eur:
402.82
usd:
372.23
bux:
91415.63
2025. március 28. péntek Gedeon, Johanna
European Quarter, traffic in Rue (street) de la Loi
Nyitókép: Atlantide Phototravel/Getty Images

Ha ilyen színű autója van, akkor valószínűleg balesete lesz - meghökkentő dolgot mutat a statisztika

A fehér és a sárga járművek kitűnnek a környezetükből, így a gyalogosok és más sofőrök könnyebben észreveszik azokat. A szürke vagy fekete járműveket viszont egy esős, borús napon jóval nehezebb észlelni.

Az emberek többsége úgy gondolja, egy karambol balszerencse kérdése, egy friss kutatás szerint azonban ez tévhit. A carVertical autóipari adatszolgáltató cég felmérése kimutatta, hogy bizonyos színű járművekkel nagyobb valószínűséggel történnek közlekedési balesetek, mint másokkal. Az autó színének megválasztása és a vezetési szokások közötti összefüggést vizsgálva kiderült, mely autószínek a legbiztonságosabbak.

A kutatás szerint az autók színének kiválasztását a következő tényezők befolyásolják leginkább:

  • a személyes ízlés,
  • a kínálat,
  • az ár
  • és a piaci trendek.

A legtöbb sofőr azonban a semleges színeket – például a szürkét – részesíti előnyben, ezek ugyanis kevésbé veszítenek az értékükből, mint az élénk színűek.

Az utakon közlekedő járművek közül a barna színűek sérülnek leggyakrabban (51 százalék),

és a barna autót választók a megbízhatóságot, a luxust, valamint a kényelmet részesítik előnyben, a színválasztás nem védi meg őket a balesetektől.

A sárga autót vezető gépkocsi-tulajdonosok szeretnek a figyelem középpontjában lenni. Többségük energikusan vezet, és előfordul, hogy túlságosan is rálépnek a gázpedálra. A sárga járművek 50,6 százalékánál tárható fel kárelőzmény. Szorosan mögöttük következnek a piros autók 49,8 százalékos aránnyal.

A sportautóknál kedvelt szín a sárga és piros, ami arra utalhat, hogy a tulajdonosaik szeretik a sebességet, a kockázatot.

„Az autók színe és a korábbi sérülési arány vagy az átlagos motorteljesítmény között nincs közvetlen összefüggés. Feltételezhetjük tehát, azok a sofőrök, akik szeretnének kitűnni a tömegből, gyakran választják azokat a színeket, amelyeknek a feljegyzett baleseti aránya a legmagasabb. Előfordulhat, hogy valamivel több kockázatot vállalnak a mindennapi közlekedésben” – magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.

Bár a sárga autók feltűnő színük miatt jobban észrevehetők, a kutatás azt mutatja, hogy ezek a járművek mégis magasabb baleseti aránnyal rendelkeznek. Fotó: Carvertical
Bár a sárga autók feltűnő színük miatt jobban észrevehetők, a kutatás azt mutatja, hogy ezek a járművek mégis magasabb baleseti aránnyal rendelkeznek. Fotó: Carvertical

Az élénk színű autókat vezető sofőröket sokan extravagánsnak tartják. A feltűnő autószínek azonban a közvélemény szerint biztonságosabbak is, mivel ezek a járművek kedvezőtlen időjárás esetén vagy gyenge fényviszonyok között is jobban láthatók.

A fehér vagy sárga autók kitűnnek a környezetükből, így a gyalogosok és más járművezetők könnyebben észreveszik őket. Ezzel ellentétben a szürke vagy fekete járműveket egy esős, borús napon nehezebb észlelni.

A világosabb színű autók éjszaka is jobban láthatók, így a tulajdonosuk nagyobb biztonságban van.

Bár a narancssárga nem tartozik a legelterjedtebb színek közé a használt járműpiacon, autóipari szakértők jó választásnak tartják azok számára, akiknek fontos, hogy a forgalomban jól láthatók legyenek.

A kutatás szerint a legbiztonságosabb színek a szürke (44,7 százalék) és a fehér (44,5 százalék), az ilyen színű autók ugyanis ritkábban karamboloznak.

Bár a baleseti statisztikák számos tényezőtől, például az útviszonyoktól és a forgalom erősségétől is függnek, bizonyos autószínek szerepet játszhatnak a vezetők biztonságának megőrzésében.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk

Gacsályi József: keressük azt az egyensúlyi állapotot, amivel a víz és az ember barátságban tud élni

Van-e vízhiány Magyarországon? Egyáltalán sok-e a víz vagy kevés a mi országunkban? Hiba volt-e a folyók szabályozása? Hogyan kerülhet víz a Homokhátságra? Miről kell meggyőzni a gazdákat ahhoz, hogy engedjék elárasztani a földjüket vízzel? Ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk Gacsályi Józseftől, az Országos Vízügyi Főigazgatóság műszaki főigazgató-helyettesétől, aki az InfoRádió Aréna című műsorának volt a vendége. Beszélt az első sikeres elárasztásról és a projekt folytatásáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
Egyre csúnyább a lefordulás az amerikai tőzsdéken

Egyre csúnyább a lefordulás az amerikai tőzsdéken

Az USA autóipari vámjainak bejelentése rontotta a nemzetközi hangulatot a napokban, ma is döntően a negatív tartományban mozognak a vezető európai részvényindexek, a magyar tőzsde is esik. A vártnál valamivel magasabban alakult a tengerentúlon a PCE maginfláció, ami a részvénypiacok számára kedvezőtlen fejlemény, lefelé nyomja ugyanis a kamatvágási várakozásokat. A részvénypiacon meg is jött a reakció: eséssel indították a napot az amerikai tőzsdék, ami a nyitástól távolodva egyre markánsabb.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×