Minden résztvevő beismerte a jogsértést, ezt figyelembe véve a Gazdasági Versenyhivatal enyhítette a kiszabott bírságot.
A nemzeti versenyhatóság kiemelten figyel a közbeszerzési kartellekre, ezek ugyanis az egyik legsúlyosabb versenyellenes jogsértésnek számítanak - tették hozzá.
Ismertetésük szerint a budapesti menetrendszerinti hajójáratok üzemeltetésére a fővárosi közlekedési cég 2020 nyarán írt ki nyílt közbeszerzést, az eljárás során azonban észrevette, hogy egyes ajánlattevők nyilatkozatai szinte szóról szóra megegyeznek egymással.
A BKV jelezte a gyanús esetet a Gazdasági Versenyhivatalnak, amely rajtaütött a vállalkozásokon 2021 júliusában.
A versenyhatósági eljárás feltárta, hogy négy cég - a Dunai Személyszállító Kft. és a Hajózni Jó Kft., illetve a Rubin Group Kft. és a Duna-Weser Kft. - (ketten-ketten azonos vállalkozáscsoportban) jogsértő együttműködést folytattak annak érdekében, hogy közülük kerüljön ki a tender nyertese. A vállalkozások az ajánlattétel előtt megosztották egymással árszintjeiket, a pályázati anyagaikat pedig ugyanazon személy - az egyik vállalkozás ügyvezetője - állította össze. Az összehangolt, versenykorlátozó magatartás a közbeszerzési eljárás során is fennmaradt köztük.
A GVH vizsgálata során a vállalkozások mindegyike úgynevezett engedékenységi kérelemmel élt, vagyis a jogsértést elismerve, önként beszolgáltatta a kartell bizonyítékait a versenyhatóság felé. Ennek - valamint a cégek egy részének a jövőbeli, hasonló jogsértések elkerülésére vállalt, úgynevezett megfelelési törekvéseinek - köszönhetően a GVH Versenytanácsa mintegy harmadával csökkentette a kartell érintett résztvevőinek bírságát.
A hatóság egyúttal tekintettel volt a kis- és középvállalatnak minősülő vállalkozások korlátozottabb pénzügyi teljesítőképességére is.
A GVH Versenytanácsa összesen 6,5 millió forintos bírságot szabott ki a Rubin Group Kft.-re és a Duna-Weser Kft.-re. A másik két, egyszemélyes céget - a Dunai Személyszállító Kft-t, illetve a Hajózni Jó Kft-t - közvetlenül a közbeszerzési tender kiírása előtt alapították ugyanazon a napon, beismerten a támogató ajánlatok beadására. Mindkét cég főtevékenysége belvízi személyszállítás, árbevétele nem volt, a cégjegyzésre ugyanaz a személy jogosult.