Infostart.hu
eur:
389.11
usd:
329.76
bux:
99290.14
2025. szeptember 23. kedd Tekla
Nyitókép: BKK

Nagy cserében állapodott meg Karácsony Gergely és Lázár János

Megcserélték néhány projekt finanszírozását és ezáltal határidejét is az uniós pénzek "befagyasztása" miatt.

Gondba került a MÁV a HÉV-szerelvények uniós forrásból történő finanszírozásával, azt ugyanis eredetileg a helyreállítási alapból (RRF) fizették volna. Az RRF Brüsszel által már elfogadott tervében 289 milliárd forint értékben, száz százalékos támogatású projektként szerepelt az 56 kilométer hosszú budapesti és környéki HÉV vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése. A fenntartható zöld közlekedésre megítélt források több mint felét költötte volna erre a kormány.

Ám most csak lassan nyílnak meg az uniós pénzcsapok, azok jó része még zár alatt van, ráadásul ha fel is oldják, csak 2026 augusztusáig érhetők el. Ez akkor is kevés idő lenne, ha már gyártanák az új HÉV-járműveket, de ettől még nagyon messze van a projekt, a tendert sem írták még ki.

Már a közelmúltban lezárult bérlet-krízis előtt javaslatot tett Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter Budapest főpolgármesterének arra, hogy a 2021-2027 közötti uniós pénzügyi ciklus IKOP Plusz alapjának terhére valósítsák meg a beruházást, és ettől Budapest vezetése nem is zárkózott el. Végül a bérletek kölcsönös elfogadásáról szóló tárgyaláson egyezett meg ebben Lázár János és Karácsony Gergely (a Brüsszelben már "leokézott" terveken csak Budapest hozzájárulásával lehetett változtatni).

Így most a fővárosi villamosbeszerzéseket, valamint a villamosvonal- és trolihálózat-bővítéseket szorítja a 2026 nyári határidő.

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes az ügyről beszámoló Népszavával azt közölte, hogy a 2022 októberében már megrendelt 20 rövid villamos, illetve a most megrendelt további 31 villamos (26 rövid és 5 hosszú jármű) 2024. szeptember végétől áll majd fokozatosan forgalomba, az utolsó villamos átadási határideje 2026. augusztus 31. Az Európai Unió támogatásával érkező villamosokkal jelentősen bővülhet az alacsony padlós szolgáltatás Budapesten. A villamosok energiahatékonyak, ugyanis a fékezés során keletkező energiát – amennyiben a felsővezeték hálózat fogadóképes – visszatáplálják a hálózatba. A főváros 54 milliárd forint Európai Uniós forrásból vásárolja meg a járműveket.

Ezenfelül 23 milliárd forintból fejlesztenék a villamos-infrastruktúrát is, illetve további 10 milliárdot a most vásárolt új trolibuszok által használt hálózat fejlesztésére költene a főváros. A projektek megfelelően elő vannak készítve, így a 2026-os RRF határidő előtt befejezhetőek – magyarázza Kiss Ambrus, aki rögtön azt is hozzátette, hogy ezzel együtt a cseréhez minél előbb, de legalább március végéig alá kell írni a támogatási szerződéseket, amivel a kormánynak van most elsősorban feladata.

A főváros azt is kikötötte, hogy a cserével érintett projektek műszaki tartalma nem csökkenhet, ahogy a támogatás intenzitása sem, vagyis az, hogy a teljes költség hány százalékát fizeti az unió.

A lap megjegyzi: mindent összevetve a cserével érintett források a HÉV-projekt eredetileg számított költségének felét sem teszik ki. Így az Építési és Közlekedésmi minisztériumnak további megoldásokat kell kitalálnia, ha teljesen uniós forrásból akarja felújítani a HÉV-eket.

Karácsony Gergely az üggyel kapcsolatban a Facebookon azt írta: a főváros sietett a kormány segítségére: "hozzájárultunk ahhoz, hogy a mi jobban előkészített közlekedési fejlesztéseink kerüljenek át a két és fél év múlva záruló pénzügyi alapokba, így a kormány nyert plusz három évet a HÉV-ek felújítására" - fogalmazott a főpolgármester.

Címlapról ajánljuk
F1-es szakíró: Verstappen megint begyűjtötte a lepattanót, akár háromesélyessé is teheti a vb-versenyt

F1-es szakíró: Verstappen megint begyűjtötte a lepattanót, akár háromesélyessé is teheti a vb-versenyt

Az Azeri Nagydíjon aratott győzelem után a négyszeres világbajnok szurkolói nagyon elkezdtek reménykedni, és már számolgatják, mi kell ahhoz, hogy kedvencük beérje Oscar Piastrit. Vámosi Péter, a motorsportol.hu főszerkesztője az InfoRádióban azt mondta, Lando Norris megint nem tudta kihasználni csapattársa hibáját, pedig most megvolt a lehetőség arra, hogy csökkentse hátrányát vele szemben az összetettben.

Cseh parlamenti választás: Milos Zeman hátat fordít Andrej Babišnak, de az ANO továbbra is vezet

Két héttel a parlamenti választások előtt feszült a politikai helyzet Csehországban. A kampány hajrájába lépve a pártok egyre erősebben próbálják megszólítani a választókat, és közben meglepő fordulatok is történnek. Az egyik legnagyobb visszhangot Miloš Zeman volt államfő bejelentése váltotta ki: hosszú éveken át Andrej Babiš mozgalmának, az ANO-nak volt támogatója, most azonban a Stačilo! nevű új formációra fog szavazni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.09.23. kedd, 18:00
Kis-Benedek József
biztonságpolitikai szakértő, címzetes egyetemi tanár, az MTA doktora
Nagyot ralizott az Nvidia, pluszban zártak a főbb részvény-indexek

Nagyot ralizott az Nvidia, pluszban zártak a főbb részvény-indexek

Az ázsiai tőzsdéken többnyire esés volt megfigyelhető hétfő reggel, ezt követően azonban jó hangulatban indult a kereskedés Európában, de délutánra elfogyott a lendület. Különösen a német tőzsde telejsített rosszul, az autóipar mélyülő válságának következtében. Idehaza sem volt jó a hangulat elsősorban a Mol esése miatt, de a Masterplast árfolyama kilőtt a reggeli órákban, miután a vállalat egy 18 milliárd forintos szerződést kötött az MVM-el. Az amerikai tőzsdéken az Nvidiában van ma nagy sztori: ralizni kezdett az AI-óriás részvénye, miután 100 milliárd dolláros befektetést jelentett be az OpenAI-ba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×