eur:
411.23
usd:
392.77
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Jogi lépéseket fontolgat az elkaszált Gellért-hegyi sikló beruházója

Hosszú évekre ellehetetlenül az építkezés – közölte a Gellérthegyi Sikló Kft. csütörtökön, reagálva a Fővárosi Közgyűlés előző napi döntésére.

A közleményben a cég hangsúlyozta: értetlenül fogadják az előzetes egyeztetés vagy tájékoztatás nélkül hozott döntést. A beruházó szerint a megszavazott előterjesztés számos, a valós történéseknek ellentmondó állítást tartalmaz.

A sikló építéséről szóló szerződés felmondása nem csak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Sikló-Beruházó Kft. közös tulajdonában lévő projektcég, a Gellérthegyi Sikló Kft. értékét devalválja súlyosan, de a Gellért-hegy lakosságát is beláthatatlan időre megfosztja attól, hogy a városrészből kitilthassák a negyed közúthálózatát megterhelő, súlyosan környezetszennyező buszforgalmat – írták.

A tájékoztatás szerint a Gellérthegyi Sikló Kft. megújult befektetői háttérrel tavaly látványosan felgyorsította a beruházás előkészítését. Az érintett kerületek vezetésének kéréseit is figyelembe véve új műszaki és látványtervek készültek, a fejlesztés új építési, valamint környezetvédelmi és közúthatósági engedélyt kapott. Emellett a projekttársaság a fejlesztés megvalósításához szükséges finanszírozási hátteret is megteremtette. A tervezés során tekintetbe vették, hogy a siklónak képesnek kell lennie teljes egészében kiváltani a Gellért-hegyre irányuló összes tömegközlekedési eszközt és a turistabusz-forgalmat.

A beruházás meghiúsulása közvetlen anyagi kárt okoz Budapestnek is,

mert a főváros elesik a Gellérthegyi Sikló Kft. által fizetendő egyszeri 500 millió forintos földhasználati díjtól, valamint a projekttársaság által ezt követően 50 éven keresztül fizetendő évi 250 millió forintos díjtól – áll a közleményben.

A beruházó cég kitért arra is, hogy a főváros jelenlegi vezetése a Fővárosi Közgyűlés szerdai döntését megelőzően számos alkalommal fejezte ki hivatalos formában a támogatását a sikló megvalósításával kapcsolatban.

A Gellérthegyi SIKLÓ Kft. a történések, valamint az eddigi ráfordításokból és a remélt haszon elmaradásából fakadó veszteségek mérlegelését követően tulajdonosaival, a szintén kárt szenvedett Budapesti Közlekedési Központtal és a magánbefektetőkkel egyeztetve dönt

a további lehetséges jogi lépésekről

– közölték.

Ahogyan arról az Infostart is beszámolt, a Fővárosi Közgyűlés szerdán döntött arról, hogy a fővárosi önkormányzat eláll a Gellért-hegyi sikló és az alsó állomásnál tervezett autóbuszparkoló megépítésére vonatkozó 2009-es szerződéstől.

Az elfogadott előterjesztésben a megállapodástól elállást úgy indokolták: a szerződés hatályba lépésétől számítva több mint 13 év telt el anélkül, hogy a szerződés szerinti beruházás megvalósítását szolgáló érdemi kivitelezési munkák egyáltalán megkezdődtek volna, és a beruházás eredeti műszaki tartalmától történő eltérés miatt a szerződésben foglaltak teljesítése a beruházó érdekkörében felmerülő okból a továbbiakban már nem is lehetséges.

Mindezekre, valamint a jogszabályi környezet lényeges megváltozására és a szerződés gazdasági egyensúlyának felbomlására tekintettel a fővárosi önkormányzatnak a továbbiakban nem áll érdekében a szerződés fenntartása – olvasható az előterjesztésben.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Alig költ az EU Ukrajnára, hiába a nagy fogadkozások

Az orosz invázió okozta pusztító gazdasági visszaesés ellenére Ukrajna 2023-ban figyelemre méltó ellenállóképességet mutatott, a gyászos 2022-es év után a GDP-je 5,3%-kal nőtt. Ugyanakkor a háború hosszú távú hatásai súlyosak: a költségvetési kiadások drasztikus emelkedése mellett a szociális, egészségügyi és oktatási források csökkenése demográfiai problémákhoz vezethet. Az EU és más nemzetközi partnerek támogatása kulcsfontosságú Ukrajna újjáépítéséhez, amelynek költségei a Világbank szerint elérhetik a 486 milliárd dollárt. A rekonstrukciós beruházások nemcsak Ukrajna talpra állását segíthetik, hanem stratégiai előnyöket hozhatnak az EU számára is, különösen a zöldenergia és az agrárszektorok terén – írja elemzésében a Vienna Institute for International Economics Studies (WiiW).

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×