Novemberben elindult az idei kötelező kampány, ami a 2010 előtt vásárolt autók tulajdonosai, üzembentartói mellett azokat érinti, akiknek december 31-én lesz a kötelező biztosítási évfordulója. A biztosítók a díjakat évforduló előtt 60 nappal hirdetik meg, az erről szóló tájékoztató levelek november 10-ig mennek ki az érintetteknek. A meglévő biztosításokat pedig az évforduló előtt 30 nappal lehet felmondani.
A Netrix tájékoztatása szerint idén az átlagosnál jóval alacsonyabb díjakkal és a balesetmentesen közlekedők erős fölényével indult el a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampány. A kampány első 13 napjának adatai szerint több mint kilencezren kötötték újra a kötelezőjüket a társaságnál.
Az éves átlagdíj a „kampányos” személyautók esetében 32 500 forintot tett ki, ami éves szinten 15 százalékos emelkedést jelent.
Viszont jóval elmarad a teljes autóállomány 55 ezer forint feletti összegétől.
A cég ügyvezető igazgatója szerint a biztosítási díjak áremelkedését alapvetően három tényező befolyásolja: a forintgyengülés, a javítási költségek és az alkatrészek árának „drasztikus” emelkedése. Besnyő Márton érdekességként jegyezte meg, hogy a károkért mindössze az autók három százaléka felel, ami bár nagyon alacsonynak tűnhet, mégis, a kárráfordításokat és az üzletág működtetése a biztosítók által beszedett díjakat szinte teljes egészében felélik, emiatt jövőre is indokolt lehet a további áremelés.
Az év végi kampány mintegy 850 ezer autós érint, miközben Magyarországon összesen 5,7 millió gépjármű van; a 2010 után vásárolt autók esetében az évforduló már egyenletesen oszlik el, ezen autók esetében a biztosítási évforduló megegyezik az autó vásárlásának dátumával – jegyezte meg az InfoRádiónak a Netrisk ügyvezető igazgatója.
Tízből majdnem kilencen
„Több tényezővel magyarázható, hogy a mostani kampányban kötelezőt kötött autósok olcsóbban szerződhetnek. Egyrészt a novemberi kampányban olyan gépjármű-tulajdonosokról beszélünk, akik 2010-nél korábban gyártott autóval rendelkeznek. A szóban forgó gépkocsik értéke pedig alacsonyabb a fiatalabb autókhoz képest. A másik fontos dolog, hogy a mostani kampány indulása óta a kötelező biztosítást kötők 87 százaléka, azaz tízből majdnem kilencen a B10-es kategóriába tartoznak. Ez pedig a bonus-malus besorolási rendszerben a topkategória. A B10-es osztályban pedig a balesetmentes vezetést alacsonyabb díjakkal honorálják a biztosítók” – idézi a Netrisk ügyvezető igazgatója szavait a cég közlemény.
Az idei kampány első 13 napjában a Netrisknél kötelező biztosítást kötő autósok 21 százaléka budapesti lakos, a fennmaradó 79 százalék vidéki településen lakik. A biztosítást kötők átlagéletkora pedig 65 év.
Mint olvasható, még korai végleges mérleget vonni a kötelezős szezonról, de az első etap érdekesebb eredményei közé tartozik, hogy a legidősebb autó, amire új biztosítást kötöttek, 1958-es gyártású. A legidősebb motorkerékpár pedig egy 1960-ban gyártott Csepel márkájú jármű. A legmagasabb éves díj több mint 130 ezer forintot tett ki, a legalacsonyabb pedig 8400 forint volt.