eur:
392.91
usd:
363.36
bux:
72351.87
2024. július 4. csütörtök Ulrik
Nyitókép: Pixabay

Figyelmeztetést adott ki a magyar jegybank

Magyar magánszemélyeknek reklámoznak a közösségi médiában egy, az MNB által gyanúsnak tartott terméket.

Figyelmeztetést adott ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján a Crypto World Evolutionra (CWE), amely piramisjáték egyes jegyeit hordozó multi level marketing (MLM) terméket reklámoz a közösségi médiában magyar magánszemélyeknek.

A jegybank közleménye kiemeli: a CWE olyan, a kriptovaluták kereskedéséhez szükséges szoftvereket és egyéb szolgáltatásokat kínál, amelyekhez hasonlóak ingyenesen, vagy jóval olcsóbban is elérhetők a piacon.

Az MNB kiemelte: az interneten nem található hiteles adat arra vonatkozóan, hogy a kereskedő robot, vagyis a szoftvertermék folytat-e tényleges kereskedést, illetve az esetlegesen elért hasznot a befizetők valamilyen módon tudják-e realizálni.

MLM-értékesítés - a piramisjáték ismertetőjeleivel

Az interneten elérhető weboldalakon bemutatott koncepció szerint a CWE, mint MLM rendszer keretében alapvetően a beléptetett új személyek arányában érhető el jövedelem. Ez a szisztéma leginkább a piramisjátékokban terjedt el, ahol a rendszer egyetlen bevétele az új belépők befizetései. Ennek alapján a CWE valódi tevékenysége arra irányulhat, hogy minél több ember számára értékesítsék a termékeiket, illetve ezek a személyek további értékesítéseket valósítsanak meg.

Az MNB piacfelügyeleti tapasztalatai alapján előfordul, hogy

a szervezők valamilyen kriptovalutához köthető tevékenységet végzőként hirdetik magukat, valójában azonban MLM rendszert - adott esetben piramisjáték-sémát - működtetnek, amelyben a kriptovalutáknak nincs szerepe, vagy az elenyészően csekély.

E kockázatok miatt jelentős az esély, hogy a befektetők végleg elveszthetik befektetett tőkéjük egy részét vagy egészét.

A jegybank szerint a befektetés előtt érdemes a kockázatok értékelésén túl megbízható és valós információkat szerezni az adott tevékenységről, az érintett kriptovalutáról és annak üzemeltetőjéről. Továbbá azt is javasolja, hogy kérdezzenek rá a befektetési döntést ajánló személynél, vagy a szervezőnél a befektetéssel járó kockázatokra, lehetséges veszteségekre és az értékesítési, valamint az ügyletből történő kiszállási lehetőségekre. A közösségi médiában megjelenő - jellemzően szponzorált - tartalmakban szereplő információk gyakran elégtelenek a megalapozott befektetői döntések meghozatalához - tette hozzá az MNB.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.05. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×