eur:
402.13
usd:
383.27
bux:
87542.1
2025. február 16. vasárnap Julianna, Lilla
Nyitókép: BKK

Nagy cserében állapodott meg Karácsony Gergely és Lázár János

Megcserélték néhány projekt finanszírozását és ezáltal határidejét is az uniós pénzek "befagyasztása" miatt.

Gondba került a MÁV a HÉV-szerelvények uniós forrásból történő finanszírozásával, azt ugyanis eredetileg a helyreállítási alapból (RRF) fizették volna. Az RRF Brüsszel által már elfogadott tervében 289 milliárd forint értékben, száz százalékos támogatású projektként szerepelt az 56 kilométer hosszú budapesti és környéki HÉV vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése. A fenntartható zöld közlekedésre megítélt források több mint felét költötte volna erre a kormány.

Ám most csak lassan nyílnak meg az uniós pénzcsapok, azok jó része még zár alatt van, ráadásul ha fel is oldják, csak 2026 augusztusáig érhetők el. Ez akkor is kevés idő lenne, ha már gyártanák az új HÉV-járműveket, de ettől még nagyon messze van a projekt, a tendert sem írták még ki.

Már a közelmúltban lezárult bérlet-krízis előtt javaslatot tett Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter Budapest főpolgármesterének arra, hogy a 2021-2027 közötti uniós pénzügyi ciklus IKOP Plusz alapjának terhére valósítsák meg a beruházást, és ettől Budapest vezetése nem is zárkózott el. Végül a bérletek kölcsönös elfogadásáról szóló tárgyaláson egyezett meg ebben Lázár János és Karácsony Gergely (a Brüsszelben már "leokézott" terveken csak Budapest hozzájárulásával lehetett változtatni).

Így most a fővárosi villamosbeszerzéseket, valamint a villamosvonal- és trolihálózat-bővítéseket szorítja a 2026 nyári határidő.

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes az ügyről beszámoló Népszavával azt közölte, hogy a 2022 októberében már megrendelt 20 rövid villamos, illetve a most megrendelt további 31 villamos (26 rövid és 5 hosszú jármű) 2024. szeptember végétől áll majd fokozatosan forgalomba, az utolsó villamos átadási határideje 2026. augusztus 31. Az Európai Unió támogatásával érkező villamosokkal jelentősen bővülhet az alacsony padlós szolgáltatás Budapesten. A villamosok energiahatékonyak, ugyanis a fékezés során keletkező energiát – amennyiben a felsővezeték hálózat fogadóképes – visszatáplálják a hálózatba. A főváros 54 milliárd forint Európai Uniós forrásból vásárolja meg a járműveket.

Ezenfelül 23 milliárd forintból fejlesztenék a villamos-infrastruktúrát is, illetve további 10 milliárdot a most vásárolt új trolibuszok által használt hálózat fejlesztésére költene a főváros. A projektek megfelelően elő vannak készítve, így a 2026-os RRF határidő előtt befejezhetőek – magyarázza Kiss Ambrus, aki rögtön azt is hozzátette, hogy ezzel együtt a cseréhez minél előbb, de legalább március végéig alá kell írni a támogatási szerződéseket, amivel a kormánynak van most elsősorban feladata.

A főváros azt is kikötötte, hogy a cserével érintett projektek műszaki tartalma nem csökkenhet, ahogy a támogatás intenzitása sem, vagyis az, hogy a teljes költség hány százalékát fizeti az unió.

A lap megjegyzi: mindent összevetve a cserével érintett források a HÉV-projekt eredetileg számított költségének felét sem teszik ki. Így az Építési és Közlekedésmi minisztériumnak további megoldásokat kell kitalálnia, ha teljesen uniós forrásból akarja felújítani a HÉV-eket.

Karácsony Gergely az üggyel kapcsolatban a Facebookon azt írta: a főváros sietett a kormány segítségére: "hozzájárultunk ahhoz, hogy a mi jobban előkészített közlekedési fejlesztéseink kerüljenek át a két és fél év múlva záruló pénzügyi alapokba, így a kormány nyert plusz három évet a HÉV-ek felújítására" - fogalmazott a főpolgármester.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.02.17. hétfő, 18:00
Csiki Varga Tamás
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet tudományos főmunkatársa
Sürgősen összehívták az uniós külügyminisztereket, nagy pofon készül Európa számára – Híreink az orosz–ukrán háborúról vasárnap

Sürgősen összehívták az uniós külügyminisztereket, nagy pofon készül Európa számára – Híreink az orosz–ukrán háborúról vasárnap

Akár már február végén sor kerülhet Donald Trump és Vlagyimir Putyin csúcstalálkozójára Szaúd-Arábiában. Két magasrangú amerikai tisztviselő állítólag már úton is van a közel-keleti országba. Nagyon úgy néz ki, hogy Washington és Moszkva kihagyja Európát az Ukrajnáról szóló béketárgyalásokból. A Münchenben tartózkodó EU-s külügyminiszterek vasárnap reggel rendkívüli ülésre jöttek össze, a jövő héten pedig rendkívüli uniós csúcs jöhet Párizsban, amelyre a brit kormányfőt is várják. Az ukrán kormányzat Münchenben megerősítette, hogy Magyarország blokkolja Ukrajna uniós csatalkozási folyamatát. Hírfolyamunk folyamatosan frissül az ukrajnai háború és a müncheni biztonsági konferencia híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×