eur:
411.36
usd:
392.46
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Nyitókép: Unsplash.com

Itt az abroncscsere ideje, mutatjuk a legfontosabb tennivalókat

Minden felszerelés előtt érdemes szakemberrel alaposan átnézetni az abroncsainkat a sérülések, balestek elkerülése miatt. A leszerelt abroncsokat is ellenőrizni kell!

A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) a honlapján 10+1 pontban összegyűjtött minden fontos tudnivalót, amit az őszi abroncscserék esetén érdemes figyelembe venni. Ugyan az időjárás még a napokban is meglepően enyhe, lassan itt az ideje, hogy időpontot kérjünk a gumisunktól az ilyenkor szokásos abroncscserére.

A hazai autótulajdonosok a HTA tagjai által gyártott több tucat típusból választhatnak,

a kínálat sokszínű, mindenki megtalálja az igényeinek és a pénztárcájának megfelelőt.

Jó hír, hogy úgy tűnik, egyelőre az árak emelkedése is mérsékelt ezen a téren.

A Magyar Gumiabroncs Szövetség szakembereinek javaslatai a gumiabroncsok kiválasztásával, illetve cseréjével kapcsolatban az alábbiak.

A nyári abroncs nem alkalmas a téli közlekedésre. Ha a télire is fent hagyott nyári abroncs miatt okozunk balesetet, a kár már egyetlen karosszériaelem sérülése esetén is nagyobb lesz, mintha vettünk volna négy téli abroncsot.

A téli és a nyári abroncsok anyaga, mintázata, keménysége eltér egymástól.

Arra az autóra, amelyet télen elsősorban városi körülmények között, kisebb távolságok megtételére használnak, nyugodt szívvel felszerelhetőek a négy évszakos abroncsok.

Évente legalább egyszer ezeket az abroncsokat is ellenőriztetni, illetve az egyenletes kopás érdekében a helyüket cserélni kell: a hajtott kerekeken levő abroncsokat azonos oldalon a nem hajtott tengelyre, a nem hajtott tengelyen levőket pedig a hajtott tengely ellenkező oldalára érdemes felszerelni.

A széles méret, ár és minőségbeli kínálatból nem könnyű feladat kiválasztani a legmegfelelőbb abroncsokat. Ha ismeretlen márkájú, kétes eredetű abroncsokat vásárolunk, csak rosszul járhatunk. Ugyanez vonatkozik a használt gumiabroncsokra is: lehet, hogy szemre jó állapotban vannak, de nem biztos, hogy minden rendben van velük. A használt abroncsoknak olyan belső, szemmel nem látható rejtett hibái lehetnek, amelyek akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek.

A járművek kerekenként nagyjából egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a mintegy 200 négyzetcentiméternyi felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának a legoptimálisabb feltételeit. Vásárláskor érdemes kikérni a gumiabroncs-szervizes munkatárs véleményét.

Az abroncs-szettből minden kerékre azonos típusú és mintázatú abroncsot kell felhelyezni. Ha elkopott vagy sérült valamelyik abroncs, a vele azonos tengelyen forgó másik abroncsot is ki kell cserélni. Ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival! Új abroncs választásánál segít a néhány éve kötelező matrica, erről a legfontosabb paraméterek leolvashatók.

Ha csak az egyik tengelyre kerülnek új abroncsok, akkor a nagyobb profilmélységgel rendelkező gumiabroncsokat mindig a hátsó kerekekre kell felszerelni, függetlenül attól, hogy első- vagy hátsókerék hajtású autóról van szó.

A legjobb megoldás az, ha mind a négy abroncsot egyszerre cseréljük le.

A hatósági előírások szerint a futófelületnek minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. Szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 4 milliméter, nyárinál pedig a 3 milliméter.

Minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakemberrel az abroncsainkat a lehetséges sérülések miatt. A leszerelt abroncsokat is nézzük át!

A leszerelt nyári abroncsok tárolására a hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az abroncsok öregedését.

Az abroncsok nyomását érdemes legalább 2-3 hetente, elinduláskor, – amikor még hidegek – ellenőrizni, beleértve a pótkerékét is.

Az alacsonyabb, nem megfelelő gumiabroncsnyomás miatt romlik a tapadás, így hamarabb kopnak el a gumiabroncsok, megnövekszik az üzemanyag-fogyasztás, és az autó irányíthatósága, illetve stabilitása is jelentősen lecsökken.

A hibás futómű hosszabb fékutat, rosszabb úttartást és/vagy irányíthatóságot eredményezhet, felgyorsíthatja a gumiabroncsok kopását, illetve kialakulhat úgynevezett rendellenes kopás a futófelületen. Rendszeres karbantartással, valamint az abroncsok ellenőrzésével megelőzhetőek a nagyobb meghibásodások.

Válasszunk szakműhelyt! Egy kereket otthon is ki lehet cserélni, de az abroncsnyomás-ellenőrző rendszert nem tudjuk otthon kalibrálni, mint ahogyan centrírozni sem tudunk megfelelő berendezések nélkül. Ha kerékre szerelt téli-, illetve nyári-szettet cserélgetünk, akkor egyrészt olcsóbban megússzuk a tavaszi-őszi váltást (kisebb a szerviz-díj), másrészt az abroncsokat is kíméljük.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a kőolaj-előállításban érdekeltek, a távközlési szektor cégei, a feldolgozóipari gyártók (bioetanol, keményítő, napraforgóolaj), valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×