Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Nyitókép: Pixabay

Újjáéledhet egy történelmi vasútvonal

Az új szakasz nem csupán Debrecent és Berettyóújfalut kötné össze, hanem később visszaállítaná a megszakadt kapcsolatot Nagyváraddal.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium feltételes közbeszerzési eljárást írt ki a Debrecen − Berettyóújfalu vasútvonal tervezési feladataira - írja a magyarepitok.hu.

Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetmény szerint a nyertes ajánlattevő feladata új nagysebességű pálya tervezése a Debrecen Nagyállomás − Berettyóújfalu szakaszon kb. 38,62 vágánykm hosszban, továbbá a 106. számú vasútvonal átépítése, valamint új nyomvonalra helyezése tervezetten 11,36 vágánykm hosszon a Debrecen Nagyállomás − Sáránd (kiz.) szakaszon, a nagysebességű pályával párhuzamosan.

A vasútvonal Debrecen vasútállomástól Debrecen Repülőtér területének észak-nyugati sarkáig a meglévő 106. számú vasútvonallal párhuzamosan halad, majd onnan teljesen új nyomvonalon megy tovább (figyelembe véve a repülőtéri futópálya hosszabbításának tervét) Berettyóújfalu állomásig.

A beruházás során a következők lennének a főbb feladatok:

  • egy új 4-5 vonatfogadó-indító vágányos konténerterminál tervezése;
  • külön szintű keresztezés kialakítása a vasút és az M35-ös és 43-as utak találkozásánál;
  • a debreceni állomástól a repülőtérig tartó szakasz 80 km/h, az azt követő néhány kilométer 120 km/h, a pálya további szakasza Berettyóújfaluig 160 km/h sebességre történő tervezése;
  • a nyertes ajánlattevőnek vizsgálnia szükséges a meglévő 106. sz. vasútvonal és a tervezett 104. sz. vasútvonal Derecske térségében történő szintbeni vágánykapcsolattal történő összekötésének lehetőségét;
  • emellett vizsgálni és kiviteli tervi szintig kidolgozni szükséges a jelenlegi 106. sz. vasútvonal megmaradó nyomvonalának helyben történő felújítását a hirdetményben említett szakaszon;
  • továbbá a nyertes ajánlattevőnek feladata a megvalósíthatósági tanulmányok alapján az engedélyezési-, kiviteli és tendertervek, a műszaki dokumentáció, illetve az engedélyezési eljárások lefolytatása az összes szükséges szakágra vonatkozóan.

Mint írják, a MÁV 106. számú Debrecen – Nagykereki vasútvonalát egykor Nagyváradig építették ki, ám a trianoni békeszerződés elcsatolta a vonal végét. A második bécsi döntés idején, amikor Nagyváradot ismét Magyarországhoz csatolták, egy rövid időre újraindulhatott a forgalom, ám a II. világháborút követően a határ mentén mindkét oldalon felszedték a síneket. Az elbontott vonalszakaszt a mai napig nem építették újjá.

A vasútvonal újraépítésével, és későbbi, Nagyváradig történő meghosszabbításával újra létrejöhet a kapcsolat a két város között.

Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×