eur:
413.94
usd:
396.46
bux:
0
2024. december 23. hétfő Viktória
Fontos tudnivaló az okostelefonja jótállásáról

Fontos tudnivaló az okostelefonja jótállásáról

Egyre több a jótállási probléma a mobiltelefonokkal, de a többség nincsen tisztában jogaival - hívja fel a figyelmet a Budapesti Békéltető Testület.

A Budapesti Békéltető Testülethez beérkező kérelmek alapján egyre több a jótállási probléma az okostelefonokkal. Hogyan gyakorolhatja a forgalmazóval vagy a gyártóval szemben a fogyasztó a jótállásból eredő jogait? A testület ezért több fontos tanácsot fogalmaz meg a fogyasztók számára.

A mobiltelefonokkal kapcsolatos jótállási igények érvényesítése a fogyasztók számára sokszor okoznak problémát. Egyrészt a fogyasztók nem tudják, hogy kivel szemben és milyen igényt érvényesíthetnek. Sok esetben a forgalmazó szakszervize a hiba bejelentését követően azonnal megvonja a kötelező jótállást azzal, hogy külső mechanikai sérülés van a telefonon. 

Mit mond a jogszabály?

Az egy év jótállás jogszabály alapján jár a fogyasztónak, melyet saját hatáskörben megfelelő

szakvélemény hiányában a forgalmazó nem vonhat meg.

A szakvéleménnyel kapcsolatban pedig elvárás, hogy olyan szakértőtől származzon, aki szakmailag kompetens és független, így állásfoglalása egyértelmű, pontos és egzakt választ ad arra a kérdésre, hogy a telefon hibája megvolt-e már a vásárláskor, avagy később keletkezett. A szakértői vélemény elkészítésével felmerülő költségeket pedig a vállalkozás nem háríthatja át a fogyasztóra. Ha tehát a forgalmazó vagy a gyártó mentesülni akar a jótállási kötelezettsége alól, neki kell bizonyítania, hogy a fogyasztó által felismert hiba a vásárlást követően keletkezett.

Az okostelefonok tartós fogyasztási cikknek minősülnek, így a vonatkozó kormányrendelet szerint bruttó 10 ezer forint feletti vételárnál a vásárlástól számított egy évig kötelező jótállás van a telefonokra. A kötelező jótállási idő alatt történő meghibásodás esetén a fogyasztó a forgalmazóval, azaz az eladóval szemben érvényesítheti a jótállásból eredő igényét a javításra, a cserére, a vételár leszállítására vagy annak visszafizetésére vonatkozóan. Ha csak javítási igénye van, akkor közvetlenül a forgalmazó által megjelölt szakszervizhez is benyújthatja a javítási igényét.

Amennyiben a kötelező jótállási időn túl, de a gyári jótállási időn belül van meghibásodás, akkor a gyártó által biztosított jótállási szerződéses feltételek szerint történhet az igény érvényesítése. Ebben az esetben a gyártó által kijelölt szakszervizek javíthatják a terméket, vagy ha az nem javítható, akkor csereutalványt bocsáthatnak ki.

Mire figyeljenek a fogyasztók?

  • A telefon vásárlását igazoló számlát vagy nyugtát illetve a jótállási jegyet mindenképpen őrizzék meg!
  • Alaposan tanulmányozzák, olvassák el az okostelefon jótállási jegyét! Ezen a jótállási jegyen van feltüntetve, hogy a termékre mennyi a jótállási idő és hogy vonatkozik-e a termékre esetleg gyártói (szerződéses) jótállás és milyen feltételekkel.
  • Ha meghibásodik az okostelefon, akkor a hibát haladéktalanul jelezzék kötelező jótállási időn belül a forgalmazó felé, gyári jótállásnál pedig a gyártói szakszerviz felé! A telefon javításra leadásakor a jegyzőkönyvben részletesen rögzítsék, hogy milyen állapotban adták le a telefont és arról készítsenek fényképfelvételeket!
  • A szerviz által kiadott szakvélemény nem független szakértői vélemény, ezért, ha azzal nem értenek egyet, akkor azt azonnal jelezzék a forgalmazó felé!
  • Ha vitájukat nem tudták a vállalkozással közvetlenül rendezni, akkor forduljanak a Budapesti Békéltető Testülethez, vegyék igénybe az ingyenes, gyors eljárást már mobilapplikáción keresztül is!
Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Érintésmentes fizetésben élen jár Magyarország, de a kereskedőknek még van hova fejlődni

Érintésmentes fizetésben élen jár Magyarország, de a kereskedőknek még van hova fejlődni

Magyarországon a kártyás fizetések 99 százaléka érintésmentesen zajlik, ami nemzetközi összevetésben is kimagasló eredménynek számít, és már minden negyedik kártyának van digitális mása az óránkon vagy telefonunkon - mondja Márkus Gergely, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős country managere. Ugyanakkor a magyar kereskedők felénél lehet csak kártyával fizetni, ebben még lehetne fejlődni. A szakértő szerint a bolti vásárlásoknál a mobil fel fogja váltani a plasztikot, az online fizetéseket a "Click to pay" egykattintásos fizetés teszi kényelmesebbé.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×