Lezárult a Nébih hároméves projektje, melynek egyik fő célja az élelmiszerek kettős minőségének vizsgálata, a jelenséggel kapcsolatos minél sokrétűbb tapasztalatok gyűjtése volt. A kutatás során három ország – Ausztria, Magyarország és Németország – üzleteiben beszerzett 78 terméktrió és 39 duó, összesen 117 termék összehasonlítására került sor (312 db egyedi minta vizsgálatával).
A termékek mintegy ötöde kereskedelmi, sajátmárkás termék volt.
A 117 termék 12 termékkategóriába sorolható:
1. tej és tejtermékek (joghurt, vaj)
2. hús és húsipari termékek (felvágottak, tonhal)
3. gabona-é s sütőipari termékek (gabonapelyhek, müzlik, tészták)
4. édesiparitermékek (csoki, rágó, nápolyi, jégkrém)
5. üdítők (gyümölcslé, szénsavas üdítők)
6. tartósítóipari termékek (hőkezeléssel tartósított termékek: konzervek, szószok)
7. élvezeti cikkek (kávé, tea, kakaó)
8. snackek (chips, keksz)
9. alkoholos italok (sör, keserű likőr)
10. gyorsfagyasztott termékek (halrúd, pizza)
11. zsiradékok (margarin, olajok)
12. speciálisélelmiszerek (szójaital, tápszer)
A részletes elemzésből nyert eredmények az élelmiszer-előállítókat többek között a receptúra-harmonizálásában és a korrekt vásárlói tájékoztatói rendszer kialakításában, míg a hatóságot a jövőbeni ellenőrzési módszertan kidolgozásában segíthetik. Mindegyik területen lesznek tennivalók, hiszen a Nébih projektje ismételten alátámasztotta, hogy léteznek minőségbeli eltérések az Európai Unió tagállamain belül.
Lényeges eltérés a vizsgálat alá vont termékek 25,6 százalékánál igazolódott.
A kutatás azt is megerősítette, hogy az eltérések különböző okokra és körülményekre vezethetők vissza. Fakadhatnak például az eltérő nemzeti szabályozásból, helyi alapanyagok felhasználásából, eltérő gyártási körülményekből. Sok esetben hivatkoztak a vállalkozások a fogyasztói preferenciára és ízlésre is az eltérések okának indoklásaként.
Speciális kategóriát alkotnak a sajátmárkás termékek, amelyekre különösen jellemző, hogy az adott ország igényeinek megfelelően készülnek.
A fő kérdés a jövőre nézve az, hogy mindezeket számításba véve, mely eltérések lehetnek jogszerűek, illetve szükségszerűek, és azokról hogyan lehet korrekt módon tájékoztatni a fogyasztókat.
A vizsgálatsorozat idején a Nébih szakemberei az előállítókkal és az érdekképviseleti szervekkel szorosan együttműködtek, hogy a megállapításokat, azok okait komplex módon, több szempontból is megvizsgálhassák. Az érintett gyártók szinte kivétel nélkül nyitottak voltak a párbeszédre, és kinyilvánították szándékukat a helyes gyakorlat alkalmazására és a jogszabályoknak való megfelelésre. 3 cég 3 terméke esetében már a projekt idején megtörtént a receptúra-harmonizáció.
A Nébih a vizsgálat során tapasztalt eltérésekről tájékoztatta az érintett vállalkozásokat, egyúttal kérte azok magyarázatát. Ilyen irányú kapcsolatfelvétel 40vállalkozással történt. A forgalmazók és előállítók közül 38 együttműködő volt, 2 forgalmazótól azonban nem érkezett válasz.
A Nébih szakemberei a projekt során újabb tapasztalatokat szereztek a kettős minőség témakörében. Mindezen eredmények alapján a hivatal az élelmiszeripari szereplők számára és bevonásával a jelenség kezelését segítő operatív útmutató összeállítását tervezi a jövőben.