eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Nyitókép: Karácsony Gergely/Facebook/Merész Márton

Ritkítani kellett a járatokat két HÉV-vonalon is - megindokolta a főpolgármester

A főpolgármester szerint az államosítás óta nem történt fejlesztés a HÉV-vonalakon, a szolgáltatás színvonala pedig egyre rosszabb, ezért kellett ritkított menetrendet bevezetni január 8-ától a szentendrei és a ráckevei vonalakon. Arról is beszélt az InfoRádióban, hogy csak tárgyalások útján lehet kezelni a problémát, mint ahogy a Budapest-bérlet körül kialakult vitában is egyeztetést sürget a kormánnyal.

Karácsony Gergely hétfőn Facebook-oldalán közölte, hogy január 8-ától ritkábban jár a HÉV a szentendrei és a ráckevei vonalon. A főpolgármester indoklása szerint azért kellett csökkenteni a járatok számát, mert „leromlott a géppark”. A HÉV-vonalak feletti ellenőrzést 2016-ban vette át az állam a fővárostól, de Karácsony Gergely szerint azóta semmilyen számottevő fejlesztés nem történt.

Posztjában hozzátette: az államosítás óta a főváros jelentős összegeket fizetett a kormánynak a HÉV-ek városon belüli üzemeltetéséért, „a szolgáltatás színvonala viszont egyre rosszabbá vált”. Tájékoztatása szerint a kormány és a főváros közötti szerződés rögzítette, hogy a fővárosi vezetés hozzájárulása nélkül nem lehet csökkenteni a járatok számát,

a kabinet viszont 2023 végén jelezte: nem hosszabbítja meg a megállapodást.

Karácsony Gergely emlékeztetett: ha megszűnik a Budapest-bérlet, csak külön bérlettel lehetne utazni a HÉV-en.

A Világgazdaság összeállítása szerint olyan régiek a HÉV járatai az érintett vonalakon, hogy már alkatrész sincs hozzájuk. A MÁV-HÉV Zrt. még december elején közölte: 2024 januárjától a napi 78 jármű helyett 74 HÉV áll forgalomba. A járatritkítást a forgalomba adható járművek hiányával indokolták. A vasúttársaság akkor elismerte, hogy több járművet kell felújítani, mint amennyire az összes járat forgalomba adásához szükség volna. A szentendrei HÉV a legforgalmasabb elővárosi kötöttpályás vonal, naponta 116 ezren utaznak rajta.

Folyamatosan romló szolgáltatás óriási kiadásokkal

Karácsony Gergely az InfoRádióban elmondta: mivel a már említett agglomerációs megállapodás lejárt, a Fővárosi Önkormányzat „nem tudta érvényesíteni a véleményét” a kérdésben. Hozzátette: az a helyzet állt elő, hogy „egy folyamatosan romló szolgáltatásért” fizet ki nagyon jelentős összegeket a főváros. Még nagyobb problémának tekinti, hogy a kormány tervei szerint március elsejétől a Budapest-bérlet már nem lesz érvényes a HÉV-vonalakra a főváros határain belül. Magyarán a jelenlegi helyzet szerint

ha valaki Budapesten HÉV-vel szeretne közlekedni, külön bérletet kell majd vásárolnia.

A főpolgármester szerint „ez teljes mértékben elfogadhatatlan”, egyúttal jelezte: mindent megtesznek annak érdekében, hogy a Budapest-bérletet a jövőben is elfogadják az összes budapesti közlekedési eszközön.

Leülnének tárgyalni

A Fővárosi Önkormányzat egyeztetni szeretne az ügyben az Építési és Közlekedési Minisztériummal, Karácsony Gergely tájékoztatása szerint eddig nem ültek le tárgyalni egymással a felek a kérdésben. A főpolgármester elmondta: eddig nem reagált a megkereséseikre sem a szaktárca, sem a kormányzat. „Úgy tűnik, belső kormányzati döntés kell ahhoz, hogy egyáltalán leülhessünk a tárgyalóasztalhoz.

Minden lehetőséget megragadunk annak érdekében, hogy a Budapest-bérlet megmaradjon és tovább szolgálja a budapestieket, valamint a Budapesten közlekedőket”

– ígérte meg a politikus.

Karácsony Gergely emlékeztetett: 2023 végén született egy áthidaló megállapodás a BKK és a Volánbusz, valamint a MÁV-HÉV Zrt. között. Mint fogalmazott, ez az egyezség ad némi reményt és esélyt arra, hogy történjen valamilyen előrelépés az ügyben. Közölte: ha a kormány vagy a minisztérium nem hajlandó velük leülni tárgyalni, akkor „a budapestiek hangját felerősítve” kell valahogy elérniük azt, hogy a kormány elálljon „a Budapestnek ártó szándékától”.

„Mintha visszafelé mennénk az időben”

Sok utas már megvette az éves Budapest-bérletét, azonban felmerült, hogy ők márciustól már nem tudják használni azt. Karácsony Gergely úgy véli, az ő érdekükben is szükség van a nyomásgyakorlásra, és megismételte, hogy csak tárgyalásokkal lehet megoldani a kialakult helyzetet. „Mi azonban most magányosan ülünk a tárgyalóasztalnál. Ez a bizonytalan helyzet nagyon súlyos problémákat vet fel. Ebben a szituációban nem fair, hogy éves bérleteket vásárolnak az utasok. A fővárosnak, az államnak, a munkáltatóknak és a munkavállalóknak is az az érdeke, hogy kiszámítható legyen piac, ahol mindannyian élvezzük az éves bérlet megvásárlásának előnyeit” – magyarázta a főpolgármester.

Arról is beszélt, hogy a Fővárosi Önkormányzat a jelenlegi helyzetében nem tud lemondani a 12 milliárd forintos állami támogatásról, amit elmondása szerint az elmúlt években csak „nagy nehezen” kaptak meg. Végül elmondta:

a vitát gyorsan le kellene zárni azzal, hogy „megmarad a jelenlegi status quo”.

Szerinte nem visszafelé kellene menni az időben, mert azzal már létező és jól működő rendszereket bontanának le, sokkal inkább arra kellene törekedni, hogyan valósítható meg a még hatékonyabb integráció a fővárosi és az agglomerációs közlekedésben.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Tizenkét év után lett újra magyar tagja a Nemzetközi Öttusa Szövetség elnökségének, miután Gyenesei Leilát beválasztották az irányító testületbe a tisztújító kongresszuson. A világbajnok öttusázó az InfoRádióban elmondta: a sportág népszerűbbé és jobban eladhatóbbá válhat azzal, hogy a lovaglás helyére bekerült az akadályverseny a számok közé.

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×