A Heol.hu annak járt utána, hogy a vadászszakma mit javasol a vadak kontra autók balesettípusok utólagos kárügyintézésére.
Az Országos Magyar Vadászkamara Heves megyei titkára, Kovács István János a lapnak elmondta, évtizedes gondról van szó:
a vad az állam tulajdona, a vadászati jog a terület tulajdonosáé, aki haszonbérbe adhatja a területet a vadásztársaságoknak.
"Mivel a közutak a vadak élőhelyein helyezkednek el, nehéz megállapítani, hogy egy vadütközés során ki a felelős a károkért. Tény, hogy a vadászati törvény rendelkezik a vadgazdálkodás mikéntjéről és felelősségéről, azonban az ütközéses eseteknél mindig szem előtt kell tartani, hogy az üzembentartók felróhatóságuk arányában kötelesek a másiknak okozott kárt megtéríteni" - vélekedik.
Természetesen szükséges egy alapos rendőri helyszíni szemle, amiből adott esetben kiderül, milyen állapotban volt az út, a szegély, van-e bozót, felmerülhet-e relatív gyorshajtás, figyelmeztetett-e tábla a vadveszélyre.
A biztosítók egyelőre nem szívesen mennek bele ebbe a műfajba, pedig volna rá a vadászok szerint "képlet".
Ami biztos, hogy jelenleg a Ptk. szerint ha veszélyes üzemek egymásnak okoznak kárt, az üzembentartók felróhatóságuk arányában kötelesek a másiknak okozott kárt megtéríteni. A veszélyes üzemek találkozása esetén, ha a gépjármű vezetője, a vadászatra jogosult magatartása nem róható fel, akkor a két fél saját maga viseli a balesetben érintett javakban okozott károkat, mindenki a saját kárát.
A vadászok szerint azonban a legjobb a közös kockázatviselés lenne, ezért szorgalmazzák egy közös káralap létrehozását, amelyben az állam tényleg a vad tulajdonosaként szerepelne, valamint a közút fenntartójaként. Az autós dolga lenne cascót kötni, a vadásztársaságoknak pedig ügyelni az erdő rendjét. Egy ilyen megegyezést akár az is kikényszeríthet, hogy egyre több a vad Magyarországon az utóbbi években.