Mint korábban arról az Infostarton beszámoltunk, augusztustól tíz vasúti mellékvonal megszüntetéséről döntött a MÁV-Start és a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium.
"Még most is lehet jegyet venni a bezárt vasúti mellékvonalakra, ami már önmagában mutatja, hogy ilyen kapkodással való tervezés nem vezethet semmi jóra. Ezzel egyébként a MÁV a saját szabályait is megszegi, mert még ilyen sajnálatos menetrendi változásokat is két héttel korábban közzé kéne tenni" – mondta az eset kapcsán az InfoRádióban Spohn Márton, a Közlekedő Tömeg Egyesület alelnöke.
A MÁV a honlapján közzétett közleményében tagadja, hogy ez az intézkedés amiatt lenne, mert egy mellékvonali Bz motorvonata a hetekben meghibásodott, és a kifolyt hűtővíz utasokat forrázott le. Általánosságban mondják, hogy túl kevés motorvonatuk maradt.
"Most a MÁV azzal védekezik, hogy a régi motorvonatokat új, alacsonypadlós, légkondicionált buszok váltják, amire semmilyen garancia nincs"
– jegyezte meg Spohn Márton. Úgy véli, a helyes lépés az lett volna, ha a kiöregedett 40 éves motorvonatokat új, alacsonypadlós, légkondicionált motorvonatok váltják, mint ahogy ez a környező országokban történik. Nemcsak Nyugat-Európában, hanem Csehországtól Romániáig mindenhol.
A MÁV a saját szabályait is megszegi, állítja tehát az egyesület, amelynek "nincsenek illúziói" azzal kapcsolatban, hogy ha panaszt tennének, annak bármilyen foganatja lenne. Sokkal fontosabbnak gondolják, hogy egy 2019 óta hatályban levő uniós jogszabályt is megszegtek ezzel az eljárással, hiszen "az Európai Unióban már nem úgy van, hogy az állami cégek egyfajta kegyként gyakorolják a közszolgáltatásokat." Ehelyett annak érdekében, hogy a lehető legalacsonyabb áron a legjobb minőséget kapják az utasok, az állami szolgáltatók meglévő szerződésének kifutásával párhuzamosan pályáztatják meg a közszolgáltatásokat, amin persze az állami szolgáltató is indulhat. De ezt a lépést most kihagyták.
"Nem is a MÁV-nak lenne szabad így döntenie, hanem a szolgáltatásait megrendelő Építési és Közlekedési Minisztériumnak. Ha ők úgy gondolják, hogy vasút helyett buszt akarnak járatni, akkor a buszos szolgáltatást is meg kéne pályáztatniuk.
Ha meg pályázat, akkor miért nem a vasúti szolgáltatást pályáztatják meg, ahol a MÁV-on kívül más vasúttársaságok is indulhatnak?"
– vetette fel Spohn Márton.
Hozzátette: Szlovákiában, Csehországban és Romániában is már bevett gyakorlat, hogy regionális vonalakat – ugyanazért az állami támogatásért, amivel most a MÁV üzemeltet – más magánszolgáltatók modernebb eszközökkel, magasabb szolgáltatási színvonallal szolgálják ki.
Mint mondta, hivatalos bejelentést tett a Közlekedő Tömeg az Európai Bizottság tagállami szabálytalanságokat bejelentő felületén. Ezzel kapcsolatban sincsenek nagy reményeik, hiszen ez "hosszú és unalmas folyamat", viszont remélik, a nagyobb nyilvánossággal a döntéshozók rákényszerülnek, hogy bezáráson kívül a másik opciót, a nyilvános pályázat meghirdetését választják.
"Azt látjuk, hogy ez az opció fel sem merült, a döntéshozók reflexből cselekednek. Hiába telt el azóta közel húsz év, úgy gondolják, ha 2007-ben és 2009-ben megtehették – amikor szintén nagyon káros intézkedésekkel lehetett mellékvonalat bezárni –, most ugyanúgy megtehetik, de szerencsére most már vannak olyan uniós jogszabályok, amelyek ilyen elbaltázásokat szabályosan nem tesznek lehetővé" – zárta gondolatát a Közlekedő Tömeg Egyesület alelnöke.