eur:
401.32
usd:
345.55
bux:
0
2025. június 25. szerda Vilmos
Nyitókép: Pixabay

Rengeteg útépítést és fejlesztést jelentett be a kormány az elkövetkező évekre

A magyar kormány váratlanul jelentette be, hogy tömeges útépítéseket tervez az elkövetkező évtizedre, például összekötné a Kárpát-medencei városokat.

Rendkívül fontos Magyar Közlöny-szám jelent meg szerda este. A 74 oldalon át sorolt kormányzati döntések között ugyanis szerepel a 2035-ig szóló állami építési beruházások koncepciójának elfogadása is - írja a vg.hu.

Ennek jelentős része vasúti fejlesztés, benne a gördülőállomány, tehát új vonatok beszerzésével. Azonban tartalmaz egy kifejezetten közúti koncepciót is, ami gyorsforgalmi, valamint 2×2 sávos közúti gerinchálózat fejlesztéseket tartalmaz.

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat melléklete szerint a következő beruházási csomagok lennének indokoltak:

  1. Kárpát-medencei városok összekötését elősegítő fejlesztések - összesen 16 beruházás keretében (amelyből négy koncessziós megvalósítású) közel 610 kilométeren gyorsforgalmi és 2×2 sávos főúti fejlesztés valósulna meg. Ebből új nyomvonalú közel 360 kilométer, amelyek közül az állami megvalósítású elemek bekerülési költsége mintegy bruttó 2900 milliárd forint.
  2. Országhatáron belüli, nyugat-keleti irányú hálózatfejlesztést elősegítő beruházások - 12 beruházás keretében (amelyből három koncessziós megvalósítású) közel 850 kilométer gyorsforgalmi és 2×2 sávos főúti fejlesztés valósulna meg. Ebből új nyomvonalú fejlesztés mintegy 540 kilométer. Az állami megvalósítású elemek bekerülési költsége mintegy bruttó 3800 milliárd forint.
  3. Nagyvárosok Magyarországa érdekében tervezett fejlesztések - a kapcsolódó 25 beruházás (amelyből négy koncessziós megvalósítású) közel 280 kilométer gyorsforgalmi és 2×2 sávos főúti fejlesztést tartalmaz. Ebből új nyomvonalú fejlesztés mintegy 100 kilométer, amelyek közül az állami megvalósítású elemek bekerülési költsége mintegy bruttó 2300 milliárd forint.

Ezen felül a főúti, valamint részben a mellékúti gerinchálózat fejlesztése is külön szempont. Mint írják, ebből az látszik, hogy

  • a Kárpát-medencei városok összekötését elősegítő fejlesztések keretében a határ menti térségek gazdasági és társadalmi kohéziójának erősítése érdekében mintegy 160 kilométer ilyen útfejlesztés történne nagyságrendileg bruttó 550 milliárd forint értékben.
  • A gyorsforgalmi, valamint 2×2 sávos főúti hálózat 30 percen belüli elérésének biztosítása érdekében szükséges főútfejlesztések 2035-ig a főút és mellékút hálózat bővítését, szolgáltatási szintjének fejlesztését célzó beruházások révén közel 1750 kilométer hosszúságban bővülne a főúti és mellékúti úthálózat (benne 30 csomóponti, 14 hídépítési, továbbá 39 elkerülő úti és 8 mérnökségi telep fejlesztésével) nagyságrendileg bruttó 5700 milliárd forint értékben.
  • Az ipari és technológiai központok közúti elérhetőségének javítását célzó fejlesztések érdekében ugyancsak 2035-ig tervezetten nagyságrendileg 140 kilométer úthálózati elem kapna fejlesztést mintegy bruttó 440 milliárd forint értékben.

További nagyon fontos szempont a közúti koncepcióban a fejújításoké. Mint olvasható, a főutak esetén a nagy forgalmi terhelés miatt az állapotromlás gyorsabb, mint a mellékutakon, így a szükséges karbantartási tevékenység mellett általában húszéves élettartam érhető el. A 7018 kilométer hosszú hálózaton a húsz éves felújítási ciklusidőt alapul véve évente átlagosan a hálózat 5 százalékán, 350 kilométer hosszon szükséges a felújítás.

Összesen 3726 kilométernyi hálózati útszakasz felújítása szükséges 10 év alatt a főutak felzárkóztatásához, átlagosan 375 kilométer/év beavatkozási mennyiséggel.

A mellékutak esetén jellemzően kisebb a forgalmi terhelés, ezért megfelelő fenntartási tevékenység mellett hozzávetőleg 30 évig is használható állapotban tartható a burkolat - írja a lap. Vagyis a 23116 kilométer hosszú hálózaton a 30 éves felújítási ciklusidőt figyelembe véve évente a hálózat 3,3 százalékán, 770 kilométer hosszon szükséges a felújítás.

A mellékutak felzárkóztatásához 11193 kilométer hosszon szükséges a felújítás tíz év alatt, ami átlagosan 1120 km év beavatkozási mennyiséget jelent a felújítási ciklusidő szerinti 770 km/év és 7700 km hossz helyett.

Hozzáteszik, az önkormányzati utak kérdése külön ügy. Ezzel kapcsolatban a koncepció kijelenti, hogy "javasolt az önkormányzati kezelésű helyi közutak fejlesztésének támogatása központi költségvetési forrásból". A beruházásokat pályázatok formájában támogatnák, konzorciumi vagy önkormányzati kivitelezéssel.

Címlapról ajánljuk

Tóth Norbert napjaink háborúiról: a jelenlegi nemzetközi jogi keretrendszer leépülését látjuk

Oroszország a saját ukrajnai agressziójának az igazolását láthatja abban, hogy Izrael megelőző csapást mért Iránra, amely háborúvá terebélyesedett, de az InfoRádiónak nyilatkozó nemzetközi jogász szerint a két konfliktus jogi megítélésében legalább annyi a különbség, mint a hasonlóság.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.25. szerda, 18:00
Navracsics Tibor
közigazgatási és területfejlesztési miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×