A jelenleg hatályos KRESZ nem tartalmaz külön kategóriákat a kereskedelmi forgalomban különböző fantázianévvel megvásárolható elektromos rollerekre vagy elektromos kerékpárokra. A rendőrség az úgynevezett mikromobilitási eszközöket a vonatkozó jogszabályi előírásokban meghatározott alapján sorolja be a KRESZ-ben meghatározott járműkategóriák valamelyikébe. Az eszközök java jelenleg jellemzően a segédmotoros kerékpárok kategóriájába sorolhatók, de van olyan, amely kerékpárnak vagy motorkerékpárnak minősül.
Jó ideje napirenden van a KRESZ módosítása, hogy ezeket a forgalomban egyre nagyobb számban megjelenő közlekedési eszközöket is szabályozni lehessen, de egyelőre ez még várat magára, ezért a rendőrség most lépett, hogy legalább a baleseti statisztikáiban megjelenjenek ezek az eszközök – írja a kreszvaltozas.hu.
Ezért a rendőrség kizárólag statisztikai célból új járműfogalmakat alkotott, és 2024. január 1-je óta ennek megfelelően adja át a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetekkel kapcsolatos statisztikai adatokat:
- Motoros roller: legalább kétkerekű, egy tengelyén kormányozott, a rajta utazó egy személyt (vezető) kizárólag állva szállításra tervezett, motoros meghajtású jármű, amelynek sebessége gázkarral vagy egyéb vezérlő eszközzel szabályozható.
- Kis teljesítményű motoros roller: olyan motoros roller, amelynek tömege legfeljebb 35 kg, meghajtó motorjának névleges teljesítménye legfeljebb 1000 W, és sík úton, önerőből 25 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes.
- Nagy teljesítményű motoros roller: olyan motoros roller, amely nem felel meg a kis teljesítményű motoros roller fogalmának.
2024-ben április 30-ig 117 (januárban 10, februárban 20, márciusban 37, áprilisban 50) olyan személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt, amelyben motoros roller (e-roller) vett részt. A jármű vezetője 96 esetben volt magyar állampolgár, 21-nél pedig külföldi. A rollert vezető 97 esetben a baleset okozója, 22 esetben pedig ittas is volt.