Infostart.hu
eur:
386.73
usd:
330.02
bux:
110405.74
2025. december 19. péntek Viola
Nyitókép: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Döntő lépést tettek a gellérthegyi sikló megvalósulása felé

Megkapta a legfontosabb (környezetvédelmi) engedélyt, így megkezdődhet az építkezés a Hegyalja út felől.

A Népszava úgy tudja, az eljárásba senki nem jelentkezett be ügyfélként, nem támasztott ellenvetést sem a fővárosi, sem az I. kerületi önkormányzat, így kiadták a gellérthegyi sikló környezetvédelmi engedélyét.

Beleegyezett a vasútüzem létesítésébe a katasztrófavédelem, az örökségvédelmi és természetvédelmi hatóság, valamint a területért felelős Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság is.

A feltétel mindössze annyi, hogy a 25 százalékban fővárosi, 75 százalékban magántulajdonban lévő Rác Sikló Kft. a felső állomás épületét a "táji háttér színvilágához és anyagaihoz történő minél teljesebb illeszkedéssel" kell, hogy megvalósítsa.

A főváros több nézőpontjából, így például a történelmi belvárosból, a Dunáról, a pesti rakpartról is látható lesz a sikló, jelentősen megváltozik a gellérthegyi tájkép.

A környezetvédelmi hatóság a folyamatban többször is hiánypótlásra szólította fel a beruházót, megkérdezte az illetékes Budavári Önkormányzatot, a szakhatóságokat.

Az előzetes régészeti dokumentációt a budai Vár átépítését szervező Várkapitányság készíti el, az örökségvédelmi engedélyt a fővárosi kormányhivatal adja ki.

Az ilyenkor kötelező közmeghallgatást a pandémiás veszélyhelyzet miatt "az érintettek személyes megjelenése nélkül" tartották meg.

A november közepén kiadott engedély 2031. november végéig érvényes, tiltakozásnak nincs helye.

A korábbi dokumentáció szerint a pályavonalon 12 méter szélességben nem lehet fa, az építkezés idején pedig 20 méter szélesen kell kivágni, csonkolni a fák lombkoronáját és eltüntetni a bokrokat.

A felszín felett 3,6-4,5 méter magasan halad majd a két 52 személyes kabin.

A sikló nyomvonala a Hegyalja út és a Citadella között húzódik, a terület nagy része közpark.

Az alsó állomás, üzletekkel és kávézóval közvetlenül a Rác fürdő mellett épülne meg. Innen egy 100 méter hosszú alagútban futna.

A kabin az Orom utcánál bukna ki a felszínre, ahonnan 190 méter hosszan átlag négy méter magasan haladna a Citadella-sétány alatti végállomásig, ahol a Citadella rekonstrukciója miatt némiképp eleve módosul a sétautak vonalvezetése. Azokról közvetlenül be lehet majd jutni a sikló peronjaira.

A sikló építésébe 2004-ben szállt be a fővárosi önkormányzat a Rác fürdőt is felújító cég mellé. A magánberuházó cég korábban 18-20 milliárd forintos bekerülési költséggel számolt. Az építkezés 13 hónapig tartana.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

A péntek hajnalba nyúló csütörtöki brüsszeli EU-csúcsot követően a miniszterelnök némi alvás után állt az újságírók hadának rendelkezésére. Beszámolt róla, az EU-csúcs haditanács volt, a hozzászólások 90 százaléka arról szólt, hogyan győzzük le Oroszországot. Az európai emberek fizetni fognak, a miniszterelnök szerint ez a téma elemi erővel fog feltörni Nyugat-Európában. Úgy látja, ugyanazon a rendkívül veszélyes pályán vagyunk, mint annak idején az I. világháború előtt. Szerinte a végóráit éljük az Európai Uniónak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Itt a történelmi csúcs az OTP árfolyamában!

Itt a történelmi csúcs az OTP árfolyamában!

Erősen fejezték be a kereskedést csütörtökön az amerikai tőzsdék a vártnál alacsonyabb inflációs adatot követően, és pénteken is a szemmel látható emelkedésé a főszerep, miután ismét előtérbe került az AI-trade a befektetők szemében. Az európai piacokon azonban már karácsonyi a hangulat, az indexek napközben alig mozdultak. A magyar tőzsde viszont kiemelkedett, a BUX index remekül teljesített, az OTP pedig új történelmi zárócsúcsra került.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×