A kiszivárgott információk szerint feltűnő hasonlóságok vannak a tavalyi szerencsétlenség és a mostani vészhelyzet között.
Noha a 2006-os eset vizsgálata még nem zárult le, az eddigi megállapítások azt valószínűsítik, hogy a légiutántöltő-rendszer nyomásproblémája miatt folyt ki nagy mennyiségű üzemanyag, ami a gép vesztét okozta.
Közvetlenül a repülőgép megsemmisülése előtt a pilóta a bombatérben keletkezett tűzről számolt be, de hiába süllyedt 90 másodperc alatt 6 ezer métert, 910 méteres magasságban előbb a jobb oldali szárny, majd az egész gép felrobbant.
A hétfői esetről a brit védelmi minisztérium közölte: senki sem sérült meg, és elővigyázatosságból megtiltották a Nimrodok légi utántöltését, de a típust nem parancsolták a földre.
A Királyi Légierő egy volt mérnöke - aki a hatvanas években részt vett az akkor kifejlesztett típus tesztelésében - szerint ez utóbbi nagy hiba. Jimmy Jones úgy véli: a gépeknek nem szabadna repülniük egészen addig, míg ki nem derül a sorozatos meghibásodások oka.
Idős gépek
A Nimrodok által szolgáltatott valós idejű felderítési adatokra azonban hatalmas szüksége van a tálibok ellen harcoló brit csapatoknak, így a légierő mindent megtesz, hogy a gépek minél több időt tölthessenek a levegőben.
Ez utóbbi törekvést mutatja, hogy tavaly mindössze két nappal a Nimrod szerencsétlensége után felújították a légi utántöltéseket. Ez már csak azért is felelőtlenségnek tűnik, mert a gépet eredetileg nem is látták el ezzel a képességgel, az 1982-es falklandi háború alatt szükségmegoldásként utólagos barkácsolással tették lehetővé a levegőben történő üzemanyag-felvételt.
A jelek szerint azonban azóta sem sikerült biztonságossá tenni a berendezéseket, mert a Timeshoz került információk arról tanúskodnak, hogy a tavaly szeptemberi és a mostani eset között kétszer is több ezer liter üzemanyag folyt a gépek törzsébe, majd onnan szabadesésben a földre hullott. Mindkétszer csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történt nagyobb baj.
A gondokat fokozza, hogy a Nimrodok egy ománi bázisról üzemelnek, ahol nem ritkán 40 Celsius-fok van, így a mérnökök nem tudják felmérni, milyen hatások jelentkeznek, amikor a levegőben, mínusz 40 fokban tankolnak a gépek.
Ráadásul a gépek már igencsak elöregedtek, már a kilencvenes évek közepén le akarták cserélni őket, de a pénzszűke miatt csak 2010-ben áll hadrendbe a Nimrod új típusa.
Újra le kellett zárni az alsó rakpartot Budapesten