Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 19. péntek Viola
telefonálás okostelefon
Nyitókép: Pixabay

Brutális karbonlábnyoma van a közösségi oldalaknak – itt a sorrend

Görgetni és görgetni, nézni a képes, videós, zenélő tartalmakat, vagy akár csak a szöveges bejegyzéseket – ez elképesztő mennyiségű szerverkapacitást, illetve elektromos áramot igényel.

Minden alkalmazás, vagy weboldal szervereken fut, ezeknek a működéséhez áramra van szükség, és minél inkább színes, mozgó-hangzó tartalomról van szó, annál többre. A közösségi oldalak így rengeteg energiát használnak önmagukban is, illetve a felhasználók is az eszközeik üzemeltetésével például a TikTok görgetése közben.

A Portfolio azt írta, hogy a közösségimédia-platformok közül a TikTok bizonyult a legszennyezőbbnek a Carbon.Crane mérési paraméterei alapján, hiszen egy óra használat 57,6 g CO2e-t termel – ami megfeleltethető egy 400 méteres autóútnak egy benzines autóval. A legkörnyezetbarátabb platform a mérés alapján a Linkedin, amellyel ugyanennyi idő alatt csupán 28,2 g CO2e-t bocsátunk ki.

Ennek a valószínűsíthető oka az, hogy a TikTok videós tartalmai a legkevésbé fenntarthatóak, ezzel szemben a LinkedIn hagyományosan szöveges posztokra épít. Az elmúlt időszakban azonban ezen a platformon is egyre több kép és videó jelenik meg, így várhatóan nőni fog e platform kibocsátása is. A TikTokhoz hasonlóan kiemelkedően szennyező az Instagram is. Ha egy év során minden nap egy órán át használjuk, azzal két Budapest-Bicske közötti oda-vissza autóút kibocsátását termelhetjük ki teljesen észrevétlenül – áll a Carbon.Crane közleményében.

Egyes platformok karbonlábnyoma óránként:

  1. TikTok: 57.6 g CO2e
  2. Reddit: 55.2 g CO2e
  3. YouTube: 52.2 g CO2e
  4. Instagram: 52.2 g CO2e
  5. Pinterest: 39.6 g CO2e
  6. Snapchat: 39 g CO2e
  7. Facebook: 37.8 g CO2e
  8. X (Twitter): 31.2 g CO2e
  9. Twitch: 30.6 g CO2e
  10. Linkedln: 28.2 g CO2e

A portál megjegyzi, hogy bár a legtöbben azt hisszük, hogy nem függünk a mobilunktól, a számok mást mutatnak. Az Oberlo kutatása szerint

  • átlagosan 34 óra 15 percet töltünk a TikTokon egy hónapban,
  • ezt szorosan követi a YouTube havi 29 óra 21 perccel, míg
  • a dobogó harmadik fokára a Facebook került, havi 18 óra 44 perccel.

Csak a legnépszerűbb platformokon egy átlagos felhasználó több, mint 3 napot tölt el egy hónapban, ami önmagában is ijesztő adat.

Címlapról ajánljuk
Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Donald Trump le akar számolni Venezuela elnökével

Az amerikai elnök teljes olajblokádot hirdetett Venezuela ellen, hadihajókkal zárná el az ország fő bevételi forrását. Szakértők szerint a gazdasági nyomás egyedül nem biztos, hogy elég lesz a rendszer megdöntéséhez.

Az EU nem ezt az utat tervezte Ukrajna támogatására - Merz ennek ellenére elégedett

A zárolt orosz vagyon érintetlen maradt, a tagállamok három kivétellel Ukrajna 90 milliárd eurós támogatásában állapodtak meg. Legalábbis a nyilvánosság előtt ezzel a német kancellár is elégedett volt, noha az eredményhirdetésig az ellenkezőjét remélte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×