Egy évvel ezelőtt jelentett be Lázár János közlekedési miniszter egy 1200 milliárdos vasúti pályafelújítási és járműbeszerzési programot. A miniszter akkor azt mondta, a terv már a kormány előtt van. A Népszava most megkérdezte a tárcát, hogy hol tart a terv megvalósítása, de az állami vasúttársaság csak annyit közölt: „A járműállomány fiatalítása, korszerűsítése érdekében a MÁV-START kidolgozott egy járműfejlesztési stratégiát, melyben szerepel vontatójárművek, személykocsik és motorvonatok beszerzése is. Az ehhez szükséges műszaki feltételek meghatározása megtörtént, a kormány már tárgyalta a MÁV-START járműfejlesztési stratégiáját.”
A kormányzat célja az, hogy növelje a vasúti utazások számát, és a MÁV a lap érdeklődésére közölte, hogy idén júniusban 62 százalékkal több utazás történt a vasúton, mint egy évvel korábban. A gondot most az jelenti, hogy ugyanannak a pályahálózatnak és a zömében korszerűtlen járműparknak az idén nyáron több mint másfélszer annyi utast kell kiszolgálnia, mint tavaly. Ez okozza azt, hogy július 5. és 15. között a 35 ezer járat 30 százaléka késett, a vonatok 1,6 százaléka el sem indult.
„Sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem úgynevezett légjavító berendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak. A több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye” – közölte a vasúttársaság.