Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós

Visszafelé is elsülhet a taxis áremelés

2013-ban az állam gyakorlatilag hatósági áras és erősen szabályozott piaccá tette a fővárosban a taxizást jelentős tarifaemelés mellett. Most a szakma újabb áremelés igényét vetette fel. Arról, hogy ennek milyen közgazdasági realitásai lehetnek, Madár Istvánt, a Portfolio vezető elemzőjét kérdeztük.

  • főváros 2013-ban 280 forintban határozta meg a kilométerenkénti taxitarifát, és az elmúlt négy évben ezen a hatósági áron nem változtatott.
  • A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) a taxis szakmai szervezetekkel, érdekképviseletekkel, vállalkozásokkal egyeztetve 2018 január elsejétől 10 százalékos tarifaemelést kezdeményez a fővárosi önkormányzatnál. Részletek, kívánt árak itt.

"Egy termék ára és a hozzá kötődő, a termék eladásából származó jövedelmek általában úgy változnak, ahogy a termék előállításának hatékonysága javul. Vannak azonban olyan területek - főleg szolgáltatások -, ahol ez nem így működik. Ilyenek az oktatási és egészségügyi szolgáltatások, a fodrászat, az idegenforgalom és vendéglátás mellett tipikusan ilyen a személyfuvarozás is, ahol maga a taxizás nem tud hatékonyabbá válni" - kezdte a piac helyzetének leírását Madár István. 

Az ilyen tevékenységeknél jellemzően a nemzetgazdaság átlagos jövedelemszintje határozza meg, mit lehet elkérni az adott szolgáltatásért. Ezért amikor arról beszélünk, hogy jogos-e vagy nem jogos a taxizás árának emelése, akkor tulajdonképpen arról van szó, hogy

a növekvő lakossági jövedelmekből járhat-e már több a taxisoknak.

Ezt a kérdést bonyolítja két fontos dolog: 2013 elején volt egy igen jelentős hatósági áremelés, illetve egy piacbezárás. Ez utóbbi miatt nem a taxisok és az utasok által határozódik meg a kereslet-kínálat függvényében a taxizás ára, hanem a szabályozó hatóságnak kellene megsejtenie, hogy elfogadható-e már az utasok számára egy magasabb árszint.

A lakosság jövedelemviszonyai az elmúlt 2-3 évben a lakosság jövedelemszintje javult, idén akár a 10 százalékot is elérheti a reálbér-növekedés, és ez összességében növekvő keresletet jelenthet a taxispiacon is.

"Ám nem biztos, hogy egy áremelés növeli a hatékonyságot. Az elmúlt években sok panasz érkezett azzal kapcsolatban, hogy romlott a taxiellátottság Budapesten, nehezebb taxit kapni elsősorban zsúfolt időszakban. Egyes vélemények szerint ez a helyzet azért alakult ki, mert a korábbi időszak nagyon erős drágítása és a piac bezárása azt az eredményt hozta, hogy kisebb erőfeszítéssel, kevesebb munkával is lehet jó jövedelmeket elérni" - mondta a Portfolio vezető elemzője.

"Ebből az következik, hogy a jövedelem növekedése úgy, hogy a piaci versenyt nem engedjük hozzáférni a magasabb jövedelemhez, azt is eredményezheti, hogy a szolgáltatás színvonala romlik, hiszen elégtelen lesz a kínálat".

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×