eur:
403.7
usd:
350.61
bux:
95051.74
2025. június 13. péntek Anett, Antal
Nyitókép: Pexels.com

Félelem a repülőn: adunk néhány jó tanácsot

Korábbi és jelenlegi pilóták összegyűjtötték, melyek a legfontosabb teendők, amikor fellépünk a fedélzetre.

Bár az általános vélekedések szerint a repülővel való utazás ma már nagyon biztonságos, sokan még mindig szorongva foglalják el helyüket egy-egy járaton. Az Eurostat nemrég közölte, hogy 2022-ben 147-en vesztették életüket az Európai Unió területén az uniós országokban lajstromba vett légi járműveket érintő közlekedési balesetekben, 26-tal többen, mint 2021-ben.

A jelentés szerint tavaly a legtöbb, összesen 112 emberáldozatot követelő légi baleset a korábbi évekhez hasonlóan az úgynevezett általános célú repülés kategóriába tartozó, 2250 kilogrammnál kisebb maximális felszálló tömegű (MTOM) repülőgépeket érintette. Ez az alkategória a kisrepülőket, a para- és motoros vitorlázókat, a mikrokönnnyű repülőket, a kisméretű helikoptereket, valamint a hőlégballonokat foglalja magába.

2022-ben egy ember halt meg az EU-ban lajstromozott, 2250 kilogrammot meghaladó felszálló tömegű repülőgépeket érintő általános repülési balesetben, a kereskedelmi légi közlekedésben pedig 17 ember vesztette életét, míg 2021-ben nem volt ilyen haláleset, 2020-ban három, 2019-ben pedig 21 ilyen tragédiával zárult baleset történt.

Mire figyeljünk?

Nagy baj tehát bármikor történhet, ezért nem árt felkészültnek lenni. A roadster.hu összegyűjtötte, hogy szakértők milyen életmentő lépéseket ajánlanak vészhelyzet esetén. Hans Mast, a Golden Rule Travel szakértője a következő tanácsokat adta:

  • Mindig nézzünk körül a fedélzeten!
  • Rögtön a felszállás után keressük meg a legközelebbi kijáratot, hogy tudjunk róla!
  • Számoljuk meg, hány üléssor van a helyünk és a vészkijárat között!

Hans Mast figyelmeztet, hogy vészhelyzet közepette a látási viszonyok romolhatnak, ezért a „mentális térkép” akár életmentő is lehet. Érdemes jól megnézni, ki ül előttünk, mellettünk, hol lehet szabad hely, ha menekülőre kell fognunk. Tudatosítani kell magunkban, melyik a legrövidebb út a vészkijárathoz, mert pánikhelyzetben leblokkolhatunk és nem biztos, hogy jó döntéseket hozunk.

Egy korábbi pilóta, Nick Eades szerint

a biztonság tudatosítása nem akkor jelentkezik, amikor a személyzet biztonsági eligazítást tart, hanem már akkor elindul, amikor fellépünk a fedélzetre.

A pilóták adott esetben már a hajtóművek beindítása előtt megnyomhatják az evakuálást jelző riasztást.

Dan Bubb, egy másik pilóta azt tanácsolja, hogy az utasok mindig figyelmesen hallgassák végig a felszállás előtt a személyzet biztonsági utasításait. Egy társa, Patrick Smith szerint pedig sokkal nyugodtabban, könnyebben menne a beszállás egy-egy tengerentúli járatra, ha az emberek nem lennének annyira türelmetlenek.

Címlapról ajánljuk
Lecsapott az Felkelő Oroszlán – mutatjuk, milyen fegyvereket vetett be Izrael Irán ellen

Lecsapott az Felkelő Oroszlán – mutatjuk, milyen fegyvereket vetett be Izrael Irán ellen

Az izraeli légierő számos iráni katonai és nukleáris célpontra mért precíziós csapást, de ehhez kellett a komoly felszereltségű légiereje.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.13. péntek, 18:00
N. Rózsa Erzsébet
egyetemi tanár, Közel-Kelet szakértő
Szorulnak ki az orosz csapatok Szumiból, nagy változást jelentett be a haderőben Putyin – Híreink az ukrajnai háborúról pénteken

Szorulnak ki az orosz csapatok Szumiból, nagy változást jelentett be a haderőben Putyin – Híreink az ukrajnai háborúról pénteken

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök csütörtök este azt mondta, az ukrán haderő folyamatosan szorítja ki az orosz csapatokat az északi Szumi megyében, ahol az oroszok az elmúlt hetekben több települést is elfoglaltak. Vlagyimir Putyin orosz államfő szintén csütörtökön azt mondta, Oroszország külön haderőnem létrehozását tervezi a pilóta nélküli járművek számára, mivel a drónok egyre fontosabbá válnak a modern hadviselésben. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború aktualitásaival.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×