eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 21. szombat Tamás
Nyitókép: Police.hu

Egy trükkel csalták lépre a repülőtéri tolvajokat a magyar rendőrök - a húzás Olaszországban is bejött

Egy olasz reptér rakodói buktak meg a magyar rendőrök módszerével, ami olyan elismerést váltott ki olasz kollégáikból, hogy szorosabbra szeretnék fűzni a kapcsolatot a budapesti nyomozókkal. A hír Angliába is eljutott, egy londoni reptér is szívesen megismerné a magyar reptéri felderítési módszert.

Három utas tett feljelentést november 8-án, hogy egy légitársaság Róma és Budapest közötti járatán meglopták, a raktérben elhelyezett bőröndjeiket felnyitották, azokból pénz és műszaki cikkek tűntek el. A Repülőtéri Rendőr Igazgatóság munkatársai már figyelték az olasz járatot, több esetben is érkezett panasz az utasoktól arra, hogy ott eltűnnek értéktárgyak a csomagtérbe feladott bőröndökből. Azon a napon

két magyar zsaru is elutazott Rómába, majd onnan vissza, és egy bőröndbe rejtettek el pénzt, miután a bankjegyek sorszámát rögzítették - írja a police.hu.

– Kezdjük az elején, a repülőtéri csomaglopás nem új jelenség, hanem egy olyan dolog, ami megtörténhet minden közlekedési eszközön, akár belvárosi villamosjáraton vagy helyközi vonat kupéjában – elemezte Túrós András ezredes, a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság bűnügyi igazgatóhelyettese. – Ha azt vesszük, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren évente több mint 12 millió utas fordul meg, és 5000-nél is több gép csomagjait pakolják fel, illetve le, akkor „szinte” jelentéktelen a jogsértések száma. Ha csak az idei, október 31-ével vizsgált adatokat nézzük, akkor eddig 78 esetről érkezett bejelentés. Eljárást 29 elkövetővel szemben indítottunk, ez a statisztikai adatokat tekintve 0,6 százalékos kriminalisztikai fertőzöttséget jelent. A világ bármely városának rendőrkapitánya boldog lenne egy ilyen adattól. Hozzáteszem, ismereteink szerint évente körülbelül 300 olyan eset is lehet, amikor az utas nem tesz rendőrségi feljelentést. Pontosabban: a légitársaság a megfelelő ellenőrzések után inkább kártérítést fizet a gyorsabb ügymenet, illetve a társaság hírneve miatt a lopást náluk bejelentő utasnak. A tolvajok is játszanak erre, nekik sem idegen ez a megoldás. Sajnos ez a rendőri munka, a felderítés szempontjából nem jó. Ráadásul a légitársaságnak olcsóbb egy ilyen, az utasforgalomhoz képest jelentéktelen számú kárrendezés elkönyvelése, mint hogy nagyobb hangsúlyt fektessenek a biztonságra. Ez a poggyászok rakodását elvégző földi személyzetre, pontosabban az őket alkalmazó társaságokra is igaz. Budapesten három gazdasági társaság végzi a rakodást. A csomagokat kezelő személyzet betanítása nem egynapos, ismerniük kell a reptéren való mozgás szabályait, valamint egyéb biztonsági előírásokat. Munkaerőhiány is van, a cégek olykor kikölcsönzik egymástól a rakodókat, ami még úgy is megnehezíti a nyomon követést, ha ismerjük, melyik társaságnak milyen a rakodási technológiája. A poggyászrakodás ráadásul egy szürke zóna, nincs tanú, nincs nyomhordozó eszköz vagy biztonsági kamera. Az nem elég egy bűncselekmény bizonyításához, hogy ki volt ott egy tárgy, érték eltűnésekor, nem elég a feltételezés, bizonyíték kell az eljáráshoz. Folyamatos portyákkal figyeljük a rakodókat, állandóak az ellenőrzések.

November 8-án,

a római járat landolása után már látszott, a raktérben valakik vandál módon garázdálkodtak. Nyolc bőröndöt nyitottak fel, vissza sem zárták őket, a zsaruk csomagja mellett három másikból is hiányoztak értékek.

A nyomozók előállították a budapesti rakodókat, aprólékosan átvizsgálták a ruháikat, nem lett volna idejük elrejteni a zsákmányt.

– Ebből arra következtettünk, a lopás nem nálunk, hanem a római Fiumicino repülőtéren történt, így a Nemzetközi Bűnügyi Együttműködési Központ közreműködésével azonnal felvettük a kapcsolatot az olasz kollégákkal. Elmondtuk, hogy mi történt, mit tettünk fel a gépre, és mit keresünk – folytatta a bűnügyi igazgatóhelyettes. – Az információcsere eredményesnek bizonyult. Az olasz reptéren dolgozó nyomozók visszakövették a budapesti járat pakolásának videofelvételeit és a rakodók mozgását. Az egyik rakodó a járat elindulása után azonnal egy pénzváltóhoz ment – ott is volt kamera –, és pontosan azokat a rögzített sorszámú amerikai bankjegyeket váltotta euróra, amik a mi bőröndünkből tűntek el. Ezt az olasz kollégák azonnal le is foglalták bizonyítékként. A rakodóknál megtaláltak több, Budapesten eltűntként bejelentett értéktárgyat is. A gyanúsítottakat őrizetbe vették, büntetőeljárás indult ellenük.

Bár Túrós ezredes szerint az alkalmi lopás, a poggyászfosztogatás nem hungarikum, a világ minden repterén ismert gond, nem jelent egyet a repterek, így a budapesti reptér biztonsági kockázatával. A vagyonbiztonság és a légi közlekedés biztonsága nem egymást fedő fogalmak. A reptéren dolgozók magasabb fokú biztonsági ellenőrzésen esnek át, mint az utasok, semmit, de semmit nem vihetnek be a reptér területére, ami esetleg egy repülőgépen elhelyezve kockázati tényezőt jelentene a biztonságra. Az ellenőrzés az Európai Unió biztonsági protokolljának megfelelő, amit a rendszeres külső vizsgálatok is magas szintűként értékeltek:

– Itt nulla tolerancia van érvényben. Az a reptéri munkás, akinél egy ellenőrzés során a reptéri szabályokkal ellentétes dolgot talál a kontroll, alapesetben is a belépőkártyájával, azaz az állásával játszik.

Nem lehet náluk még egy kisolló, egy svájci bicska sem. Nem lehet náluk két doboz cigarettánál több, 15 ezer forintnál több, a reptér rendje szigorú.

Bár a belépés a fontos, a biztonsági kockázat miatt a kilépő alkalmazottak ellenőrzése is folyamatos. Ráadásul emelni is fogunk a jelenlegi szinten, hogy még biztonságosabbá tegyük a budapesti repteret. Hogy jól tesszük a dolgunkat, arra bizonyíték, hogy a Fiumicino reptéren dolgozó olasz kollégák mellett a londoni Luton repülőtér rendőrei is megkerestek minket. Szeretnének velünk együtt dolgozni, átvenni a felderítési módszereinket, közös konferenciát is tervezünk budapesti helyszínnel a témakörben.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 20. 12:01
×
×
×
×