A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége egy évvel ezelőtt javasolta a cégeknek: áraik kialakításánál vegyék figyelembe, hogy akárcsak 2006-ban, úgy az idei esztendő végén is emelkedik majd az üzemanyagok ára - mondta az InfoRádiónak a szervezet főtitákra.
Peredi Péter hozzátette: rosszul járnak azok a vállalkozók, akik ezt nem vették figyelembe, ráadásul nem alkalmi, hanem éves szerződések alapján dolgoznak, mivel ők nem tudnak változtatni az áraikon.
A FUVOSZ főtitkára úgy látja, hogy a fuvardíjak idén jelentősen már nem lesznek magasabbak, a vállalkozók azonban jövő évi áraikat úgy alakítják majd ki, hogy a mostani veszteségüket kompenzálni tudják.
A drágulás 2008 elejére várható, ennek oka az is, hogy a főváros emelni kívánja a behajtási díjakat, a közgyűlés pedig decemberi ülésén minden bizonnyal elfogadja majd a tízszeres drágulásról szóló javaslatot - közölte Peredi Péter.
"Ezt be kell építeni a fuvardíjakba. Egész biztos, hogy ezt nem lehet lenyelni" - mondta a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára.
Ördögi kör
Az olaj a gazdaság motorja, árának emelkedése inflációt gerjeszt és végső soron a végfogyasztót terheli - mondta az InfoRádiónak a Solar Capital elemzője.
Skáre Balázs hozzátette: a folyamatot a jegybankok folyamatosan figyelik és az alapkamat emelésével próbálnak tenni ellene, ennek eredményeképp drágább lesz a finanszírozás, amely akár újabb áremelkedést indíthat el.
Amolyan ördögi kör alakulhat ki, ha az egyik alapvető termék, a gazdaság mozgatórugójának ára tartósan magas - magyarázta a Solar Capital elemzője.
Az, hogy az olaj ára most magas, a rövid távú ellátási, kapacitásbeli gondokból eredeztethető, és az árszint kialakulásában közrejátszanak a közel-keleti problémák, valamint a kínai és indiai gazdaság gyors fejlődése is, ahol hatalmas kereslet van a fekete aranyra - fűzte hozzá Skáre Balázs.
Hanganyag: Panulin Ildikó