Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: Pexels.com

Órási bajban érzik magukat, a miniszterelnök közreműködését kérik

Az alacsony bérek és az elmaradt fejlesztések, valamint több víziközmű-társaság csődközeli helyzete miatt petíciót nyújtott be a Miniszterelnökségen Orbán Viktor miniszterelnöknek az Országos Víziközmű Ágazati Kooperáció (OVÁK) – tájékoztatta az InfoRádiót a Fővárosi Vízművek munkahelyi szakszervezetének elnöke. Az OVÁK szerint a problémák már a biztonságos ivóvízellátást és szennyvízelvezetést veszélyeztetik.

Kecskés Károly, az OVÁK koordinációs szóvivője, aki egyben a Fővárosi Vízművek Zrt. munkahelyi szakszervezetének elnöke, kijelentette: fejlesztésre szorul a víziközműrendszer, amihez kormányzati intézkedések szükségesek.

Elmondta, hogy Orbán Viktor miniszterelnök közreműködését kérik abban, hogy a kormány lehetőségeihez mérten tárgyaljon olyan fejlesztési csomagról, amely megoldást jelentene az önkormányzati tulajdonban lévő víziközmű szolgáltatók működési nehézségeinek megoldására,

a szükséges és jelentős béremelésre, a munkaerő megtartására, valamint a szolgáltatások biztonságos üzemeltetési feltételeinek hosszú távú biztosítására.

A sajtótájékoztatót követően a szövetség képviselői átadták az erről szóló petíciót a Miniszterelnökség képviselőinek a Karmelita kolostornál.

A szövetség szerint a közművezeték-adó azonnali felfüggesztése, valamint a változatlan fogyasztói ár mellett az áfa mértékének azonnali csökkentése érdemi előrelépést tenne lehetővé az ágazatban elmaradt bérfejlesztések terén és segítené a hálózati rekonstrukciókat is. Számításaik szerint

a közművezeték-adó felfüggesztése 14 milliárd forint, míg az áfakulcs 18 százalékra mérséklése 23 milliárd forint forrást jelenthetne.

Kecskés Károly kiemelte, hogy az ágazatot sújtja a munkaerő-állomány elöregedése, amelyet a bérek emelésének elmaradása okoz. A Századvég Gazdaságkutató Zrt. adatai alapján 2022-re 10 százalékkal, míg 2027-re 25 százalékkal kevesebb munkavállaló lesz, mint amennyi a megfelelő víziközmű ellátáshoz szükséges lenne. Jelentős problémának nevezte a vízvezeték hálózat és a víziközművek állapotát, amely a forráshiány miatt szintén elöregedett. Például 2017-ben a csöveknek a 0,38 százalékát cserélték ki, ami nagyjából azt jelenti, hogy 2-300 évente kerül cserére egy-egy szakasz – magyarázta az InfoRádiónak Kecskés Károly. Míg korábban tervezetten voltak szakaszok kicserélve, mára azonban annyira forráshiányos lett az ágazat, hogy alig-alig van példa erre.

Mindemellett

több víziközmű vállalat – 8-10 a 39-ből – a csőd közelében van.

Az Alföldvíznél például 1,7 milliárd forintos veszteség várható, jegyezte meg a szakember.

Az elnök szerint a problémákat több tényező okozza: 2012-ben befagyasztották a víz- és csatornadíjat, majd 2013-ban 10 százalékkal csökkentették azokat, aminek következtében a bevételek a 2009-es szintre estek vissza, míg a költségek jelenleg 2020-as áron vannak. Tíz év alatt jelentősen emelkedtek a bérek, az anyagdíjak, az energiadíjak. 2013-ban bevezették a közművezeték-adót, és az energiahivatalnak felügyeleti díjat is kell fizetniük a szolgáltatóknak – sorolta.

Kitért arra is, hogy ha a petíció benyújtását követően nem történik változás, akkor márciusban több szakszervezet bevonásával

érdekeik érvényesítésére közösen lépnek majd fel.

Az OVÁK-ot tavaly novemberben alapították, tagjai a BÁCSVÍZ Zrt. szakszervezete, a Fővárosi Vízművek munkahelyi szakszervezete, a VASIVÍZ munkahelyi szakszervezete, az Autonóm Területi Szakszervezet, valamint a Helyiipari és Városgazdasági Dolgozók Szakszervezete 2000 (HVDSZ 2000), és a Víz-SZEM szakszervezete. A szövetség célja, hogy a benne tömörült érdekvédelmi szervezetek a vízügyi ágazat és munkavállalói érdekében együttműködjenek helyi, regionális és országos szinten. A víziközmű ágazatnak 20 ezer dolgozója van, a szakszervezetek pedig közel 3500-4000 munkavállalót képviselnek.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari
2025, F1-évértékelő

Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari

A pesszimistább várakozásokat is alulmúlta az idei Forma–1-es szezonban a Ferrari: az olasz csapat szurkolóinak Lewis Hamilton sanghaji sprintgyőzelmével és Charles Leclerc néhány dobogós helyezésével kellett beérniük. Az olasz istálló a negyedik helyen zárta a konstruktőrök csatáját. Vámosi Péter, a Motorsportol.hu főszerkesztője azon sem lepődne meg, ha 2027-ben teljesen új pilótafelállással kísérletezne a a Ferrari.

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×