Másfél hét alatt tizenkét hatósági eljárás indult reptéri késések ügyében. A fogyasztóvédelmi hatóság arra jutott, hogy a késések kétharmadáért a légitársaságok a felelősek. Június 21. és július 1. közötti járatindulásokat vizsgáltak, így jött össze a 12 ügy. Mindez Fónagy János nemzetgazdasági miniszterhelyettesnek a jobbikos Balassa Péter kérdésére adott válaszából derül ki. Fónagy János arra is kitért, hogy az európai légtér drasztikusan zsúfolt, a helyzetet a turisztikai csúcsszezon sajátosságai mellett az orosz–ukrán háború is nehezíti, a gépeknek kerülniük kell.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter a legutóbbi Kormányinfón azt mondta, a fogyasztóvédelmi hatóságnak keményen meg kell bírságolnia a légitársaságokat, különben nem szűnnek meg a folyamatos késések a Ferihegyi repülőtéren. Gulyás Gergely úgy fogalmazott, addig követik el ezt a „pofátlanságot” a fapados légitársaságok az utasokkal szemben,
amíg nem kell kifizetniük több tízmillió vagy akár százmillió forintos büntetést a többórás, esetleg egynapos késések miatt.
„Ha majd minden egyes ilyen eset után fizetniük kell a légitársaságoknak, akkor meggondolják, hogy pontosabban járjanak a járatok. Jelenleg azonban az történik, hogy a nyereség növelése érdekében olyan menetrendet állítanak össze, ami nem tartható. Nem reális, hogy harminc perc alatt egy gép megérkezzen, mindenki kiszálljon, kipakoljanak, aztán mindenki beszálljon, bepakoljanak. Ha gyorsan kellő bírságokat kegyeskedik kiszabni a fogyasztóvédelem, akkor utána ez kellő visszatartó erő lesz, hogy Magyarországon ne így állítsák össze a menetrendet” – mondta Gulyás Gergely
A késések miatt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter megbeszélésre hívta Tóth Lászlót, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatóját, akitől egy megoldási javaslatokat tartalmazó akcióterv kidolgozását kérte. A minisztérium megerősítette a fogyasztóvédelem azon megállapítását, hogy a késések kétharmadáért a légitársaságok a felelősek.