eur:
407.6
usd:
366.07
bux:
86217.04
2025. április 10. csütörtök Zsolt

Visszafelé is elsülhet a taxis áremelés

2013-ban az állam gyakorlatilag hatósági áras és erősen szabályozott piaccá tette a fővárosban a taxizást jelentős tarifaemelés mellett. Most a szakma újabb áremelés igényét vetette fel. Arról, hogy ennek milyen közgazdasági realitásai lehetnek, Madár Istvánt, a Portfolio vezető elemzőjét kérdeztük.

  • főváros 2013-ban 280 forintban határozta meg a kilométerenkénti taxitarifát, és az elmúlt négy évben ezen a hatósági áron nem változtatott.
  • A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) a taxis szakmai szervezetekkel, érdekképviseletekkel, vállalkozásokkal egyeztetve 2018 január elsejétől 10 százalékos tarifaemelést kezdeményez a fővárosi önkormányzatnál. Részletek, kívánt árak itt.

"Egy termék ára és a hozzá kötődő, a termék eladásából származó jövedelmek általában úgy változnak, ahogy a termék előállításának hatékonysága javul. Vannak azonban olyan területek - főleg szolgáltatások -, ahol ez nem így működik. Ilyenek az oktatási és egészségügyi szolgáltatások, a fodrászat, az idegenforgalom és vendéglátás mellett tipikusan ilyen a személyfuvarozás is, ahol maga a taxizás nem tud hatékonyabbá válni" - kezdte a piac helyzetének leírását Madár István. 

Az ilyen tevékenységeknél jellemzően a nemzetgazdaság átlagos jövedelemszintje határozza meg, mit lehet elkérni az adott szolgáltatásért. Ezért amikor arról beszélünk, hogy jogos-e vagy nem jogos a taxizás árának emelése, akkor tulajdonképpen arról van szó, hogy

a növekvő lakossági jövedelmekből járhat-e már több a taxisoknak.

Ezt a kérdést bonyolítja két fontos dolog: 2013 elején volt egy igen jelentős hatósági áremelés, illetve egy piacbezárás. Ez utóbbi miatt nem a taxisok és az utasok által határozódik meg a kereslet-kínálat függvényében a taxizás ára, hanem a szabályozó hatóságnak kellene megsejtenie, hogy elfogadható-e már az utasok számára egy magasabb árszint.

A lakosság jövedelemviszonyai az elmúlt 2-3 évben a lakosság jövedelemszintje javult, idén akár a 10 százalékot is elérheti a reálbér-növekedés, és ez összességében növekvő keresletet jelenthet a taxispiacon is.

"Ám nem biztos, hogy egy áremelés növeli a hatékonyságot. Az elmúlt években sok panasz érkezett azzal kapcsolatban, hogy romlott a taxiellátottság Budapesten, nehezebb taxit kapni elsősorban zsúfolt időszakban. Egyes vélemények szerint ez a helyzet azért alakult ki, mert a korábbi időszak nagyon erős drágítása és a piac bezárása azt az eredményt hozta, hogy kisebb erőfeszítéssel, kevesebb munkával is lehet jó jövedelmeket elérni" - mondta a Portfolio vezető elemzője.

"Ebből az következik, hogy a jövedelem növekedése úgy, hogy a piaci versenyt nem engedjük hozzáférni a magasabb jövedelemhez, azt is eredményezheti, hogy a szolgáltatás színvonala romlik, hiszen elégtelen lesz a kínálat".

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Elemző a vámháborús fordulatról: Amerika nem akarja Kína ölébe lökni az Európai Uniót

Elemző a vámháborús fordulatról: Amerika nem akarja Kína ölébe lökni az Európai Uniót

Donald Trump a kivetett vámok átmeneti felfüggesztésével a deeszkaláció felé fordította a helyzetet, és az Európai Unió térfelére dobta a labdát – mondta az InfoRádióban Weinhardt Attila. A Portfolio energiapiaci elemzője hozzátette: az elmúlt napokban nagyon borús finanszírozási jeleket kezdtek mutatni a kötvénypiacok, de a szerdai fejlemények után jött a fellélegzés.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.10. csütörtök, 18:00
Nyeste Orsolya az Erste vezető elemzője
Madár István a Portfolio vezető elemzője
Megszűnhetnek a trolibusz-elakadások a VII. kerületben

Megszűnhetnek a trolibusz-elakadások a VII. kerületben

Gyorsabb troliközlekedés közel 20 ezer utasnak, felszabaduló járdák, megszűnő elakadások Erzsébetvárosban. Ezek a legfontosabb eredményei az egyeztetési folyamatnak, amelyet a BKK koordinálásával a VII. kerület, a fővárosi önkormányzat Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottsága és a Budapest Közút folytatott le azért, hogy megszűnjenek a szabálytalan parkolások miatt kialakuló késések a 74-es és 78-as trolibuszok útvonalán. A forgalmirend-változás április végétől kezdve fokozatosan léphet életbe a Dohány, Nefelejcs és Wesselényi utcákban - közölte a BKK.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×