Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
Young girl with a backpack holding a smartphone. Back to school concept showcasing technology and education.
Nyitókép: FreshSplash/Getty Images

Az iskolai mobiltelefonos tiltás visszavonását követeli a PDSZ

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete nyílt levelet írt Pintér Sándor belügyminiszternek és Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkárnak; ebben az iskolai mobiltelefon-használatot korlátozó kormányrendelet hatályon kívül helyezését követelik.

A rendelet, amely előírja, hogy a tanulók mobiltelefonjait minden reggel be kell gyűjteni, és csak a tanítás végén adhatják vissza őket, komoly alkotmányos aggályokat vet fel – írta a PDSZ, az alábbi aggályaikat megfogalmazva a korlátozással kapcsolatban:

  1. A tulajdonhoz való jog megsértése: egyrészt sérti a diákok Alaptörvényben foglalt jogát, másrészt a mobiltelefonok jelentős anyagi értéket képviselnek, nem tartoznak olyan tárgyak közé, amelyek elkobzása ne volna indokolatlan és aránytalan beavatkozás ezen alkotmányos jogba. Kikapcsolásukkal elérhető ugyanaz a hatás, ehhez nem szükséges az eszköz leadása.
  2. A pedagógusok felelősségvállalásának kérdése: a pedagógusok számára jelentős anyagi és jogi kockázatot jelent az eszközökért való felelősségvállalás. Több millió forint értékű okostelefonért nem hárítható rájuk a felelősség, hiszen az intézmények nem rendelkeznek megfelelő biztosítással, ezért ha a telefonok megsérülnek vagy eltűnnek, a dolgozók nem tudják a károkat megtéríteni. Ezenkívül jogszabályi garancia sem szerepel a rendeletben, hogy a telefonokat megfelelően tárolják.
  3. Az oktatási autonómia és a pedagógiai szabadság korlátozása: az iskolák meglévő és működő házirendekkel rendelkeznek, ebből adódóan ez sérti az intézmények, valamint a pedagógusok szakmai autonómiáját. Az iskolák a digitális nevelés felelős használatára nevelnék diákjaikat, mely a 21. század egyik fontos készsége. Ezt hagyja figyelmen kívül a kormányrendelet, és korlátozza a tanárok hatékony nevelési módszereinek alkalmazását.
  4. Az iskolai semlegesség megsértése: a PDSZ szerint aggályos, hogy politikai nyomásgyakorlásról kaptak híreket, mely sérti az iskolák politikai semlegességét és az oktatási intézmények autonómiáját, valamint a pedagógiai munka szakmai függetlenségét.

A nyílt levél kiemeli, hogy a diákok nagy része jogilag cselekvőképtelen, kiskorú személy. Tulajdonukat a szülők megkérdezése nélkül korlátozná a kormányrendelet. A rendelet nem tartalmaz végrehajtási részt, az iskolákra bízza a megoldást. Végül pedig a PDSZ hangsúlyozza, hogy indokolatlan a mobiltelefon-használat korlátozása kormányrendelettel – idézi az Index a közleményt.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Achim Wambach, a Leibniz Centre for European Economic Research (ZEW Kutatóintézet) igazgatója és a Mannheim Egyetem professzora szerint a magyar gazdaság elmúlt évekbeli stagnálását több különböző tényező (EU-s források hiánya, egyes szektorok túlszabályozása, külkereslet csökkenése) okozza, a trendek pedig hosszú távon sem biztatóak. A közgazdász a Portfolionak adott interjújában arról is beszélt, hogy Magyarország sokat profitálhatna az európai értékláncok földrajzi átrendeződéséből, ehhez azonban kiszámíthatóbb szabályozási környezetre és gazdaságpolitikára lenne szükség. Wambach véleménye szerint Közép-Európa és Magyarország gazdasági jövője a jó minőségű oktatásban és a kutatás-fejlesztésben van, a régió ugyanis csak ezen keresztül tud majd meghatározóvá válni bizonyos gazdasági területeken és a korábbinál szervesebb módon bekapcsolódni a nemzetközi ellátási láncokba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 13. 06:49
×
×
×
×