eur:
397.71
usd:
367.71
bux:
89971.53
2025. március 22. szombat Beáta, Izolda
Nyitókép: Pexels.com

Félelem a repülőn: adunk néhány jó tanácsot

Korábbi és jelenlegi pilóták összegyűjtötték, melyek a legfontosabb teendők, amikor fellépünk a fedélzetre.

Bár az általános vélekedések szerint a repülővel való utazás ma már nagyon biztonságos, sokan még mindig szorongva foglalják el helyüket egy-egy járaton. Az Eurostat nemrég közölte, hogy 2022-ben 147-en vesztették életüket az Európai Unió területén az uniós országokban lajstromba vett légi járműveket érintő közlekedési balesetekben, 26-tal többen, mint 2021-ben.

A jelentés szerint tavaly a legtöbb, összesen 112 emberáldozatot követelő légi baleset a korábbi évekhez hasonlóan az úgynevezett általános célú repülés kategóriába tartozó, 2250 kilogrammnál kisebb maximális felszálló tömegű (MTOM) repülőgépeket érintette. Ez az alkategória a kisrepülőket, a para- és motoros vitorlázókat, a mikrokönnnyű repülőket, a kisméretű helikoptereket, valamint a hőlégballonokat foglalja magába.

2022-ben egy ember halt meg az EU-ban lajstromozott, 2250 kilogrammot meghaladó felszálló tömegű repülőgépeket érintő általános repülési balesetben, a kereskedelmi légi közlekedésben pedig 17 ember vesztette életét, míg 2021-ben nem volt ilyen haláleset, 2020-ban három, 2019-ben pedig 21 ilyen tragédiával zárult baleset történt.

Mire figyeljünk?

Nagy baj tehát bármikor történhet, ezért nem árt felkészültnek lenni. A roadster.hu összegyűjtötte, hogy szakértők milyen életmentő lépéseket ajánlanak vészhelyzet esetén. Hans Mast, a Golden Rule Travel szakértője a következő tanácsokat adta:

  • Mindig nézzünk körül a fedélzeten!
  • Rögtön a felszállás után keressük meg a legközelebbi kijáratot, hogy tudjunk róla!
  • Számoljuk meg, hány üléssor van a helyünk és a vészkijárat között!

Hans Mast figyelmeztet, hogy vészhelyzet közepette a látási viszonyok romolhatnak, ezért a „mentális térkép” akár életmentő is lehet. Érdemes jól megnézni, ki ül előttünk, mellettünk, hol lehet szabad hely, ha menekülőre kell fognunk. Tudatosítani kell magunkban, melyik a legrövidebb út a vészkijárathoz, mert pánikhelyzetben leblokkolhatunk és nem biztos, hogy jó döntéseket hozunk.

Egy korábbi pilóta, Nick Eades szerint

a biztonság tudatosítása nem akkor jelentkezik, amikor a személyzet biztonsági eligazítást tart, hanem már akkor elindul, amikor fellépünk a fedélzetre.

A pilóták adott esetben már a hajtóművek beindítása előtt megnyomhatják az evakuálást jelző riasztást.

Dan Bubb, egy másik pilóta azt tanácsolja, hogy az utasok mindig figyelmesen hallgassák végig a felszállás előtt a személyzet biztonsági utasításait. Egy társa, Patrick Smith szerint pedig sokkal nyugodtabban, könnyebben menne a beszállás egy-egy tengerentúli járatra, ha az emberek nem lennének annyira türelmetlenek.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
Komoly botrány robbant ki az F-35-ösök körül – Ennyit a szupermodern vadászbombázó jövőjéről?

Komoly botrány robbant ki az F-35-ösök körül – Ennyit a szupermodern vadászbombázó jövőjéről?

Az Egyesült Államok F-35-ös vadászbombázója a fejlesztési program kezdetétől fogva egy igazi botránymágnes: csúszások, költségvetési gondok, technikai nehézségek miatt évek óta folyamatos hírverés van a gép körül. Az elmúlt hetekben azonban nem műszaki problémák vagy dollármilliárdos túlköltekezések miatt pörgött a sajtóban az F-35-ösök neve: Washington szövetségesei sorra fordulnak el a méregdrága vadászgépek beszerzésétől – nem azért, mert magával a platformmal van gond, hanem mert úgy látják, Donald Trump elnök finoman szólva is kiszámíthatatlan külpolitikája miatt az Egyesült Államok hosszú távon nem megbízható szövetséges. A látványos diplomáciai odaszólások, ellentámadások ellenére nincsenek könnyű helyzetben azok a NATO-tagállamok, amelyek az F-35-ös alternatíváját keresik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. március 21. 09:06
×
×
×
×