eur:
408.38
usd:
387.69
bux:
77082.05
2024. november 14. csütörtök Aliz
Nyitókép: Gellérthegyi SIKLÓ Kft.

Döntő lépést tettek a gellérthegyi sikló megvalósulása felé

Megkapta a legfontosabb (környezetvédelmi) engedélyt, így megkezdődhet az építkezés a Hegyalja út felől.

A Népszava úgy tudja, az eljárásba senki nem jelentkezett be ügyfélként, nem támasztott ellenvetést sem a fővárosi, sem az I. kerületi önkormányzat, így kiadták a gellérthegyi sikló környezetvédelmi engedélyét.

Beleegyezett a vasútüzem létesítésébe a katasztrófavédelem, az örökségvédelmi és természetvédelmi hatóság, valamint a területért felelős Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság is.

A feltétel mindössze annyi, hogy a 25 százalékban fővárosi, 75 százalékban magántulajdonban lévő Rác Sikló Kft. a felső állomás épületét a "táji háttér színvilágához és anyagaihoz történő minél teljesebb illeszkedéssel" kell, hogy megvalósítsa.

A főváros több nézőpontjából, így például a történelmi belvárosból, a Dunáról, a pesti rakpartról is látható lesz a sikló, jelentősen megváltozik a gellérthegyi tájkép.

A környezetvédelmi hatóság a folyamatban többször is hiánypótlásra szólította fel a beruházót, megkérdezte az illetékes Budavári Önkormányzatot, a szakhatóságokat.

Az előzetes régészeti dokumentációt a budai Vár átépítését szervező Várkapitányság készíti el, az örökségvédelmi engedélyt a fővárosi kormányhivatal adja ki.

Az ilyenkor kötelező közmeghallgatást a pandémiás veszélyhelyzet miatt "az érintettek személyes megjelenése nélkül" tartották meg.

A november közepén kiadott engedély 2031. november végéig érvényes, tiltakozásnak nincs helye.

A korábbi dokumentáció szerint a pályavonalon 12 méter szélességben nem lehet fa, az építkezés idején pedig 20 méter szélesen kell kivágni, csonkolni a fák lombkoronáját és eltüntetni a bokrokat.

A felszín felett 3,6-4,5 méter magasan halad majd a két 52 személyes kabin.

A sikló nyomvonala a Hegyalja út és a Citadella között húzódik, a terület nagy része közpark.

Az alsó állomás, üzletekkel és kávézóval közvetlenül a Rác fürdő mellett épülne meg. Innen egy 100 méter hosszú alagútban futna.

A kabin az Orom utcánál bukna ki a felszínre, ahonnan 190 méter hosszan átlag négy méter magasan haladna a Citadella-sétány alatti végállomásig, ahol a Citadella rekonstrukciója miatt némiképp eleve módosul a sétautak vonalvezetése. Azokról közvetlenül be lehet majd jutni a sikló peronjaira.

A sikló építésébe 2004-ben szállt be a fővárosi önkormányzat a Rác fürdőt is felújító cég mellé. A magánberuházó cég korábban 18-20 milliárd forintos bekerülési költséggel számolt. Az építkezés 13 hónapig tartana.

Címlapról ajánljuk

Egyre többet tudni Donald Trump csapatáról, itt vannak a már ismert nevek

Sorjáznak a nevek, kivel dolgozik majd együtt Donald Trump a következő elnöksége alatt. Nyíltan migrációellenes és Izrael-barát politikusok kerülnek majd fontos pozíciókba, a legfontosabb külügyi posztokat pedig olyanok tölthetik be, akik támogatnák Ukrajnát, de nem a végletekig - mondta az InfoRádióban Veres Kristóf György, a Danube Institute külkapcsolati vezetője.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.14. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Kormányinfó: a kabinet beavatkozhat a béremelési tárgyalásokba

Kormányinfó: a kabinet beavatkozhat a béremelési tárgyalásokba

Hatalmas beruházásokra készül a kormány jövőre, de az induló projektekre egyelőre csak 300 milliárd forintnyi kiadást számolnak. A jövő évi költségvetésbe bekerülnek a megemelt családtámogatások, a 13. havi nyugdíj állandóvá tétele, továbbá egy új lakhatási támogatás is, így éves szinten akár 1 millió 800 ezer forintnyi segítséget adhatnak erre a célra a munkáltatók a dolgozóiknak. A munkáltatói és munkavállalói oldal közötti bértárgyalásokba beavatkozhat a kormány is – jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő a csütörtöki kormányinfón. A sajtótájékoztatót élőben közvetítjük.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. november 14. 09:47
×
×
×
×