A Magyar Nemzeti Bank (MNB) bemutatta a Fizetési Rendszer jelentését. A tájékoztatón a banki ügyfeleket megkárosító visszaélések is szóba kerültek. Bartha Lajos, az MNB ügyvezető igazgatója elmondta, egyre erőteljesebben kell fellépni a csalások ellen. Átterelődtek a digitális térbe a visszaélések, ami persze nem magyar sajátosság, külföldön is hasonló trendeket látni.
Ám újfajta visszaélési módszerek jelentek meg, az elmúlt évben 41 milliárd forint volt az összes visszaélés Magyarországon. Ebben volt egy-két egyedi, nagyobb tranzakció is, de ez így is nagyon magas érték – olvasható a Portfolio tudósításában.
A leggyakoribb módszerek megváltoztak: korábban az ügyfelek eszközeit akarták megszerezni a csalók, most viszont az ügyfelek adatait: hamis nyereményjátékokkal, hamis weboldalakkal próbálkoznak, illetve pszichológiai manipuláció révén csalnak ki adatokat. Megjelentek az unokázós csalások a digitális térben is, és a "romantikus csalás", vagyis az online kibontakozó kapcsolatteremtésekhez köthető cselekmény is az egyik vezető visszaélési módszerré vált.
Mivel az ügyfeleket bevonják a csalók az ügyletekbe, ezért a bankok az összes kár 92 százalékát már az áldozatokra terhelték, míg korábban még a bankok állták a veszteségek nagyobbik részét.
Ezért szeretné a kormány itthon bevezetni, hogy az első csalás esetében az ügyfél helyett a bank állja a kárt – mondta az MNB ügyvezető igazgatója.
A fizetési piac EU-s szabályozási kereteit adó PSR-ben (Payment Servicees Regulation) benne van ez a szabályozás, de csak 2027-ben élesedik, ezt szeretné az MNB előbbre hozni.
Úgy tűnik, hogy az NGM nyitott a tervre, erről tartanak is egy konzultációt. Egy kompromisszum esetén ősszel szavazhatnak erről és 2026. január 1-től hatályba is léphet a szabály – írja a lap.
Jövő év júliusig az MNB legnagyobb feladatai között szerepel, hogy a Giro által működtetett Központi Visszaélésszűrő Rendszerből származó információkat minden bank építse be a saját rendszereibe. Most vizsgálja az MNB, hogy minden bank csatlakozott-e a rendszerhez a határidőben.







