eur:
408.41
usd:
375.52
bux:
73865.96
2024. november 1. péntek Marianna

BKK: új lendületet kapnak a kerékpáros fejlesztések Budapesten

A VEKOP-projekteket 2020-ban újragondolták, 2023 közepéig 8,39 milliárd forintos európai uniós támogatás használható fel.

Lassan véget érnek az évekkel ezelőtt megakadt tervezési munkák – fogalmaz közleményében a Budapesti Közlekedési Központ. Ennek első, jelentős eredménye, hogy gyors és biztonságos kerékpáros kapcsolatok jöhetnek létre Kőbányán. A X. kerületi kivitelezési munkákra vonatkozó ajánlati felhívás augusztus 2-án, hétfőn jelent meg az Európai Unió Hivatalos Lapjában (Tenders Electronic Daily, röviden TED). Eredményes közbeszerzési eljárás esetén a BKK – tartalékkerettel együtt – bruttó 1,02 milliárd forint támogatást használhat fel arra, hogy kiépítse a kerület kerékpárút-hálózatának hiányzó szakaszait.

A kőbányai beruházás egy nagyobb fejlesztési program része – teszik hozzá. A fenntartható városi mobilitás eléréséért Magyarország kormánya 2016-ban közzétette a „Fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten” elnevezésű pályázati felhívást a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) részeként. A támogatást teljes mértékben az Európai Unió biztosítja. Célja, hogy Budapesten növekedjen a gyalogos, a kerékpáros, illetve a közösségi közlekedést igénybe vevők aránya. Ez hozzájárul az élhetőbb és fenntarthatóbb városi környezet kialakulásához, valamint az alacsonyabb károsanyag-kibocsátási szint eléréséhez.

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK tizenhat kerületi önkormányzat bevonásával tizenkét konzorciumot hozott létre, és

összesen bruttó 8,39 milliárd forint támogatást nyert.

2017-ben elkészültek a projektterületekre vonatkozó Kerékpárforgalmi hálózati tervek (KHT), amelyeket a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezette tervzsűri elfogadott, s kezdetét vehette az engedélyezési és a kiviteli tervek készítése.

A BKK megjegyzi, azonban a projektek elvárt műszaki tartalmára a rendelkezésre álló források kevésnek bizonyultak. A megvalósíthatóság érdekében a konzorciumi tagok 2020-ban „újragombolták” a projekteket. A BKK elemzéseket végzett, ezek során figyelembe vette az egyes projektek és projektelemek készültségi fokát, forrásigényét, kockázatait, társadalmi hasznát, s ehhez társította a pénzügyi lehetőségeket. A projektek rangsorolását és támogatásának mértékét a Fővárosi Önkormányzat határozta meg, ez alapján az újrapályázás során két projektet visszaadtak, ezek forrásait a fennmaradók között osztották szét.

Az újrapályázás eredményeként már folyamatban van az új támogatási szerződések aláírása, ezzel párhuzamosan a 2018-ban és 2019-ben megrekedt tervezési munkák is befejeződnek. A megoldásnak köszönhetően a 8,39 milliárd forintos támogatási összegből továbbra is lehetőség van összetett kerékpározás-barát fejlesztések és szemléletformálási tevékenység megvalósítására 2023 közepéig.

Tovább nőhet az alternatív közlekedési eszközök aránya a fővárosban

Mint olvasható, a BKK a Fővárosi Önkormányzattal együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők a leginkább megfelelő közlekedési eszközt választhassák. Az autót felváltó alternatív lehetőségeknek nemcsak társadalmi, hanem környezeti hasznuk is van, csökkenhet a zaj- és légszennyezettség, javulhat a levegő minősége, élhetőbbé válnak a zsúfolt fővárosi útszakaszok. A fővárosi kerékpározással ismerkedők azon túl, hogy új útvonalakat fedezhetnek fel, valamint újszerű közlekedési élménnyel gazdagodnak, fontos lépést tesznek az egészségük megőrzése felé is.

A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, kerékpáros és gyalogos közlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk a jelenleginél élhetőbb, és még inkább ember- és környezetbarát város legyen – zárul a társaság kommünikéje.

Címlapról ajánljuk
Magyarics Tamás: Kamala Harrisnek három „alapvető baja” van az elnökválasztáson
Aréna

Magyarics Tamás: Kamala Harrisnek három „alapvető baja” van az elnökválasztáson

A november 5-i amerikai elnökválasztás esélyeiről, a két jelölt közötti különbségekről, a döntést jelentő pontokról beszélt Magyarics Tamás külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora az InfoRádió Aréna című műsorában.

A Hegyvidéken sem lesz ingyenes, máshol fizetőssé válik vagy drágul a parkolás

A XII. kerületben ugyan ősz elején visszavonták a parkolás üzemeltetésére kiírt közbeszerzést, ám a korábbi szerződés közelgő lejártáig valószínűleg sikerül új megállapodást kötni, így a Hegyvidéken még ideiglenesen sem lesz ingyenes a parkolás. A főváros más területein is változnak a parkolási zónák és díjak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×