Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.96
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Teddy bear fastened in the back seat of a car
Nyitókép: zenstock/Getty Images

Kevesen gondolnák: életveszélyes a télikabát az autóban

Fontos téli figyelmeztetés autósoknak – töréstesztek alapján.

Súlyos sérüléseket kockáztat, aki vastag télikabátban vezet, és balesetet szenved. Ráadásul a vastag ruházat a mozgást is korlátozza, így a manőverezést is megnehezíti, ezért erdemes levetkőzni az autóban – írja a Német Autóklub adataira hivatkozva a Pénzcentrum.

A szakértők törésteszten is kipróbálták, milyen sérüléseket szenvednek a bábúk, amelyeket jól beöltöztettek. Egy hétköznapi közlekedési szituációt szimuláltak, amelyben egy vastag téli ruhát viselő felnőtt és egy gyerek baba volt beszíjazva az ülésbe, illetve egy gyerekülésbe. A kocsit ezután 16 km/h sebességgel állították meg – a városi forgalomban történő, hátulról érkező ütközéshez hasonlóan.

Mint kiderült, az öv nem illeszkedett rájuk tökéletesen, a keresztirányú heveder mind a felnőtt, mind a gyermek gyomrába mélyen belevágott, ami súlyos sérüléseket okozhat a lágy szövetekben – például a belekben vagy a májban, lépben, és akár belső vérzés is kialakulhat.

Vészfékezéskor a kipárnázott téli tuházat miatt a biztonsági öv nem feszül rá kellőképpen a testünkre, így amikor megfeszül, hatalmas ütést mér a testünkre. A németek szerint így egyértelműen érdemes levenni a kabátot vezetés közben, vagy legalább kicpzárazni, hogy az öv nagy része közvetlenül a testünkkel találkozzon. Ha pedig a gyerek fázik a gyerekülésben, akkor inkább az öv felett takarjuk be egy pokróccal, takaróval.

A sapkák, sálak ronthatják a sofőr kilátását, a bélelt kesztyűk pedig nem mindig biztosítanak szilárdan fogást a kormányon. A túl vastag csizmákban, bakancsokban nem tudjuk olyan precízen kezelni a pedálokat, reagálni a hirtelen elénk kerülő veszélyekre.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Mi köze a Golf-áramlatnak egy ország nemzetbiztonságához? – A homokba dugják a fejüket a döntéshozók

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig a legújabb kutatások azt mutatják, hogy a globális felmelegedés jelenlegi szintje mellett már "lehetséges" kockázatos fordulópontok bekövetkezte, és a párizsi klímamegállapodás 1,5 és 2°C közötti felmelegedési tartományán belül azok "valószínűsíthetővé" válhatnak, megkérdőjelezve azt a korábban elfogadott elképzelést, hogy az éghajlati fordulópontokat alacsony felmelegedés esetén kis valószínűséggel lépjük át. Kétrészes cikksorozatunk első részében ezen fordulópontok bekövetkeztének természeti hatásait mutattuk be, ebben a cikkben pedig a klímaváltozást érdemben kezelő politikai, gazdasági fellépés lehetőségeit vizsgáljuk meg.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×