Infostart.hu
eur:
399.13
usd:
344.38
bux:
100655.18
2025. július 17. csütörtök Elek, Endre
Vihar a Balaton felett, Balatonlelléről fotózva 2016. június 12-én.
Nyitókép: MTI/Varga György

Egy siófoknyi ember odaveszhetett volna a Balatonon

25 év alatt csaknem 20 ezer ember életét mentette meg a balatoni vízirendészet, ami Horváth László kapitányságvezető szerint a korszerű viharjelzőnek is köszönhető. A viharjelzés egyébként ma már 85 éves, és igen összetett meteorológiai infrastruktúrára van szükség a működtetéséhez - minderről pedig Horváth Ákos, a siófoki obszervatórium vezetője beszélt az InfoRádióban.

Csaknem 20 ezer ember életét mentette meg az elmúlt 25 évben a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság. Az eredmény azonban nemcsak a rendvédelmi szerv munkájának, hanem a korszerű viharjelző rendszernek is köszönhető - mondta az InfoRádióban Horváth László, a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője.

"Ez egy Siófok méretű város lakosságának felel meg. Ez a közel 20 ezer ember nyilván nem csak a vízirendészetnek köszönheti az életét, profi műszaki háttér segíti a tevékenységet a tavon,

ami Európában is szinte egyedülálló; jelenleg 32 stabil viharjelző és három, már a tómederben található jelző mutatja előre a vihar közeledtét, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy a rendszert az Országos Meteorológiai Szolgálat munkatársai kezelik, emberek töltik fel tartalommal, és a professzionális háttér nélkül az egész rendszer nem lenne hatékony."

Az új viharjelző állomás a Balatonban, a keszthelyi parttól több mint két kilométerre 2019. április 1-jén. Ezen a napon elindult a Balatonon, a Velencei-tavon, a Tisza-tavon és a Fertő tavon a viharjelzési szezon, amely október 31-éig tart. A Balatonba Keszthely, Szigliget és Siófok közelében egy-egy vízbe telepített jelzőlámpás állomás került.
Az új viharjelző állomás a Balatonban, a keszthelyi parttól több mint két kilométerre 2019. április 1-jén. Ezen a napon elindult a Balatonon, a Velencei-tavon, a Tisza-tavon és a Fertő tavon a viharjelzési szezon, amely október 31-éig tart. A Balatonba Keszthely, Szigliget és Siófok közelében egy-egy vízbe telepített jelzőlámpás állomás került.

A vízirendészet abban érdekelt, hogy ne történjen egyetlen baleset se a tavon, de természetesen látják, hogy az emberi felelőtlenség folyamatosan szedi áldozatait, de ez, mint Horváth László mondja, sosem szabad, hogy a felelős szervek hibájából történjen.

Arról, hogy hogyan lehet elkerülni a balatoni viharok okozta szélsőséges történéseket, azt mondta,

figyelemmel kell kísérni a viharjelzők jelzéseit és be kell tartani a szabályokat.

"Ha valaki a parti sávot betartja és elsőfokú viharjelzésben nem távolodik el jobban, mint 500 méter, másodfokú viharjelzésnél pedig nem fürdik, akkor már nagyon sokat tett a biztonságáért" - egyértelműsítette Horváth László, aki szerint például a villámokat sem veszik sokan figyelembe, pedig az kifejezetten olyan veszély, ami váratlan helyről is érkezhet.

A viharjelzés a Balatonnál egyébként már 85 éves, a mögötte álló technikát pedig szuperszámítógépek biztosítják, bevonva műholdak és radarok segítségét.

Mint az InfoRádiónak az OMSZ Siófoki Viharjelző Obszervatóriumának vezetője, Horváth Ákos elmondta, bár nagyon odafigyeltek a rendszer létrehozatalakor, mégis 1961. július 13-án egy olyan szörnyű vihar tört ki a tónál, ami számos ember életét követelte; onnantól kezdve kidolgozták a jelzés alapos meteorológiai hátterét is. Ma pedig?

"Van egy technikai rész, amit a katasztrófavédelem üzemeltet, ezek pedig a jól ismert villogó lámpák, amik az első- és a másodfokú viharjelzést mutatják. Ehhez tartozik, hogy ahogy fejlődik a világ, egyre több rendszerünk van, most már az obszervatórium tornyában ülő kolléga mögött komoly meteorológiai infrastruktúra áll, számítógépek radarokkal, műholdképekkel, de még így van a légkörnek egy bizonyos százaléka, ami annyira kaotikusan viselkedik, hogy nem tudunk mit csinálni, olyan ki kell adni a jelzést. Ezt pedig figyelni kell, így megelőzhető a baj" - fejtette ki Horváth Ákos.

A másodfokú jelzés 60 km/h-s szélnél kezdődik,

ha a parton vagyunk nem is olyan nagy, de a nyílt vízen komoly hullámzást és szélnyomást jelent.

KAPCSOLÓDÓ HANG

VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Latorcai Csaba: rendben van a főváros finanszírozása, a BKV leállítása politikai alapú zsarolási eszköz

Latorcai Csaba: rendben van a főváros finanszírozása, a BKV leállítása politikai alapú zsarolási eszköz

A Domokos László vezette átvizsgálás még tart, és Karácsony Gergely főpolgármester sem kezdeményezett még a kormányzati lépést, így a kormány sem dönthetett a fővárosnak nyújtandó támogatásról – mondta Latorcai Csaba, a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes az InfoRádió Aréna című műsorában. Beszélt még, egyebek mellett, a helyi önazonosság védelméről szóló törvényről és a Versenyképes Járások Programról is.

Már javában qvikolnak a magyarok, jövőre megugrás is várható

Elkezdődött a qvik fizetési rendszer fejlődése, az azonnali fizetésre épülő fizetési szolgáltatások 2024 őszén minden lakossági ügyfél számára ingyenesen elérhetővé váltak - mondta a Magyar Nemzeti Bank pénzügyi infrastruktúráért felelős ügyvezető igazgatója, Bartha Lajos a jegybank Fizetési rendszer jelentését bemutató sajtótájékoztatón.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.18. péntek, 18:00
Németh Zsolt
az Országgyűlés Külügyi Bizottságának elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×