eur:
405.32
usd:
357.05
bux:
92946.46
2025. április 28. hétfő Valéria
Lázár János építési és közlekedési miniszter az EU közlekedési minisztereinek informális találkozója után tartott sajtótájékoztatón a Várkert bazárban 2024. szeptember 20-án. A tanácskozást az Európai Unió Tanácsának magyar elnöksége keretében rendezték.
Nyitókép: Illyés Tibor

Lázár János figyelmeztet: még nem késő

Az energia- és a klímapolitika nem veszélyeztetheti az európai autóipar versenyképességét – mondta Lázár János pénteken Budapesten, miután a magyar EU-elnökség keretében a Közlekedési Tanács informális ülést tartott.

"A piachoz kell a klímacélokat igazítani, ha szükséges, változásokra van szükség, még nem késő. Az autóipart modern technológiák alkalmazására kell kényszeríteni, de nem szabad megölni a versenyképességét. Az Európai Bizottságnak ebben a kérdésben sokkal okosabbnak, pragmatikusabbnak és profitorientáltabbnak kell lennie" - jelentette ki az építési és közlekedési miniszter egy kérdésre válaszolva a sajtótájékoztatón.

Lázár János hangsúlyozta: gazdasági versenyképesség nélkül nincs jobb élet, ehhez kell igazítani az energia- és klímapolitikai kérdéseket. Hozzátette: aggasztó lenne, ha az új Európai Bizottság az iparosítás ellen menne energia- és klímapolitikai intézkedéseivel.

Leszögezte, hogy Magyarország az egyik leginkább iparosított ország Európában, a GDP 30 százaléka jön az iparból, és ebben az ipari termelésben 25 százalék az autóipar aránya. Elmondta azt is, hogy nagyon magas az autóipar szerepe a magyar ipari termelésben.

"Mi magyarok azt gondoljuk, hogy az autóipar Európa szíve-lelke, a legversenyképesebb ágazatunk, amit nem szabad veszélyeztetni. Az európai autóipar több piacra is termel, a profit Kínából és Amerikából jön, nem szabad kockáztatni a nagy német autóipari cégek profitabilitását. Ha a német autóiparban kevesebb profit lesz, kevesebb osztalékot kapnak a részvényesek, és kevesebb adót fizetnek ezek a cégek" - jegyezte meg Lázár János egy kérdésre.

A Közlekedési Tanács pénteken két szekcióban ülésezett Budapesten, mindkét szekcióban az volt a legfontosabb kérdés, miként lehet lökést adni az európai versenyképességnek.

"A magyar uniós elnökség célja, hogy egy új versenyképességi megállapodást kössön az európai választópolgárokkal, és ehhez Magyarország egy nagy lökést adjon. A napokban megjelent Draghi-jelentés fontos fejezete foglalkozik a közlekedéssel, és kijelenthetjük, hogy nincs európai versenyképesség jó közlekedés nélkül. A jó közlekedés gyors, akadálymentes és olcsó" - fejtette ki Lázár János.

Hozzátette: óriási projekt lenne, ha a közlekedést Európában a következő időszakban készek és képesek lennénk fejleszteni.

A miniszter beszámolt arról, hogy az ülésen vita volt a zöld átállás és a közlekedés, illetve a zöld átállás és a versenyképesség viszonyáról.

"Egyetértettünk abban, hogy egyszerűbb szabályok kellenek, kevesebb bürokrácia, az új költségvetésben új finanszírozás a közlekedésnek. Át kell alakítani a közlekedést a kohézió érdekében, nemcsak fejlesztésre, hanem működtetésre is pénzt kell fordítani" - jegyezte meg. Magyarország szempontjából fontosnak nevezte, hogy az észak-déli korridorok erősödjenek, vagyis a Balti-tengert az Égei-tengerrel, valamint az Adriával összekötő folyosó is. Mint mondta, ez katonai-védelmi okokból, de az áruforgalom miatt is fontos. "A magyar kormány célja, és ebben is egyetértés volt az ülésen, hogy kulcsország legyünk, ami akkor lehetséges, ha minden áru, és minél több személy Magyarországon keresztül jut el Nyugatra és Északra" - tette hozzá.

"A magyar álláspont egyszerű arra vonatkozóan, honnan lesz erre pénz: a gazdasági versenyképességhez kell rendelni minden erőforrást. A legfontosabb cél, hogy az európai polgárok jól és biztonságban éljenek, ennek érdekében még több gazdasági eredményt kell letennünk az asztalra" - hangoztatta Lázár János.

A miniszter elmondta a sajtótájékoztatón, hogy a Közlekedési Tanács ülésén részt vett minisztertársai, államtitkárok, kollégák támogatásukról biztosították Magyarországot a nehéz árvízi idők idején. "Átérzik a helyzet nehézségét, és amennyiben szükséges segítséget is felajánlottak" fűzte hozzá.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
A Liverpooltól senki sem várta a bajnoki címet, de egyetlen percig nem volt kérdés, melyik a PL legjobb csapata

A Liverpooltól senki sem várta a bajnoki címet, de egyetlen percig nem volt kérdés, melyik a PL legjobb csapata

Az Opta, a nemzetközi labdarúgás egyik legelismertebb elemzőcége a számok nyelvére fordította le a Liverpool 20. angol bajnoki címének eddigi történetét. Kiderül, hogy a Szoboszlai Dominikot is foglalkoztató Vörösök az előzetes esélylatolgatásokhoz képest meglepetésre, mégis nagyon magabiztosan szerezték meg a Premier League-korszakban mindössze második elsőségüket.

Szakértő: bővítenek az európai fegyvergyárak, de közben nagyon óvatosak

Az európai országok GDP-arányos védelmi kiadásainak egy-másfél százalékos emelése akár ugyanekkora GDP-növekedést is hozhatna Európának – mondta az InfoRádió GeoTrendek című műsorában az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője. Nagy Dávid ugyanakkor rámutatott: a növekedéshez a kontinens hadiipari cégeinél kell elkölteni a plusz forrást, ám kérdéses, hogy ezek győznék-e a megrendeléseket kapacitással.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.28. hétfő, 18:00
Csányi Péter
az OTP Bank vezérigazgató-helyettese, kinevezett vezérigazgató
Majd egy év után szorult ki Kijev a kulcsrégióból, áttörés jöhet a tárgyalásokban - Háborús híreink hétfőn

Majd egy év után szorult ki Kijev a kulcsrégióból, áttörés jöhet a tárgyalásokban - Háborús híreink hétfőn

Moszkva a hétvége során bejelentette: teljesen kitolták az ukrán csapatokat Kurszkból. Kijev tagadja, hogy fel kellett volna adnia az utolsó állásokat. Trump és Zelenszkij újra tárgyalt egymással, de az orosz külügyminisztérium felől is bíztató hírek érkeznek egy esetleges tűzszünettel kapcsolatban. Nem árt sietniük, mivel Washington ismét megerősítette, hogy nem fog a végtelenségig közvetíteni Oroszország és Ukrajna között. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×