, hogy a német gyártók legnagyobb piacának számító Kínában éves alapon az év első két hónapjában 42 százalékkal volt alacsonyabb az értékesített darabszám. A Moody’s előrejelzései szerint Kínában az egész éves autóértékesítések 10 százalékkal maradhatnak el a 2019-es számoknál. A kihívásokkal teli környezetben

az autógyártók profitmarzsa további 3-4 százalékkal csökkenhet az idén.

A globális leállás miatt megnőtt az esélye, hogy világszerte leminősítik az autógyártó vállalatokat a nemzetközi hitelminősítő intézetek. Ez pedig a kötvényhozamok, és ezáltal a finanszírozási költségek további emelkedését vetíti előre a szektorban.

A járvány tetőzésének időpontjától függ a jövő évi esetleges növekedés mértéke, és a várható árbevétel is.

A Moody's 2021-re enyhe emelkedéssel számol az alacsony 2020-as bázis miatt.

Mint írták, sok múlik azon is, hogy az egyes kormányok milyen intézkedésekkel tudják legyőzni a járványt, stabilizálni a gazdaságot, elkerülni a tömeges elbocsátásokat - nemcsak az autóiparban, de más szektorokban is - és mikor kezd el újra javulni a fogyasztói hangulat.

Válság idején ugyanis többnyire a nagy értékű fogyasztási cikkek vásárlását halasztják el először a fogyasztók.

Ráadásul a leállás épp egy érzékeny iparági váltás kellős közepén érte az autóipar. Az uniós károsanyagkibocsátási irányelv szigorodása - és a dízelbotrány - miatt egyrészt eleve visszaesőben volt a kereslet, másrészt a gyártók jelentős összegeket öltek az elektromos autók kifejlesztésébe, és a kapcsolódó infrastruktúra kiépítésébe. Az EU területén működő vállalatok közel 55 milliárd eurót költöttek kutatásra és fejlesztésre még 2017-ben - írta a lap.

Mindezt tetézte az Egyesült Államok és az EU közötti kereskedelmi feszültség, az amerikai részről időről időre beígért védővámok miatti bizonytalanság hatására visszafogták a beruházásokat. Egyébként az Európai Unió által gyártott gépjárművek harmadát az Egyesült Államokban értékesítik. A pesszimistább elemzések szerint mindezek miatt a német autóipar csupán 2030-ra érheti el újra az elmúlt években látott értékesítési szinteket.

A Magyarországon működő autógyárak nagyságrendileg 90 százalékban exportra termelnek, de a járvány miatt több üzemben is felfüggeszették a gyártást. Ez az

MNB becslései szerint havonta a beszállítói láncokra kifejtett hatásokkal együtt összességében az éves GDP növekedést mintegy 0,3-0,4 százalékponttal csökkenti.

Ennél hosszabb leállás esetén csődbe mehetnek a kisebb beszállítók hathatós segítség híján. Becslések szerint ugyanis a kisebb beszállítók 1-2 hónapos, míg a közepes méretű vállalkozások 3-4 hónapos időszakot tudnak átlagosan átvészelni bevétel nélkül.

A lap szerint a munkavállalói bérek egy részének átmeneti állami átvállalása, a vállalkozások (feltételekhez kötött) segéllyel vagy hitellel történő támogatása és az adófizetési kötelezettségeik felfüggesztése sokat segíthetne a helyzeten és egyben támogatná a későbbi újraindulást. De mindenképpen gyors és nagy volumenű segítséget igényel az ágazat.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Történelmi triatlonérmek: Kropkó-gyerekek a szülők nyomdokain

Történelmi triatlonérmek: Kropkó-gyerekek a szülők nyomdokain

Testvárpár nyert bronzérmet a triatlon elit vegyes váltóval az Európa-bajnokságon: a Melillában július 20-án megrendezett viadalon Szalai Fanni, Kovács Gyula, Kropkó Márta és Kropkó Márton hét másodperccel a győztes olaszok, három másodperccel a második hollandok után futott be a célba. Közben kishúguk, Kropkó Jázmin ugyanitt a juniorok kontinensviadalán a hetedik helyen végzett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.28. hétfő, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Európának össze kell fognia az USA-val  – Nincs más esélye a technológiai felzárkózásra

Európának össze kell fognia az USA-val – Nincs más esélye a technológiai felzárkózásra

Miközben a technológiai forradalom egyre intenzívebbé válik, Európa – különösen a mesterséges intelligencia területén – a partvonalra szorul. Ez nemcsak Európa, hanem a szélesebb nyugati szövetség számára is problémát jelent. Ahogy a világ más régiói előretörnek a technológia-központú ambíciókkal, egyre erősebb az esélye annak, hogy Európa digitális jelentéktelenségbe süllyed. Sürgősen szükségünk van a transzatlanti kapcsolat újjáélesztésére, amelynek középpontjában egy ambiciózus, megfelelő technológiai programnak kell állnia.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. július 26. 21:48
×
×
×
×