eur:
407.52
usd:
384.28
bux:
77965.78
2024. november 20. szerda Jolán
Nyitókép: NÚSZ Zrt.

Óriási drágulásra készülhetnek az autósok a sztrádákon

A matricák áremelkedése tovább gyorsítja a fogyasztói inflációt.

A rezsicsökkentés csökkentése az MNB szerint három százalékponttal dobja meg az augusztusi inflációt, ami már júliusra elérhette a 13-14 százalékot. Mindez azért nem kedvez az autósoknak, mert a 2023-as autópályadíjakat is az augusztusi inflációhoz kötik, írja a Napi.hu. A kormány egy korábbi döntése alapján ugyanis az e-matricák és e-útdíjak mértékét a Központi Statisztikai Hivatal által meghatározott előző év augusztusához mért infláció alapján kell meghatározni, és az árakat tíz forintra kerekítve kell megadni.

Tavaly augusztusban ez az érték 4,9 százalék volt, ennyivel nőttek a 2022-es sztrádadíjak. Az idei augusztusi fogyasztói árindexet szeptember 8-án ismerhetjük meg. Virág Barnabás MNB-alelnök prognózisa alapján óriási drágulásra készülhetünk: az éves matrica hét-nyolc ezer forinttal drágulhat, a megyei közel egy ezressel, ugyanis a fuvarozók útdíjai is jelentősen nőnek.

Augusztus 9-én ismerhetjük meg a júliusi éves bázisú rátát, amely Virág Barnabás becslése szerint 13-14 százalék között lehet. Augusztusban további három százalékpontot jelent a rezsiárak változásának inflációs hatása, ami akkor már látszani fog. A számítás szerint tehát

akár 16-17 százalék lehet majd az augusztusi év/év infláció, és ennyivel is nőnek majd az útdíjak 2023 első napjától kezdődően.

Példák a drágulásra:

  • A D1 éves matrica ára a jelenlegi 46 850 forinttól 54-55 ezer forint közé emelkedhet.
  • A legolcsóbb D1 tíz napos jogosultság az idei 3820 forintról 4500 forint közelébe drágulhat.
  • A megyei matrica ára 5 450-ről 6 400 forint közelébe nőhet.
  • Egy busz éves matricája pedig 37 ezer forinttal drágulhat, és 2023-től elérheti a 255 ezer forintot.

Mindeközben a fuvarozók már hónapok óta olyan piaci körülmények között dolgoznak, ahol képtelenség hosszú távra meghatározni az árakat. Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára kijelentette: a megrendelőikkel napi vagy heti díjazásban érdemes megállapodni, így lehet reagálni a váratlan árváltozásokra. Hosszabb távon nem lehet önköltségi ár alatt dolgozni. A főtitkár szerint a megrendelők többsége nyitott a rövidebb távú megállapodásokra, így a fuvarozóknak nem lesz nehéz áthárítani az akár 17 százalékos útdíj-növekedést sem.

Címlapról ajánljuk

Schmidt Mária: a normalitás választása volt Amerikában, egyben egy elitellenes népszavazás

Donald Trump megválasztásával a reálpolitika és a kiszámatóság kerül előtérben az ideológia helyett, és ezzel kezelheti a konfliktushelyzeteket is – mondta Schmidt Mária Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt a magyar–amerikai viszony változásáról, Európa szorult helyzetéről és kitért a közel-keleti válság lehetséges megoldásaira is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.20. szerda, 18:00
Takács Ernő
az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület elnöke
A tech papírok húzták az amerikai tőzsdéket, ralizott az Nvidia

A tech papírok húzták az amerikai tőzsdéket, ralizott az Nvidia

Felemás mozgásokat láthattunk kedd reggel az ázsiai piacokon, ezt követően Európában jó hangulatban indult a kereskedés, de hamar elfogyott a lendület. Gazdasági események szempontjából idehaza az MNB kamatdöntése volt izgalmas, Amerikában pedig a friss lakáspiaci adatokra ajánlott ma figyelni. Az európai tőzsdéken egyre nagyobb mínuszok voltak megfigyelhetők, miután a piaci szereplőket aggasztja, hogy Oroszországban jóváhagyták a nukleáris elrettentésre vonatkozó változtatásokat. A magyar piac ebben a miliőben is alulteljesített, az esést az OTP részvénye vezette. A tengerentúlon a technológiai részvények teljesítettek jól a mai kereskedésben, élen az Nvidiával.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×