Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
okostelefon mobiltelefon telefonálás
Nyitókép: Pixabay

Milliméter vékony telefonok jöhetnek egy újfajta akkumulátor révén

A svéd Chalmers Műszaki Egyetem anyagtudósa szerint a valaha készült legjobb akkumulátort sikerült megépíteni.

Eddig elképzelhetetlen lehetőségekkel kecsegtet egy fejlesztés. Mint a hvg.hu írta, a svéd Chalmers Műszaki Egyetem tudósainak munkája elhozhatja a strukturális akkumulátorok aranykorát. Ezek olyan energiatárolók, amelyek nem képeznek különálló egységet, hanem az adott eszköz, például egy elektromos autó vázának részei.

Ha a fejlesztés úgy megy tovább, ahogy most tűnik, akkor bankkártya vékonyságúak lehetnek az okostelefonok, az elektromos autók hatótávolsága pedig akár 70 százalékkal is megnőhet.

Leif Asp anyagtudós 17 éve, 2007 óta dolgozik a technológia hatékonyabbá tételén, ennek érdekében pedig a szénszálak felhasználásának lehetőségét tanulmányozza. Az Advanced Materials című tudományos lapban megjelent publikáció szerint a most kifejlesztett akkumulátor kompozit anyagból készült, és szénszálakat használ elektródák gyanánt. 2021-ben egy 24 wattóra/kg (Wh/kg) energiasűrűségű egységgel rukkoltak elő, ezt sikerült most tovább növelni 30 Wh/kg-ra. Bár ez messze elmarad a szabványos lítium-ion akkumulátorok energiasűrűségétől, a szerkezeti akkumulátoroknak nem kell azt elérniük ahhoz, hogy valóban hatékonyak legyenek - írta a portál.

A fejlesztés további előnye, hogy az akkumulátorban nemcsak az elektróda szerepét tölti be a szénszál, hanem minden más részében is felhasználható, így anélkül lehet megépíteni az egységet, hogy rezet vagy alumíniumot kellene hozzá felhasználni. Ennek köszönhetően jelentős mértékben csökken az egység súlya is a hagyományos akkumulátorokéhoz képest.

Van azonban még egy nagy kihívás a kutatók előtt: az ilyen akkumulátor nagy teljesítményt egyelőre nem tud leadni, így most ezen probléma orvoslására koncentrál a csapat.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 05:36
×
×
×
×