eur:
411.22
usd:
392.6
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Csermely Ákos főszervező mond köszöntő beszédet az Internet Hungary 2022 konferencia megnyitóján Siófokon, a Hotel Azúrban 2022. október 4-én.
Nyitókép: MTI/Vasvári Tamás

Csermely Ákos: lassan újra kellene gondolni a média fogalmát

Napjainkra gyökeresen megváltozott a média. Míg régen kevesen szóltak sokakhoz, ma sokan szólnak kevesekhez – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Csermely Ákos médiaszakember, a 27 éve indított Média Hungary konferencia alapítója. Szerinte a streamingszolgáltatók nehéz helyzetbe hozták a lineáris tartalomkészítőket, de még komoly jövőt lát a televíziózásban.

Óriási változások történnek, sőt, meg merem reszkírozni, hogy lassan a média fogalmát is újra kellene fogalmazni, hogy mit is jelent – kezdte Csermely Ákos az InfoRádió Aréna című műsorában. A médiaszakember, az immáron 27 éve indult Média Hungary konferencia viszonylatában úgy fogalmazott, míg régen nagyon kevesen beszéltek sok emberhez, mára ez nagyon megváltozott.

Mint mondta, régen voltak a kiadók, a rádiók és a televíziók, amelyek mindenkihez szóltak, és nem volt nehéz akár 4,5 millió embert is elérni egy-egy adással, amelyek úgymond közösségi programnak számítottak, hiszen „másnap lehetett a munkahelyen arról beszélni, hogy a Korda Gyurin milyen zakó volt rajta, ki hogy táncolt, ki látta a híradót, ki látta a Dallast, stb.”

Aztán bejött az internet, majd a Web 2.0, és elkezdett mindenki mindenkihez beszélni. Ez az új állapot 2002-től kezdett kialakulni egészen mostanáig, amikor viszont már azt kell mondjuk, hogy mindenki beszélhet kevesekhez – magyarázta Csermely Ákos.

„Kevesen beszéltek sokakhoz, aztán mindenki beszélt mindenkihez, most viszont mindenki beszél kevesekhez, hiszen a média szilánkosodott”

– foglalta össze.

Csermely Ákos a műsorban azt is kifejtette, hogy szerinte számos ok miatt komoly jövő áll vagy állhat a televíziózás előtt, bár a hagyományos médiának az új üzleti modelljei vagy az új fogyasztás ellentétes érdekeltségű kezd lenni a régivel. Kiemelte: az 1800-as évek forradalmát éljük, és ez a médiát sem kerülheti el, bár szerinte a hazai lineáris televíziós szolgáltatások ezt is felismerték és dolgoznak is rajta, de ez nem megy egyik napról a másikra.

Mint hangsúlyozta, mára több mint 120 magyar nyelvű csatorna érhető el, amelyeknek most már nemcsak egymással, hanem – a legfőképp még filmeket sugárzó – streamingszolgáltatókkal és a közösségi médiával is fel kell venniük a versenyt. A médiaszakember megjegyezte, a streamingszolgáltatók nemcsak a saját tartalmaikat sugározzák, hanem gyártják is, sőt, már élő közvetítésekben, reality show-kban is gondolkodnak, de az igazi „jajveszékelés” majd akkor lesz, amikor a mostaniaknál is gazdagabb „Big Five”, vagyis a Google (Alphabet), Apple, Facebook (Meta), Amazon, Microsoft fog igazán betörni a piacra.

Egyetértett azzal, hogy a pandémia során nemhogy sokat nézte, de sokat is tanult a közönség arról, hogy hogyan működik a lineáris televíziózás mellett az úgynevezett non-lineáris médiafogyasztás. Úgy látja, ez annál is inkább hátrányos előbbiekre nézve, hogy egyre nehezebb számukra a filmek beszerzése, illetve hogy a sportközvetítések és realty-k irányába is nyitni kívánnak a streamingszolgáltatók.

Csermely Ákos úgy véli, a magyar televízióknak a hazai gyártás jelenthet kiutat, aminek már látni jeleit, „csodálatos” műsorokat csinálnak, kérdés, hogyan lehet majd bírni, hiszen a magyarországi piac nem túlzottan nagy. Talán olyan műsorokat kellene gyártani, amiket esetleg külföldre is el lehet vinni – tette hozzá.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×