A vélhetően nagy sebességgel haladó motorcsónak hatalmas erővel csapódott be a szállodahajóba, ezért az ütközést "illett volna" észrevenni – fogalmazott az Index műsorában Borbély Zoltán közlekedési szakjogász.
"Az biztos, hogy a rongálódásból meg lehet állapítani a sebességet, ami nem volt kicsi. Az ütközés előtt a Heidelberg kapitánya feltehetően nem észlelte, hogy ott a kishajó, mert akkor nyilván megállt volna. Majd a szakértőktől és a tanúktól meg kell kérdezni azt, hogy elképzelhető-e, hogy egy átlagos vagy annál jobb felkészültségű kapitány egy ilyen intenzitású ütközést ne észleljen" – vetette fel.
Ebben az esetben viszont szerinte nem szabad összekeverni a cserbenhagyást és a segítségnyújtás elmulasztását. A segítségnyújtás elmulasztása egy olyan cselekmény, amikor az elkövető tudja, hogy valaki segítségnyújtásra szorul, de mégsem segít. Ez szándékos cselekmény, szándékos passzivitás, mulasztás. A cserbenhagyást viszont az követi el, aki a közlekedési balesettel érintett jármű vezetőjeként a helyszínen nem áll meg, illetve onnan eltávozik, mielőtt meggyőződne arról, hogy valaki megsérült-e, illetve az életét vagy testi épségét közvetlenül fenyegető veszély miatt segítségnyújtásra szorul-e, tehát cserbenhagyás csak akkor állapítható meg, ha a közlekedési baleset során nem történt sérülés, vagy nem volt szükség segítségnyújtásra. "A köznyelv nem is tesz különbséget, cserbenhagyásos gázolás, mindig ezt szokták mondani. De
ha valaki a meggyőződési kötelezettségét nem teljesíti, és mégis van sérült, akkor a segítségnyújtás elmulasztásáért kell felelnie"
– tisztázta Borbély Zoltán.
Ez szerinte lehet, hogy egy picit igazságtalan, de a bírói gyakorlat évtizedek óta azt mondja, ha valaki cserben hagy, nem teljesíti a meggyőződési kötelezettségét, és van sérült, akkor az segítségnyújtás elmulasztása; "olyan, mintha látnám, hogy van sérült, aki fuldokol, és mégis elmegyek" – magyarázta.
A szakjogász emlékeztetett rá, hogy
nem a szállodahajó kapitányának kell bizonyítania az ártatlanságát, hanem a hatóságoknak a bűnösségét.
Ehhez felhasználhatják a baleset egyetlen túlélője, az olasz férfi vallomását, de a szállodahajó utasai is fontos információkkal szolgálhatnak – mondta Borbély Zoltán közlekedési szakjogász.