A szükséges források rendelkezésre állása esetén már 2022-ben megkezdheti a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az M1-es metróvonal felújításának tervezését. A tényleges kivitelezés 2024 után indulhat, amely keretében korszerűsíthetik és meghosszabbíthatják Európa első földalatti vasútvonalát – írja közleményében a közlekedési vállalat.
Előreláthatólag jövőre elkezdődhet a kiviteli tervek készítése, ennek köszönhetően megújulhat és meghosszabbodhat az M1-es metróvonal. Európa első földalatti vasútjára jelentős korszerűsítés vár, a beruházás meghatározó szakasza a tervezés.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának 2021. március 25-i ülésén döntés született arról, hogy a Kormány biztosítja a Millenniumi Földalatti Vasút felújításának megtervezéséhez szükséges forrásokat – ezért a támogatási szerződés aláírása után kezdődhet a munka. A tényleges kivitelezés és megvalósítás várhatóan 2024 után lehetséges.
A kiviteli tervekre váró beruházás legfontosabb elemei:
- új, korszerű járművek beszerzése,
- a vonal meghosszabbítása mindkét irányban,
- az átszállási lehetőségek fejlesztése,
- a vonal akadálymentesítése.
Az új szerelvények a tervek szerint egyterűek, légkondicionáltak, négy méterrel hosszabbak, valamint halkabbak lesznek.
A metróvonal északon, Zuglóban
- az M3-as autópálya bevezető szakasza mellett vezetne a Kassai térig, majd
- a második ütemben – a felszínen haladva – elérné a külső körvasutat, ahol nagy befogadóképességű P+R parkolót alakítanának ki.
A belvárosban
- a Vigadó térig hosszabbítanák meg vonalat, ahol át lehet szállni a 2-es villamosra.
Cél továbbá, hogy könnyebben elérhető legyen az 1-es villamos is, ezért a Hungária körútnál új állomást létesítenének.
A stratégiai tervezési feladatokat – európai uniós források felhasználásával – a BKK végezte el nyílt közbeszerzési pályázaton kiválasztott hazai tervezőirodák bevonásával.
Az M1-es földalatti korszerűsítéséről és meghosszabbításáról a BKK hivatalos oldalán bővebb tudnivalókat találni.