Nyugat-Európával ellentétben Magyarországon még mindig nagyon népszerűek az utánvétes vásárlások, vagyis azok az online rendelések, amelyeket csak átvételkor kell kifizetniük a vevőknek. Ez azonban sokszor problémához vezet.
„A gond igazából ott kezdődik, amikor a fogyasztó semmilyen tájékoztatást nem küld arról, hogy nem szándékozik átvenni a csomagot, miközben a webáruházak kilencven-egynéhány százaléka pontosan értesíti a fogyasztót, hogy »ma át fogom adni a futárnak a csomagot, holnap ott lesz«, majd a futártól is érkezik mindenféle értesítés” – magyarázta az InfoRádióban Zabari István, az E-Commerce Hungary alelnöke.
Megfogalmazása szerint fájó pont, amikor a fogyasztó, minden értesítés ellenére, jelzés nélkül nem veszi át a csomagot, ugyanis ilyenkor a webáruháznak kell kifizetnie az oda- és visszaszállítás díját, illetve a csomagolási költséget, ami nettó 3-4 ezer forint is lehet a munkaerődíjjal együtt.
Ez az utánvétes vásárlások 1-5 százalékát érinti –
tette hozzá.
Az Utánvét Ellenőr nevű program azonban jelentősen csökkentheti a kereskedők kockázatait – hívta fel a figyelmet az e-kereskedelmi szektor szereplőinek érdekeit képviselő szervezet alelnöke. A szolgáltatással – korábbi vásárlásai alapján – már azelőtt ellenőrizhető a fogyasztó reputációja, hogy le tudná adni az utánvétes rendelését. Ezáltal
a notórius át nem vevők nem élvezhetik a kereskedő kvázi megelőlegezett bizalmát, és csak előreutalással vásárolhatnak
mindaddig, amíg a vásárlásaik alapján pozitív visszajelzések nem érkeznek róluk.
Jelenleg már 1300 webáruházban működik a szoftver, és „tökéletesen teszi a dolgát”.