Infostart.hu
eur:
385.12
usd:
327.61
bux:
110007.72
2025. december 15. hétfő Valér
Sorompó a Rákosrendező pályaudvar egykori állomásépülete előtt a Szegedi út és Teleki Blanka utca kereszteződésében 2024. január 3ésán.
Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt

Halálos gázolások a mozdonyvezetők szemszögéből: macsóskodásnak nincs helye, minden tragédia emberpróbáló

A balesetekre nem lehet előre felkészülni, a kezdő mozdonyvezetők útját mentoroknak kell egyengetniük, hogy jól tudjanak reagálni a váratlan helyzetekre – mondta Molnár Péter mozdonyvezető egy podcastműsorban. Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus szerint nem mindenki alkalmas erre a munkára, évente a jelentkezők 7-14 százalékát utasítják vissza az uniós direktívák miatt.

A MÁV-csoport adatai szerint idén vasúti átjárókban eddig tizenhat baleset történt – öttel több, mint a 2023-as év hasonló időszakában. Ezek közül egy halállal végződött, három pedig súlyos sérülésekkel járt. Tizenkét ember halt meg tiltott helyen való tartózkodás miatt, őket elsodorta vagy elütötte a vonat. A mozgó vonatról történő leugrás egy ember életét követelte, ketten pedig súlyosan megsérültek. Egy fiatalembernek áramütés okozta a halálát, miután felmászott egy álló mozdony tetejére szelfit készíteni.

A MÁV hangsúlyozta, hogy az értelmetlen halálesetek mindegyikét az alapvető biztonsági szabályok megszegése és a figyelmetlenség okozza. Minden gázolás traumatikus élmény a vonatvezetőknek, illetve azoknak az utasoknak is, akik a járműről vagy a peronról nézik végig az eseményeket.

Ezt a témát dolgozta fel a MÁV-csoport hivatalos honlapján elérhető, Menet közben című podcastsorozat legújabb adása. A műsorban Molnár Péter mozdonyvezető azt mondta,

egy balesetre nem lehet felkészülni.

Mint fogalmazott, sokszor átélt ilyen szituációkat, és nagyon fontosnak tartja, hogy a kezdő mozdonyvezetőket tapasztalt mentorok készítsék fel lehetőleg még a gyakornoki hónapok vagy évek alatt arra, hogy bármikor adódhatnak váratlan helyzetek.

„Egy-egy gázolás után más emberré válunk. Egyeseknek le kellene küzdeniük a macsó kultuszt. Ilyen helyzetekben nyugodtan lehetünk egy kicsit elkeseredettek.

Nyugodtan mutathatjuk kifelé is azt, hogy igenis megviselt a gázolás”

– fogalmazott Molnár Péter, aki nyolc esetben élt át ilyen tragédiát, melyek közül kétszer autóval ütközött a mozdonyával.

Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus szerint azt is számításba kell venni, hogy nem mindenki alkalmas mozdonyvezetőnek. „Van egy uniós direktíva arra vonatkozólag, hogy milyen követelményeknek kell megfelelnie egy mozdonyvezetőnek pszichésen, orvosilag és testileg. Ezen szempontok alapján a jelentkezők 7-14 százalékát kell visszautasítanunk évente” – magyarázta a műsorban.

Mint mondta, nem feltétlenül véglegesek ezek a visszautasítások, ugyanis a jelentkezők között nagyon sok a 19-20 éves fiatal, akik korukból adódóan „még nincsenek azon a fejlettségi és érettségi szinten”, hogy mozdonyt vezethessenek, később azonban megfelelő rutint és tapasztalatot szerezve már munkába állhatnak a vasúttársaságnál – amennyiben minden követelményt teljesíteni tudnak.

Az utasok idén is találkozhatnak figyelemfelkeltő plakátokkal, filmekkel, reklámokkal a lehetséges balesetveszélyekkel és a biztonságos közlekedéssel kapcsolatban. A nyári időszakban különösen a Balaton-part és a Velencei-tó közelében lévő vasúti átjáróknál, valamint az Erzsébet-táborokban lesznek ilyen kampányok, akciók.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Bendarzsevszkij Anton: Ukrajna csak a NATO-tagságról mondana le, de arra nem is volt reális esélye

Bendarzsevszkij Anton: Ukrajna csak a NATO-tagságról mondana le, de arra nem is volt reális esélye

Bár az áprilisi és az augusztusi tárgyalások nem hoztak valódi áttörést, most ígéretesnek tűnnek a fejlemények. Ukrajna biztonsági garanciák mellett hajlandó lemondani a NATO-tagságról. Ezt Volodimir Zelenszkij ukrán elnök jelentette be, mielőtt vasárnap Berlinben tárgyalóasztalhoz ült az Egyesült Államok kormányzati delegációjával.

Ondré Péter: a minőségi hal egyáltalán nem olyan elérhetetlenül drága, mint ahogy sokan mondják

Az Agrármarketing Centrum ügyvezetője az InfoRádióban arról beszélt, hogy bár most már több halat esznek a magyarok, a fogyasztás még mindig rendkívül alacsony, és az egész éves fogyasztás harmada az advent időszakra korlátozódik. Pedig EU-s szinten két halfajta tenyésztésében és feldolgozásában is élen járunk.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Gyakorlatból versenyelőny − Minden ESG-kulisszatitok a zöld átállás csúcsrendezvényén

Gyakorlatból versenyelőny − Minden ESG-kulisszatitok a zöld átállás csúcsrendezvényén

A Portfolio Green Transition & ESG 2026 konferencia második alkalommal hozza össze a fenntarthatóság úttörőit és a még az út elején járó vállalatokat március elején. A megoldásközpontú, pezsgős koccintással és intenzív networkinggel egybekötött szakmai program minden olyan égető problémát napirendre tűz, amely a zöld átállás kapcsán a vállalatok mindennapjait érinti a megfeleléstől a legújabb technológiai innovációkon át a legjobb gyakorlatokig. Regisztráljon most a legjobb árakon, az első 100 jegyvásárlónak adott esetben külön kedvezménnyel!

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×