Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
A Mol algyői olajfőgyűjtője 2022. november 28-án. Még sokáig a hagyományos olaj -és gázkitermelés marad a Mol fő profilja Algyőn, de a társaság vizsgálja a megújuló energiaforrások telepítésének lehetőségét - mondta Kardos László, a társaság algyői termelési régió vezetője újságíróknak a helyszínen.
Nyitókép: Szigetváry Zsolt

A jövő téli gázfogyasztás 6-7 százaléka hiányzik Európából – állítja a szakértő

Németh Viktória, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány senior elemzője szerint a gázexportot érdemben nem lehet tovább növelni Európában, és a megújulók használata is korlátozott.

"A Nemzetközi Energiaügynökség készített egy elemzést az idei évre arról, hogy mi várható Európában. Azzal számolnak, hogy jelentősebb mennyiségű gáz hiányzik majd az európai piacról" – mondta az InfoRádióban Németh Viktória, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány senior elemzője.

Körülbelül 56 milliárd köbméter hiány lenne, Európa ebből 30 milliárd köbmétert képes egyéb forrásokból fedezni, viszont még mindig van egy 26 milliárd köbméteres tétel, ami 6-7 százaléka Európa következő téli fogyasztásának. A rést Európában úgy csökkenthetjük, ha tovább mérsékeljük a gáz felhasználását, javítjuk az energiahatékonyságot.

A másik opció, hogy Európa újabb beszállítókat keres, de a piacon szűkösek a vezetékesgáz-kapacitások, amelyek nem Oroszországból érkeztek. Norvégia és Azerbajdzsán felől már a maximumon van a forgalom, Algéria esetében pedig pici növekedés várható, illetve az LNG-import növekedhet esetleg.

Németh Viktória azt mondta, az európai uniós tagállamok esetében megfigyelhető, hogy

fokozatosan bezárják azokat a mezőket, ahonnan korábban a gázt kitermelték.

Négy olyan uniós ország van, amely képes ezt növelni, köztük Románia, de úgy tűnik, 2025 előtt Romániából nem érkezhet Magyarországra gáz.

Hollandia még mindig az Európai Unió legnagyobb gáztermelője, viszont csak átmenetileg növelte meg a kitermelt gáz mennyiségét, 2030-ig fokozatosan vissza akarják ezt venni. Ennek anyagi oka is van, de az EU-országok elsősorban környezeti megfontolások miatt határozták el az elmúlt években a gázkitermelés csökkentését, és megpróbálják más módokon helyettesíteni.

Németh Viktória szerint a megújuló energiaforrásokban nagy potenciál van, hiszen

Európa energia-előállításában 2021-ben csupán 19 százalék volt a megújuló erőforrások aránya, 2022-ben pedig már 27 százalék.

Ám, ahogy Magyarországon, úgy számos más európai országban is szembesültek azzal a problémával, hogy miközben szeretnének napelemeket beszerelni egyes házak tetejére a lakossági célú áram kiváltására, az infrastrukturális hálózat nemcsak Magyarországon, hanem Európa-szerte, sőt, még az Egyesült Államokban is fejlesztésre szorul. Amikor ugyanis ezeket a rendszereket tervezték, még nem kalkulálhattak azzal, hogy milyen arányban nő a napelemek száma.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×